By The Bean - Sommeliers Blend

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor Spironski » do 23 aug 2012, 17:09

Yep, ook ik heb ze binnen. Grappig dat de verpakking zo ongeveer diametraal verschilt van Backyard.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor Barista74 » do 23 aug 2012, 19:41

Ik heb hem ook binnen. Ik was ook al op zoek naar de branddatum, maar ik vond niets. Zelfs geen THT datum. 8-8 is niet vers, maar wel gelijk te gebruiken. De eerste reuk is iig prima.

Ik heb trouwens een omgecatte versie.

Eerst ook even op de site gekeken op zoek naar meer info over deze koffie. http://www.bythegrape.nl/shop/by-the-bean

Ik vind het concept mooi bedacht om wijn liefhebbers ook de koffiesmaken bij te brengen. Op de site kan ik overigens deze koffie niet zomeer terugvinden. Zoeken op bean, of by the bean levert het artikel op, maar ook een lijst van 255 producten. Zoeken op koffie levert wel de juiste hits op. De prijs is 45 euro voor 6 zakjes. Zonder verzendkosten, maar ook zonder branddatum. Ik vraag me af hoe vers de standaardleveringen zullen zijn, als ze eerst van Bocca moeten komen.

Binnenkort maar eens echt proeven
Laatst gewijzigd door Barista74 op do 23 aug 2012, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor Spironski » do 23 aug 2012, 20:10

In een cappu: als je van een reep hazelnotenchocolade houdt, zit je goed!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

buks
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 16:03

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor buks » vr 24 aug 2012, 12:34

Eerste indruk: was onder de indruk vd geur: beetje pure chocolade met ook iets van fruitig ernaast, erg lekker! Smaak en uitloop tot nu toe nog niet 100% van onder de indruk, het leek mij nog het meest op espresso zoals je die meestal in de horeca krijgt. Dat deed me twijfelen aan de versheid van de bonen, zouden ze echt van 8-8 kunnen zijn..? Wordt nagevraagd momenteel door jeroen!
Laatst gewijzigd door buks op vr 24 aug 2012, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 234
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 10:51
Locatie: Hedel
Contacteer:

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor Jeroen » vr 24 aug 2012, 12:36

We hadden eigenlijk te veel aanmeldingen dus de brander moest even schipperen, het is overigens wel de Sommeliersblend die je hebt.

Ik heb trouwens een omgecatte versie.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 234
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 10:51
Locatie: Hedel
Contacteer:

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor Jeroen » vr 24 aug 2012, 16:26

De branddatum = de tht-datum - een jaar, dus 8/8 gebrand?

activ
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 10:25
Locatie: Leiden

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor activ » za 25 aug 2012, 09:42

Zo, daar gaan we dan, mijn eerste review. Ik ben niet zo iemand die hele specifieke smaken herkend, maar ik ga mijn best doen voor een duidelijk verhaal.

Toen van de week het doosje binnen kwam was het eerste dat mij opviel het zelfde dat hier al meermaals genoemd is: Geen brand datum en uitgaande van een houdbaarheid van een jaar zijn ze ook al een paar weken geleden gebrand. Ik vraag mij af of dit een bewuste keuze was? Zou men ze eerste hebben willen laten ontgassen?

Voor de eerste poging heb ik de maling gewoon laten staan zoals hij nog stond van de bonen die net op zijn, en 16 gram bonen afgewogen voor in een 14 gram vst filter bakje. Het viel mij gelijk op dat de bonen relatief groot zijn voor hun gewicht (ongemalen), verder malen ze keurig en na wat tampen was er een mooie compacte puck. Ik zag al snel dat de doorloop wel erg moeizaam was voor espresso begrippen dus het werd per ongeluk een ristretto. Aangezien dit niet geplanned was ga ik jullie niet met de smaakresultaten daar van vermoeien.

Dan voor de tweede poging de maling een aardig stukje grover gezet, en dat leverde een mooie extractie op. Keurig stroperig zoals ik dat graag zie. In het kopje zie ik een nette crema en proef cacao met een subtiel fruitje er doorheen, maar zeer zeker niets zuurs. Verder een duidelijke boterige smaak en mondgevoel, naarmate de koffie een beetje afkoelt gaat de cacao meer de boventoon voeren.

Later een capu gemaakt, dat levert een kop melk chocola op. Er is een mooie synergie tussen de koffie en de melk.

Ik denk dat deze bonen prima aansluiten bij het gestelde doel, mensen die normaal wij drinken verleiden om ook eens naar de betere koffie te kijken. Het is een makkelijk drinkbare koffie, die ik zeker mijn visite zou serveren. Ik zou zelfs willen zeggen dat het een laagdrempelige koffie is die algemeen toepasbaar is. Persoonlijk drink ik bijvoorbeeld graag een Sidamo, maar dat zal ik niet snel serveren aan visite die toch al niet weet wat ze aan moeten met dat ze espresso krijgen en als het dan ook nog zuur is (fruitig) dan schrikt dat snel af.

Ik denk dat het grootste verbeterpunt voor By the bean dan ook niets met de bonen te maken heeft. Ik denk dat als men zorgt dat er een brand datum op de zak komt (dan mag die tht er wel gewoon af, over een jaar is het toch niet meer lekker) en men zorgt dat de levering binnen een week na het branden is dat dit gewoon een goed product is wat ik zeker aan zou raden.

Zoals gemeld was dit mijn eerste review, dus ik heb een beetje moeten zoeken naar de juiste woorden. Feedback is zeer welkom.

Mocht ik nog nieuwe ervaringen op doen met deze bonen dan zal ik bovenstaande later aanvullen in een nieuwe post.

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor Barista74 » zo 26 aug 2012, 10:24

Dit is een koffie waar ik blij van word. Hij ruikt lekker als je de zak opentrekt. Een frisse zoete geur, die steeds terugkomt.

Mijn molen heb ik niet echt hoeven bijstellen, hij sloot aardig aan bij mijn vorige koffie's die trouwens ongeveer een maand oud zijn.

De espresso is heerlijk en steeds weer de zoetigheid die terugkomt. Niet te veel, maar met een frisse ondertoon. De temperatuur stond op 92 graden, die heb ik verder ook niet bijgesteld. Misschien toch nog eens proberen.

De cappuccino smaakt inderdaad naar de hazelnootmelkchocolade, zelfs mijn vrouw merkt op dat de capu heel lekker is.

Kortom een heerlijke frisse koffie met een mooie ondertoon. De prijs 29 euro de kilo is vergelijkbaar met de andere topkoffies. Ik vraag me af of by the grape the versheid kan garanderen, zodat de koffie na branding binnen een week thuis geleverd is. En dat de branddatum duidelijk vermeld wordt ipv de THT datum.

Zoals gezegd is de vindbaarheid op de site teleurstellend. Ook mis ik de smaakomschrijving bij deze koffie. Misschien is het leuk om er een vergelijkbare wijn mee te kunnen bestellen, of andersom natuurlijk dat je koffie aanbevolen krijgt bij de wijn. Ik ben benieuwd of ik straks bij een wijnkenner ook een koffiekaart aangeboden krijg :D

dus niet:
Klaartje (24) verwelkomt je graag in restaurant De Oude Melkhandel voor lunch of diner in een huiselijke ambiance. Als gastvrouw helpt zij graagbij het kiezen van de juiste wijn bij het gerecht en na afloop een heerlijke kop Illy koffie uit een Wega!

http://www.specialtycoffee.nl/nieuws/re ... melkhandel

Maar:
Huiswijn uit het karaf en een samen uitgezochte koffie van de koffiekaart
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2

Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
CarpSafari
Berichten: 425
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 00:53
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor CarpSafari » zo 26 aug 2012, 20:52

Vol verwachting mijn proefzakje geopend; de bonen ruiken lekker, niet uniform qua maat, duidelijk een blend dus, maar zonder gruis/gebroken bonen en aangezien ze 8 augustus gebrand zijn kunnen ze meteen geproefd worden.
Ik gebruik 2 malers, dus kan ik deze blend ook vergelijken met de Zuid-Amerikaanse S.O die ik momenteel nuttig.
Deze Sommeliers blend is duidelijk donkerder gebrand, dan de S.O, ik zou zeggen full city plus.

Ik vond het een makkelijke boon en hoefde de maler nauwelijks bij te stellen… het eerste bakje gaf al een mooie donkere crema, met tijgerstrepen, een stevige body met sterke aroma's, een volle nasmaak met bittertonen. De al genoemde chocolade met noten, wat minder finesse dan de S.O. Mijn eerste indruk is die van een dessertkoffie, als ik m zo mag omschrijven.
Als cappuccino bevalt ie in ieder geval goed. Vanavond zal ik de espresso testen.

Zojuist ook de espresso gedronken, aangezien ik meer cappuccino's maak dan espresso had ik m zwaarder ingeschat, maar ik moet zeggen dat ik er geen moeite mee heb. Ook hier overheerst de pure chocolade afdronk, met noten en een bittertje. Hier kan ik mij dus duidelijk minder vinden in mijn test collega's, die het hebben over melkchocolade.

Ik heb nog genoeg bonen om de komende dagen te gaan vergelijken met de S.O, alvast mijn dank aan 'By the Bean'.

Gebruikersavatar
Thomaserati
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 20:18

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor Thomaserati » ma 27 aug 2012, 20:29

Heb ivm drukte met werk nog niet heel veel tijd gehad om te testen. Vanavond wel een beetje aan de slag geweest. Mijn eerste bevindingen:

De koffie ruikt aangenaam, soort chocolade. Best prettig. Zo op het eerste gezicht ook mooi gebrand, redelijk donker. De espresso loopt goed door, echter in de enkele krijg ik geen goede doorloop. Dubbel is prima, zeker met de naked.

Qua smaak vind ik hem vrij soft. Mooi voor na het eten ofzo. Licht bitter, chocolade. De noten haal ik er bij de espresso nog niet uit. Misschien straks met de cappuccino's.

Vind het eigenlijk een beetje een allemansvriend. Deze kun je iedereen goed voorzetten, zonder dat ze moeilijk gaan doen. Ben persoonlijk wat meer van de Napolitaanse espresso's, dus (nog) donkerder gebrand en sterker. Maar op zich een prima koffie, al heb ik voor 29 euro per kilo ook andere koffie's in het vizier die dichter bij mijn persoonlijke smaak liggen.

Ben nog wel erg benieuwd naar de versheid en de mogelijkheid om de tht voor een branddatum te vervangen. Maar wie weet komt daar later nog een reactie op.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron