Proefpanel; Little Roastery

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1501
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor Dirk Jan » ma 15 mei 2023, 11:37

OmeCo en Littleroastery, zijn mijn verslagen zo voldoende voor jullie? Hoor graag jullie reactie.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor omeCo » ma 15 mei 2023, 12:02

Ik heb in ieder geval genoten van je verslagen. Heel uitgebreid beschreven welke apparatuur je gebruikt, hoeveel er in, hoeveel eruit, doorlooptijd en bovenal wat je proeft en wat je daarvan vindt.
Ik heb Gijs van Little Roastery al even wat laten lezen en hij was erg enthousiast. Het is ontzettend leuk om een inkijkje te krijgen in de wereld van de koffie liefhebber, wat mensen belangrijk vinden, waar ze op letten en uiteraard of de koffie wordt ervaren zoals de brander het voor ogen heeft.
Bovenstaande zijn mijn woorden trouwens. Als op enig moment iedereen z’n proeverij erop heeft zitten en z’n bevindingen heeft gedeeld verwacht ik dat Little Roastery nog wel even afsluitend in de lucht komt.

maurice1
Berichten: 347
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 16:30

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor maurice1 » ma 15 mei 2023, 15:44

Net nu Dirk Jan klaar is word ik net wakker en ben ik aan de slag gegaan met de Nummer 7 Costa Rica light roast op mijn Profitec Pro 700 (met flow control) en Lagom P100 molen. Juist vanwege deze molen vond ik het leuk om met een light roast aan de slag te gaan. Na twee shots te hebben gezet om de molen af te stellen, welke allebei eigenlijk heel erg goed van smaak waren lukte het mij om een shot "volgens het boekje" te zetten en vond ik het tijd om eens een eerste verslagje te schrijven. Ik heb van de dial in shots niet echt de doorlooptijd bijgehouden, maar ze waren allebei wat aan de vlotte kant. Het derde shot, waar ik de test mee begin, was 17,5 gram in en 38,3 gram uit in 27 seconden vanaf de eerste druppel. Ik maak met de Pro 700 eigenlijk bijna altijd een aangepaste versie van de Scott Rao "blooming espresso". Dat wil zeggen de druk laten oplopen tot 6 bar, dan de flow geheel afsluiten. Dit gebeurt consistent bij 7 seconden. Dan 10 seconden wachten en dus bij 17 seconden de flow weer geheel openen. Wanneer er 20 gram espresso in het kopje zit ga ik de flow terugdraaien naar 6 bar, zo een beetje als een lever machine dat ook zou doen. De temperatuur van de Pro 700 zetgroep staat op de PID ingesteld op 93c. De Lagom P100 (SSP HU burrs) staat op maalstand 0.7 en dit doe ik met de speed (RPM) dial op 6.

Ik denk dat de eerste twee kopjes die wat sneller doorliepen achteraf meer naar mijn smaak waren dan dit laatste shot. Het laatste shot was mij net iets te bitter, maar daardoor deed hij mij wel aan grapefruit denken zoals Little Roastery deze ook beschrijft. Verder is er in de nasmaak voor mij een duidelijke chocolade/cacao smaak te ontdekken. Wellicht door het bittere neigt het eerder naar pure cacao. In de eerste twee shots was de koffie ietsje lichter van smaak en was het bitter wat minder aanwezig. Morgen ga ik eens proberen om de maalgraad toch iets minder fijn in te stellen om te kijken of ik dat terug kan halen. Bij de eerste kopjes haalde ik er toch wel duidelijk een zoetere en gebalanceerdere smaak uit welke ik erg aangenaam vond. Bij het laatste shot merk ik dat de nasmaak erg lang blijft hangen wat erg prettig is. Verder vind ik de koffie opvallend veel body hebben, zeker gezien het feit dat ik gebruik maak van grote, vlakke, SSP schijven.

Wordt vervolgd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor bobbee » ma 15 mei 2023, 19:05

Wellicht dat die lange pre infusie voor deze boon wat teveel is? Kan zijn dat daar die bitters door ontstaan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

maurice1
Berichten: 347
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 16:30

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor maurice1 » ma 15 mei 2023, 23:17

Wellicht dat die lange pre infusie voor deze boon wat teveel is? Kan zijn dat daar die bitters door ontstaan.
Ik heb die bij de eerste twee shots ook gedaan, toen waren de bitters niet aanwezig. Mijn ervaring is ook juist dat de blooming espresso techniek een koffie juist smoother en complexer maakt en juist niet bitterder. Ik zal morgens eens een shot doen met een kortere pre-infusie en een iets minder fijne maalgraad en de twee vergelijken.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

Douwetje
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 21 sep 2022, 16:12

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor Douwetje » ma 15 mei 2023, 23:26

Ik was afgelopen week niet thuis, dus vanmorgen had ik erg veel zin om te beginnen met mijn koffie (de 42 sumatra). Ik gebruik een Rancilio Silvia (met PID) en een 50mm Eureka Mignon.

Mijn eerste shot was te snel, dus daar had ik een cappuccino van gemaakt met havermelk. Deze smaakte nog best lekker, de koffie gaf een goede tegensmaak tegen de havermelk.
De volgende shot was al iets beter, maar nog steeds wat te snel (14 gram in, 28 uit in 20 seconden). Desondanks vond ik het wel een lekkere espresso. Qua geur rook ik wat pruimen en chocolade, door de wat snelle extractie had de shot een zuurtje wat me deed denken aan citrus en er zaten noten van specerijen bij. De nasmaak vond ik lastig om te omschrijven, wat in me opkwam was warm en een tikkeltje droog. Eigenlijk vond ik deze shot best gebalanceerd en goed bij mijn smaak passen, een lekker zuurtje en niet te zoet.
Mijn derde shot was langzamer in 27 seconden. Hierbij veranderde er een paar dingen in de shot. Het was een siropige shot waarbij het zuurtje van de citrusvruchten verminderd was en het me iets meer deed denken aan gedroogde vruchten, ook kwamen de tonen van specerijen meer naar voren. Dit vond ik ook een lekkere shot.
Ik zit eraan te denken dat ik nog wat wil spelen met de maalgraad om een tikkeltje grover te malen om een combinatie van mijn eerste en tweede shot te krijgen. Echter, wil ik eerst gaan kijken hoe de koffie smaakt in cappuccino's.

Ik vind het tot nu toe erg leuk om zo aandachtig de koffie te scoren op alle punten, dat heb ik eigenlijk nog nooit eerder gedaan. Ook zijn de verhalen van de anderen ook leuk om te lezen.

WhatsApp Image 2023-05-15 at 23.24.212.jpg
WhatsApp Image 2023-05-15 at 23.24.21.jpg

jelveen
Berichten: 70
Lid geworden op: do 16 jun 2022, 22:05

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor jelveen » di 16 mei 2023, 10:04

Vanmorgen eens een americano gemaakt en een uurtje later nog een espresso. Wederom met de niche en de Silvia.

Americano: 17 gr boontjes, 30 ml heet water en daarin 40 gr espresso (dit is tot nu toe het americano recept wat mij het beste smaakt).
Prima weer! Geen zuur en dat bevalt me prima. Ik ben niet zo van de fruitige koffies. Maar misschien ook wel een beetje saai bakkie. Haal er weinig andere smaken uit. Mijn vriendin die meer van de filterkoffie is werd er blij van.

Afbeelding

Espresso: 17 gr in 40 gr uit in 30 sec.
Erg lekker. Temperatuur is een ding op een Silvia maar het lampje ging nu aan bij het start van het shot. Ik denk dat ik dan de conclusie mag trekken dat het water wat minder heet is omdat hij net gaat verwarmen toch (?). Daardoor? nog lekkerder dan de vorige espresso's (dat is niet het goede meervoud geloof ik maar goed). Nu wel een heel klein zuurtje wat hem wat spannender maakte. Misschien een tikkie minder fijn malen de volgende keer. Dan maar iets kortere doorlooptijd. Ik proef/ruik ook nog steeds iets van tabak. Verder heel mild, blijft ook erg lekker lang hangen. Ik word er wel vrolijk van in ieder geval :D

maurice1
Berichten: 347
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 16:30

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor maurice1 » di 16 mei 2023, 11:17

Vanmorgen mijn molen van 0,7 naar 0,8 gezet maar dat scheelde tamelijk weinig in doorlooptijd. Ik vermoed dat de bonen toch nog wat CO2 vasthouden waardoor dit nog niet helemaal consistent is. De smaak is ondanks dat toch iets minder bitter vandaag. Ik heb een shot gemaakt met 5 seconden de flow dichtgedraaid ipv 10 en een shot met de flow 10 seconden dichtgedraaid, zoals ik dat gisteren ook deed. Beide koffies liepen door in ongeveer 25 seconden vanaf de eerste druppel tov de 27 seconden van gisteren. De kortere pre-infusie was zoals verwacht juist iets minder rond van smaak, maar beiden waren ongeveer even bitter. Wel iets minder bitter dan gisteren. Van de tweede koffie heb ik maar een cappuccino gemaakt welke mij heel goed smaakte. Er is een bepaalde smaak in een goede melkkoffie die ik nog niet helemaal goed kan benoemen, maar die zat hier zeker in. Tot slot mijn molen nog iets minder fijn gezet naar 0,85. Voor vandaag weer genoeg koffie gehad, maar morgen eens kijken wat hij doet met die afstelling. Ik hoop de doorlooptijd naar zo'n 23 seconden terug te brengen.

Bij de cappu had ik hele mooie tigerstripes voordat ik de melk erbij deed:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door maurice1 op di 16 mei 2023, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor ErikW » di 16 mei 2023, 11:20

Benieuwd hoe je deze koffie met een veer-hevel gezet gaat vinden! ;)
Bewaar wat!!

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor manduca » di 16 mei 2023, 16:41

Ik heb de No7. Bewust gekozen voor de light roast, wat ik wou hem vooral gebruiken in de aeropress

Op kantoor twee keer gemaakt met de aeropress nu.
Hoffman methode: 11gr koffie, 200gr water (kort van de kook), 2.5 minuut (maar na 2 minuten een shake), non-inversed
Gemalen op een Commandante C40, 35 kliks.

Prima drinkbare bak, maar vrij vlak. Geen hele sterke geur. Ruikt tikkeltje aards. Smaak heeft naast wat initiële bitters en vleug van tabak (in de goede zin). Maar het is allemaal miniem.

Tweede poging wat fijner gemalen (30 kliks), maar maakte niet heel veel verschil. Smaken kwamen er wat meer uit, maar vooral nog de bitters.

Morgen maar met wat andere variabelen spelen.

Vandaag thuis maar op de Londinium. Gemalen op de Weber HG-1. 18 gr koffie in een IMS 17-19gr bakje.
Liep meteen mooi door. Ongeveer 15 sec voordat de eerste druppels vallen, en daarna mooi 34 gr koffie in 33 sec.
De eerste 's ochtends is altijd een cappuccino; maar nog wel even een sipje geproeft. OK, dat geeft al veel meer smaken! Er zitten nu ook zuren en kruiden in.

Net voor de lunch een tweede bakje gezet. Zelfde recept, zelfde doorloop. Maar nu als espresso gedronken.
Zag er mooi uit, niet absurd veel crema. Ook geen heel dik mondgevoel, maar wel gewoon prima. Geur was niet heel sterk, maar je het rook wel wat kruidiger en zoetiger. Kruidkoek kwam in mijn gedachten.
In de smaak een mooi mix van kruiden en bitters en een licht zuurtje. Maar de overal smaak misschien toch net wat te aards voor mij.
Al met al een prima koffie, maar geen uitblinker voor mij.

Ik ga vanavond nog wel even verder spelen; en morgen op kantoor weer in de aeropress. Daar denk ik wat spelen met dosering.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten