Proefpanel: Brute Bonen

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Brute Bonen
Berichten: 22
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 17:43

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Brute Bonen » za 25 jul 2020, 19:10

Poging 2: op aanraden van bobbee de dosering verlaagd en de ratio veranderd, voorheen deed ik 1:2 en dit keer 1:2.5 gedaan met 19gr in en ongeveer 47gr uit in 27s. Het resultaat is een veel mildere versie van mijn vorige bevindingen. Heerlijk te drinken als espresso, ben hier zeer content mee, de volgende keer ga ik nog wel wat aan mijn maling doen om te zien of ik nog wat kan verbeteren. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
Crema ziet er ook nog net iets mooier uit qua cognackleur en fijnheid van belletjes. Mooi dat het scherpe randje eraf is! Dank voor het delen van de ratio's, nemen we mee!
Outfit: Londinium 1 compresa. Mazzer Mini met SJ schijven.
Bonen: Brute Bonen, what else? ;-)

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6426
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor cremalover » za 25 jul 2020, 19:59

Shot brute bonen met Pompei.
Bruut lekker.


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor bobbee » zo 26 jul 2020, 10:00

Toch wel goede machine he, zo'n Pompeï!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6426
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor cremalover » zo 26 jul 2020, 10:06

Toch wel goede machine he, zo'n Pompeï!
Vooral het gemak.

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor we tigers » zo 26 jul 2020, 11:17

Ziet er goed uit!
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 559
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Madencio » zo 26 jul 2020, 16:35

Poging 3: mijn meest succesvolle poging. Heb de maling veranderd, iets fijner dit keer. 19gr in en 47gr uit in 30s. Precies waar ik hem hebben wil, deed me denken aan de Italiaanse espresso's, zo zie je maar dat je een boon na een aantal keren pas echt kan beoordelen. Ga zeker wat meer bestellen! Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk

... / DF83

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Barista74 » wo 29 jul 2020, 21:19

Vandaag de Brute Bonen bonen geproefd. Als het pak open gaat ruik je de chocolade, maar wel enigzins vlak. Er is weinig zuur in te bekennen. Bij zetten van de espresso met de Brutus krijg je inderdaad veel crema, de smaak is enigszins verbrand. Vrouwlief zette hem al gauw aan de kant. Ik vond het hem zelf ook een wrange nasmaak hebben. Komt over als een Italiaanse espresso. Ik ben benieuwd wat je krijgt als je de volautomaat versie besteld.

In de La Pavoni komt hij beter tot zijn recht. Waarbij een andere medium gebrande koffie snel verbrand, houdt deze stand. De smaak is goed, maar niet bijzonder.

De presentatie van de koffie in de verzenddoos en de bijgaande mails zien er netjes uit. Foldertje erbij en mails over hoe je de molen moet afstellen. Ik weet niet of we daar hier de doelgroep voor zijn, maar voor first offenders een goede bijsluiter.

Zeker geen blijvertje. Ben ook wel benieuwd of de twee zakjes helemaal op gaan of een andere bestemming krijgen. Heb nu 1 espresso molen staan. Misschien goed om een tweede te gebruiken om deze in de La Pavoni te kunnen gebruiken.

Afbeelding
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor fuel » do 30 jul 2020, 18:24

Net nog een paar espresso's gezet met de boon voor familie en beviel goed.
Denk dat dit voor een brede groep mensen een prima boon is die goed in de smaak valt.
Misschien niet de boon voor de echte hobbyisten maar dat is ook maar een kleine groep.

Afbeelding
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Dirk Jan » vr 31 jul 2020, 10:19

De boen zijn binnen. Branddatum 27 juli.
Vandaag 30 juli.
Mooie dunne verpakking waardoor het pakketje door de brievenbus gaat. Mooie folder erbij met uitleg en verwijzingen naar website. Compleet verhaal.
Pakje open maken en er verschijnt een aangename koffiegeur. De bonen zijn inderdaad medium gebrand, ik heb ze donkerder en lichter gehad.

Mijn testopstelling:
Molen Mini Mazzer, La Pavoni Europiccola van circa 1990. Met pressostaat en 'cilinderkop'.
Fijn gemalen op de stand waar ook het vorige merken bonen min of meer op gemalen werden.
13 gram bonen, met als doel 26 gram koffie in 30 á 35 seconden.

Dat werd met de 13 gram gemalen koffie 26 gram koffie uit in 40 seconden. Wat me opviel is dat ik de hendel een keer extra naar boven moest doen voor meer heet water. Tot nu toe zette ik koffie in één hendelbeweging (met andere bonen dus).

Smaak: intens, lange nasmaak. Zwaar, sterk, chocolade? Dit keer geen crema. Vanmorgen en gisteren meer crema dan ik met andere bonen gewend ben.
Zal de volgende keer gaan voor 13 in en 30 á 33 uit in 35 seconden. Daartoe iets grover malen.

De andere dag, 31 juli. 13 gram bonen in en 30 gram koffie uit, zelfde maalgraad. Meer crema, de smaak wordt aangenamer, iets minder sterk, iets milder.

En een poging om dat vast te leggen (geen geluid).

Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor fransg » vr 31 jul 2020, 11:19

mooi gefilmd, leuk om je techniek te bekijken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron