By The Bean - Sommeliers Blend

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor @3aan » do 13 sep 2012, 17:35

Er zijn er toch zat die een boontje van 10 dagen al niet meer te drinken vinden en daar is toch zeker een bepaalde stemmingmakerij te bemerken wat door mij als Virus werd omschreven ;)
Vreemd dat het mij echt niet opvalt. Heb je wat voorbeelden?
Dat die naked daarin onverbiddelijk is, wat heeft dat met de smaak van doen?
Als jij dus een wat minder mooie uitloop waarneemt dan smaakt de koffie minder
Nu draai je de boel om, dat zeg ik toch helemaal niet? Ik zeg alleen wel dat je met de naked uitstekend kan zien wanneer de uitloop minder mooi wordt (en bij mij is dat vaak rond week 2). En hoewel een mooie uitloop niet gelijk staat aan lekker, of een minder goede uitloop aan vies, is er daadwerkelijk wel een verband met uitloop en smaak.
Goede boontjes die een mooie uitloop hebben smaken bijna altijd lekker, en als je een uitloop hebt die waterig is met spuitertjes is het zelden lekker.
Ik wil niet ontkennen dat het oog ook wat wil, maar over het algemeen loopt de uitloop van de koffie wel synchroon met de versheid van de boon, en daarmee met de goede smaak.

Nogmaals: "optimaal" is wat anders dan "zonder problemen". Het zal best eens voorkomen, maar ikzelf heb nog geen boontjes gehad die pas na 3 weken hun top bereikten.
Ik weet niet waar je het nou over hebt, ik heb het nergens over optimaal gehad! persoonlijk heb ik nog nooit het optimale kopje koffie geproduceerd en dat blijkt elke keer weer doordat je een lekkerde koffie produceert dan voorheen, wat dan wel impliceert dat de lat weer een trapje hoger gelegd moet gaan worden. 8-)

Even ter vergelijk; ik schiet niet onverdienstelijk kleiduiven waar ik moeilijke te schieten duiven niet uit de weg zal gaan, hoe moeilijker hoe mooier, stel je voor dat ik ze allemaal zou raken en dat keer op keer, dan zou er geen moer meer aan zijn en kon ik het geweer aan de wilgen hangen, het moet wel een uitdaging blijven. 8-)

Optimaal zal het NOOIT worden, er blijven altijd dingen en of dingetjes die anders zouden kunnen of moeten.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor Spironski » do 13 sep 2012, 18:00

Ik weet niet waar je het nou over hebt, ik heb het nergens over optimaal gehad!

Nee, jij niet, maar Cobus en ik wel. Ik ben daarover begonnen omdat Cobus schreef: "Optimaal is tussen een dag of 3 en 2 weken, toch?"

Waarop jijzelf antwoordde met o.a.: " persoonlijk drink ik van 5 dagen tot 3 weken zonder problemen, dat versheids-virus heeft bij sommige goed toegeslagen en gaat van kwaad tot erger, op een gegeven moment kan het niet vers genoeg" .

Cobus vroeg dus naar de tijd waarin boontjes optimaal van smaak zijn. Jij lijkt dat onzin te vinden omdat jijzelf zonder problemen wel boontjes van 3 weken of zelfs ouder gebruikt. Maar dat gaat dus voorbij aan Cobus' vraag. Ik geloof wel degelijk dat de smaak van de meeste boontjes tussen dag 5 en 15 optimaal (op z'n best) is, maar iets eerder of later kan ook.

Daarbuiten kan je prima optimaal koffie zetten. Ik probeer iedere dag het beste kopje te zetten wat ik met mijn spulletjes kan maken. Perfecte koffie is een ander ding. Ik weet niet of ik die al wel heb gezet; een enkele keer denk ik van wel.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 09:50

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor Cobus » do 13 sep 2012, 18:24

Oh jee, ik heb wat op gang gebracht hier! :mrgreen:

Mijn hele punt was, dat als er bonen opgestuurd worden om uitvoerig getest te worden en die blijken dan "al" ruim 2 weken oud te zijn, je dan een heel stuk van de smaakontwikkeling van de bonen mist.

Ben nu met de laatste bonen van Fascino bezig en die waren een dag of 3 oud toen ik ze thuis kreeg.
Ze hebben enkele weken in de vriezer gelegen en zitten nu ruim een week in de maler.
Toch heb ik het idee dat het lekkerste alweer aan het afnemen is.
Ook wat meer moeite om een mooie uitloop te krijgen. Wordt wat sneller te licht van kleur zeg maar.
Eea kan ook aan mijn matige ervaring liggen maar dat idee heb ik.
Of ze verouderen toch sneller in de vriezer dan ik dacht?
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café

activ
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 10:25
Locatie: Leiden

By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor activ » do 13 sep 2012, 18:54

Ik heb zelf het idee dat de vriezer het proces redelijk remt, maar dat ze daarna wel sneller afnemen als wanneer ze niet bevroren zijn geweest.

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor Barista74 » do 13 sep 2012, 19:22

Mijn hele punt was, dat als er bonen opgestuurd worden om uitvoerig getest te worden en die blijken dan "al" ruim 2 weken oud te zijn, je dan een heel stuk van de smaakontwikkeling van de bonen mist.
Maar dat is toch ook genoemd in de review? Volgens mij test je niet alleen de bonen, maar het totale concept, waaronder de verpakking, prijs en tijdige levering. Als je verse bonen had gewild, dan hadden we meteen bij bocca moeten afnemen. De versheid van de bonen is dus idd voor verbetering vatbaar. Goed opgemerkt ;)

Ik ben trouwens benieuwd wat by the grape van de reviews vindt. Ik zag dat de website al wel was aangepast. :)

Edit:
maar misschien is je punt dat we de bonen niet echt hebben kunnen testen, omdat ze te laat geleverd kregen?
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 09:50

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor Cobus » vr 14 sep 2012, 08:20

Daar komt het inderdaad op neer.
Een van de belangrijkste punten is toch de versheid.
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor @3aan » vr 14 sep 2012, 09:13

Oh jee, ik heb wat op gang gebracht hier! :mrgreen:
Of ze verouderen toch sneller in de vriezer dan ik dacht?
Ja zonder meer, ik heb het drie keer "geprobeerd" in verschillende vriezers,
2 x in de gewone thuisvriezers en 1 x in de snelvriezer bij een bekende met een horecazaak, in alle drie de gevallen de bonen na 2 weken uitgenomen en in de gevacumeerde verpakking 6 uur laten ontdooien alvorens ze te gebruiken, daarnaast testbatches buiten de vriezers donker in een afgesloten verpakking (na de voor mij 3 dagen gebruikelijke ontgassing) bewaard en die om en om gebruikt, reken maar dat de vriesbonen anders smaakten een stuk minder lekker het frisse was ervan af het leken wel een beetje op oude bonen uit de supermarkt, daarentegen waren de bonen van ruim 2 weken oud en stuk lekkerder, ik heb dit bewust zo uitgeprobeerd om te kijken of het bewaren in de vriezer een oplossing zou kunnen bieden voor mijn Marktbonen het zou me meer ruimte in tijd verschaffen.

Helaas gaat dit het niet voor me worden, de Horeca kennis heeft mee geproefd, die was uiteraard ook benieuwd ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 09:50

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor Cobus » vr 14 sep 2012, 12:07

Ik was hier al een beetje bang voor en dan blijft er maar één optie over, zelf branden.
En wat moet je dan nemen? Een Gene?
Lees ik ook behoorlijk wat problemen over.
Veel gedonder met het element. Of is dat alleen met de 110v versies?

Trouwens, vacuüm trekken lijkt me niet zo slim want je trekt dan juist de co2 uit de bonen.
Ik doe ze wel in een dichte zak maar niet vacuüm.
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor @3aan » vr 14 sep 2012, 12:36

Ik was hier al een beetje bang voor en dan blijft er maar één optie over, zelf branden.
En wat moet je dan nemen? Een Gene?
Lees ik ook behoorlijk wat problemen over.
Veel gedonder met het element. Of is dat alleen met de 110v versies?

Trouwens, vacuüm trekken lijkt me niet zo slim want je trekt dan juist de co2 uit de bonen.
Ik doe ze wel in een dichte zak maar niet vacuüm.
Je kan vacuüm trekken en vacuüm trekken, m.a.w. je kan de lucht in de zak verminderen zodat je minder snel op condensatie hebt bij het ontdooien of je trekt ze diep vacuüm en dat deed ik dus niet.

Trouwens wat moet ik met die CO2?

Afbeelding

Die wil ik zo min mogelijk. :mrgreen:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: By The Bean - Sommeliers Blend

Berichtdoor Spironski » vr 14 sep 2012, 14:24

Trouwens wat moet ik met die CO2?
Nou, die is voor je crèmalaagje toch behoorlijk belangrijk. Dat is één van de redenen waarom voorgemalen koffie niet voldoet: de CO2 is er al uit verdwenen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten