Proefpanel: Brute Bonen

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Martijn » do 16 jul 2020, 20:00

De scherpe gebruikers hadden de nieuwe banner van Brute Bonen vast al opgemerkt maar voor wie het gemist had: Brute Bonen is onlangs partner geworden van Koffiepraat.nl. Super tof natuurlijk en helemaal tof dat zij ook koffie beschikbaar wilden stellen voor het proefpanel. Onderstaand hun introductie plus hun proef-aanbod:
Maak kennis met Brute Bonen!
Wij hoeven jullie als koffieliefhebbers niet te vertellen wat een verschil versgebrande bonen maken en we hoeven jullie ook niet uit te leggen hoe je je maler instelt. Met Brute Bonen proberen we het belang van ultiem versgebrande koffie van hoge kwaliteit over te brengen op een breder publiek. Door het makkelijk te maken (om de week versgebrand in je brievenbus waardoor boontjes nooit oud worden) en door zoveel mogelijk uit te leggen over het malen/branden/etc.

We willen vooraf niet teveel kwijt over onszelf en onze bonen: we zijn namelijk vooral benieuwd naar jullie oordeel over de look & feel van de website, het hele bestelproces en de informatie die mensen daarin krijgen over de bonen en de herkomst. En wat volgens jullie expertise beter kan in het overbrengen van bovenstaande kennis. De enige tip die we vooraf mee willen geven: Brute Bonen moeten meestal iets fijner gemalen worden dan de meeste Arabica bonen. Achteraf willen we de deelnemers van het proefpanel graag een korte vragenlijst voorleggen om feedback te krijgen. We zijn benieuwd wat jullie ervan vinden?

Deelnemers ontvangen een kortingscode, daarmee ontvang je een proefpakket van 250 gram gratis of €10 korting op een proefpakket van 500 gram. Bestellen op https://brutebonen.nl/proefpakket

Edit (november 2020): Er komen af en toe nog verzoekjes binnen of mensen nog mee mogen doen aan het proefpanel. Helaas, dit proefpanel is gesloten. Wel mag je met 25% korting kennismaken met Brute Bonen als je de kortingscode KOFFIEPRAAT gebruikt.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Barista74 » do 16 jul 2020, 22:59

Leuk weer zo'n proefpanel. Ik heb besteld!
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor bvds » vr 17 jul 2020, 14:13

Ben benieuwd!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Brute Bonen
Berichten: 22
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 17:43

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Brute Bonen » ma 20 jul 2020, 10:13

Leuk dat jullie mee willen doen, de pakketten gaan vandaag op de post, dus morgen in de bus!
Outfit: Londinium 1 compresa. Mazzer Mini met SJ schijven.
Bonen: Brute Bonen, what else? ;-)

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor bvds » ma 20 jul 2020, 12:51

Morgen in huis?

Heb al boontjes ontvangen...roast date 13/7...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Brute Bonen
Berichten: 22
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 17:43

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Brute Bonen » ma 20 jul 2020, 14:06

Heb al boontjes ontvangen...roast date 13/7...
Klopt, jij was er snel bij ;-)
De bestellingen van meeste andere deelnemers kwamen dit weekend binnen!
Outfit: Londinium 1 compresa. Mazzer Mini met SJ schijven.

Bonen: Brute Bonen, what else? ;-)

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Keyser » wo 22 jul 2020, 13:10

Gisteren, zoals beloofd, de boontjes binnen gekregen. Voor het zoveel mogelijk kunnen instellen van de bonen voor 500 gram gegaan.

Machine: Bezzera Strega
Maler: Niche Zero, gekalibreerd, stand 7, eerste poging.
Ratio: 21gram in ; 42 gram uit.
Brand datum: 13-7
Datum eerste shot: 22-7

De eerste shot was goed drinkbaar. Hij proeft zoet. Benieuwd of ik er nog meer uit kan halen wanneer ik verder speel met de maalgraad. Ik ben niet zo goed met smaak tonen te duiden, maar caramel en donkere chocolade klinkt passend. Fruitig is de koffie in mijn beleving niet, geen zuurtje. Gevoelsmatig een meer donkere branding, benieuwd of dit klopt.
De volgende shot ga ik de maalgraad grover instellen, om zo het bittertje iets zachter te maken.

De crema foto in hun boekje is niet overdreven. Heul veul crema tijdens het zetten. Waarschijnlijk omdat de koffie nog wat moet ontgassen. Benieuwd hoe dit zich de komende dagen ontwikkeld. Niet dat crema heel belangrijk is, maar leuk is het wel Afbeelding.
AfbeeldingAfbeelding



De espresso houdt goed stand in melk. Wil hem nog proberen iets zachter te krijgen.

Betreft de vragenlijst, waar ontvang ik die? Moeten we onze bevindingen hier posten?







Brute Bonen
Berichten: 22
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 17:43

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Brute Bonen » wo 22 jul 2020, 13:29

Thanks, ziet er goed uit! Vragenlijst is nog in de maak, probeer ik morgen met je te delen!
Outfit: Londinium 1 compresa. Mazzer Mini met SJ schijven.

Bonen: Brute Bonen, what else? ;-)

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor bvds » wo 22 jul 2020, 19:40

De boontjes zijn inderdaad tamelijk donker gebrand. Wel regelmatig. Ook weinig defecten.

Het maalsel is nogal statisch hetgeen ik toeschrijf aan de Malabar. Ik heb met mijn Niche eigenlijk nooit RDT nodig, maar nu dus wel...

De espresso laat zich zoals verwacht door de versheid en wat donkere branding heel makkelijk extraheren. Uit mijn naked komt een hele dikke stroperige straal. De crema is uitbundig, maar wel wat grof van structuur.

Wat betreft smaak is het niet mijn koffie. Ook dat schrijf ik vooral toe aan de Malabar. Die ruik en proef je overal boven uit. Moet je van houden. De smaak kenmerkt zich door afwezigheid van complexe tonen. Het is vooral een volle, vette en wat romige espresso met een kruidige smaak. In de nasmaak zoals te verwachten was een klein bittertje.

Als pure espresso vind ik hem niet zo lekker. Zoals gezegd slaat de balans complexiteit/intensiteit wat te veel door naar intensiteit voor mijn smaak. Gecombineerd met melk is deze blend best lekker. De kruidige smaak past goed bij het zoetheid van de melk.

Volgens mij een prima koffie voor mensen die houden van een meer traditionele Italiaanse espresso. Niet zo zeer voor de liefhebber van lichtere branding en meer complexiteit.

Complimentent voor de nette verpakking. Het maakt allemaal een goed verzorgde indruk! Leuk ook die meegeleverde achtergrondinformatie.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 550
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Madencio » do 23 jul 2020, 17:26

Hoi allen,

Ook ik heb de boontjes besteld en wel 500gr ervan. Vanochtend maar eens wat shotjes mee gezet en wat foto's gemaakt zoals te zien is hieronder.

Voor alle shots heb ik 20gr gebruikt met ongeveer 40gr uit. De foto geeft 36 sec weer maar dat is niet helemaal correct, ik deed er ongeveer 33-34 sec over. Links was de voorbereiding voor een cappuccino en rechts een single shot espresso. Ik had het idee dat het net te bitter was waardoor ik besloot om het wat grover te malen.
Vervolgens had ik een dubbele espresso gezet, te zien op foto 2 en 3. Wederom 20gr in en ~41gr uit in 29 sec. Die waren aanzienlijk beter, veel meer gebalanceerd. Wel kreeg ik het idee dat het niet mijn ding is als espresso. Als espresso macchiato en cappuccino is het wat mij betreft wel aan te raden, een beetje melk haalt de scherpe rand er een beetje af.

Al met al een prima boon, niet helemaal mijn ding maar toch ga ik hier zeker van genieten de komende weken. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk

Lelit Bianca / Eureka Mignon XL


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron