The Coffee Quest

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
activ
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 10:25
Locatie: Leiden

The Coffee Quest

Berichtdoor activ » zo 09 jun 2013, 21:02

Koffie is veiling aangekomen, super vers ook dus ik wacht nog even met de eerste proef sessie.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor Erik82 » zo 09 jun 2013, 22:41

Pakketje van 3 keer 250gr is hier ook vrijdag binnengekomen. Lijkt alsof alles bij Fascino is gebrand. Ziet er goed uit. Morgen 4 dagen oud dus dan gaan we de eerste test doen.

Net al even gespiekt. De San Augustin is krap aan City gebrand. De La Hacienda ziet er City+ uit, wellicht iets verder. Dit is hoe ik mijn koffie zelf ook meestal brand. De Dos Nevados lijkt Full City(+) gebrand te zijn. Allemaal iets lichter gebrand wat ik persoonlijk wel prettig vind.

Het gaat een leuke test worden. Tijd om naast de gebruikelijke Strega en Chemex ook weer de Clever Dripper en Cafetière uit de kast te halen. Meer nieuws volgt morgen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
mannie
Berichten: 6
Lid geworden op: do 06 jun 2013, 11:52

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor mannie » ma 10 jun 2013, 11:41

Mooi inderdaad dit, dat koffie met een verhaal! Een fijne gedachte dat je weet waar het vandaan komt en dat er ook goed gedaan wordt met je geld. Ben benieuwd naar jullie verslagen, wellicht een mooie nieuwe aankoop uiteindelijk om uit te proberen!
Just leave me alone and let me enjoy my espresso

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor Erik82 » ma 10 jun 2013, 23:01

Vandaag 3 espressos gemaakt van de Dos Nevados en een bak filterkoffie uit de Chemex van de San Agustin. Moet zeggen dat de bonen me erg goed bevallen. De kwaliteit is op zijn minst erg goed te noemen.

De recensie komt later maar wilde jullie dit alvast meegeven. Morgen eerst eens met de La Hacienda spelen en kijken wat de Strega van de San Agustin kan maken met een minimaal drukprofiel. Het wordt in ieder geval genieten.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Thomaserati
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 20:18

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor Thomaserati » di 11 jun 2013, 08:25

Hier is ook alles aangekomen. Ga vanavond wat testen, want vanaf morgen tm zondag zit ik in Berlijn. Na het weekend ga ik weer verder testen. Eerste indruk is in ieder geval goed. Mooi verpakt en geleverd, ruime hoeveelheid!
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

buks
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 16:03

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor buks » di 11 jun 2013, 13:01

Ook hier alles binnen, eerste indruk positief. Nu een beetje aan het proberen. Branding lijkt wat aan de lichte kant, maar zal na wat testen de echte bevindingen posten!

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor Erik82 » do 13 jun 2013, 18:21

Net klaar met een paar dagen testen en wilde mijn ervaringen met jullie delen. Voor degene die de term Brew Ratio nog niet kennen, dit is (gram bonen / gram espresso) X 100 in procenten.

Allereerst wil ik The Coffee Quest bedanken voor deze mooie verse bonen. De kwaliteit van de bonen en de branding is erg mooi en goed. De kwaliteit doet zeker niet onder voor de betere kleine koffiebranderijen die bij ons allen bekend zijn. De hoeveelheid was met 3 maal 250 gram koffie ook dik in orde. Veel mogelijkheden tot testen.

Afbeelding

Als eerste zal ik beginnen met de Dos Nevados. Dit is de espressoblend van The Coffee Quest. Een melange die hooguit Full City+ is gebrand. Hij moet wat aan de fijne kant worden gemalen. Uiteindelijk uitgekomen op 17 gram bonen en een espresso met een brew ratio van 50% op 28 seconden. Mooie donkere tijgerstrepen in de uitloop.

Afbeelding

Deze melange bevalt heel goed. De espresso geeft een ontzettend boterig mondgevoel. Heel dik en goed van structuur met een mooie donkere cremalaag. De smaak zelf is die van pure chocolade maar niet heel hard wat positief is. Een krachtige volle smaak met een heerlijk zachte afdronk. Normaal ben ik meer van de fruitige lichter gebrande bonen en hou ik wat minder van chocoladetonen maar deze blend was ronduit heerlijk. Een echte aanrader.

Ook op een brew ratio van 30-40% is deze blend nog erg lekker. Richting de 80% en hoger krijg je een hele volle chocolade-ristretto.

Afbeelding

Dan gaan we nu door met de San Agustin. Dit is een filterbranding die volgens mij nog net voor een City-roast zit. Begonnen met de Chemex en 20 gram bonen op 250 gram water. Eerst 40 seconden laten weken en in een totaaltijd van 3:40 minuten klaar.

Afbeelding

De San Agustin uit de Chemex heeft een geur die een combinatie is van pure chocolade en bloemen. Vooral de pure chocolade voerde de boventoon. De koffie drinkt makkelijk weg en is lekker zacht van smaak. Wel een volle stevige smaak maar zonder te hard of overheersend te worden. In de nasmaak proef je wat licht kruidigs. De smaak blijft lekker lang hangen en is prettig zacht. Bij een koude temperatuur kwam het bloemige meer naar voren.

Hierna heb ik de San Agustin ook nog in de Cafetière uitgeprobeerd. Hiervoor heb ik 21 gram bonen op 250 gram water gebruikt en 4:00 minuten laten staan. De smaaktonen zijn vergelijkbaar met die uit de Chemex. Echter is de koffie uit de Cafetière wat meer bloemig aan het begin en opbouwend naar hele volle chocoladetonen. De smaak van de Chemex is wat cleaner en die uit de Cafetière heeft meer pit. De San Agustin is op deze manier van zetten ook erg lekker.

Afbeelding

Als laatste een leuk experiment gedaan met de San Agustin door hier een espresso van te maken. De boon is eigenlijk veel te licht gebrand om espresso mee te maken maar met de opties van de Strega is het wel mogelijk. Bij tests met fijner malen en meer druk of een hele hoge brew ratio, door een minimale flow van rond de 40 seconden, was de koffie te fruitig en niet lekker.

Na wat proberen uiteindelijk uitgekomen op 19 gram bonen en een brew ratio van 65% op 28 seconden. Hierbij heb ik de cilinder van de Strega maar tot de helft laten vullen en de hevel de hele tijd tegengehouden om de stroom van espresso te vertragen. Op volle druk zou de koffie er uit gaan spuiten.

De smaak was verrassend goed te noemen. De espresso had een wat lichtere crema. De smaak was constant licht fruitig met opbouwend kruidige tonen met een nasmaak van chocolade. Echt heel interessant en zacht. Wat mij betreft een geslaagd experiment.

Als laatste hebben we dan de La Hacienda. Een branding die geschikt is voor zowel filter als espresso. De bonen zijn ongeveer City+ gebrand, wellicht iets verder.

Afbeelding

Voor de espresso ben ik uitgekomen op 17 gram bonen met een brew ratio van 50% op 24 seconden met mooie tijgerstrepen. De crema is wat egaler van kleur en lichter dan bij de Dos Nevados. De smaak is vooral kruidig met chocoladetonen op dag 4 na branden. Deze koffie heeft wel iets weg van een Sumatra. De nasmaak is pittiger dan bij de Dos Nevados. Kruidige koffies vind ik persoonlijk wat minder en deze boon beviel me dan ook het minste. Dit wil niet zeggen dat het een slechte boon is want dat is het zeker niet maar qua smaak gewoon niet mijn favoriet. De mensen die wat meer van kruidige koffies houden zullen deze boon zeker waarderen. Nu op dag 6 is hij al wat minder kruidig en meer chocolade waardoor hij beter bevalt.

Afbeelding

Als laatste de La Haciendan uit de Chemex met 20 gram bonen en een totaaltijd van 3:30 minuten waarvan 40 seconden weken. Ook als filterkoffie komt het kruidige naar voren maar heeft hij in verhouding sterkere chocoladetonen in vergelijking met de espresso. Minder zacht dan de San Agustin en gewoonweg een pittigere filterkoffie.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor bobbee » do 13 jun 2013, 18:53

Mooie review en leuk om te lezen!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor Erik82 » vr 21 jun 2013, 18:48

De afgelopen drie dagen de laatste restjes bonen opgemaakt. De vier dagen ervoor naar Rome geweest en daar veel italiaanse espresso gedronken bij de betere koffiebars. Na Rome en de donker gebrande italiaanse bonen smaakte de koffie voor mijn gevoel weer compleet anders. Het chocolade was wat minder chocolade in vergelijking met de vienna branding van de italianen.

Toch weer leuk om het smaakpalet een goede opdonder te geven. Zelf 250gr vers gebrande italiaanse huismelange meegenomen van Tazza D'Oro (beste koffiebar van Rome met eigen branderij) en tussendoor getest. De lichtere branding van Coffee Quest bevalt me toch stukken beter.

Vandaag nog twee keer de San Agustin in de Clever Dripper gezet en nogmaals in de Chemex. Blijft een heerlijke filterkoffie. Persoonlijk vind ik hem uit de Chemex lekkerder maar dat heb ik bij alle filterkoffies. De La Hacienda vond ik na het verstrijken van 1,5 week toch wel steeds lekkerder worden. Aan het begin wat kruidiger en later wat meer chocolade. Deze boon heeft wel de typische Colombiaanse smaak ala de Supremo. De Dos Nevados blijft gewoon een heerlijke espressomelange.

Uiteindelijk is mijn oordeel dat alle drie de koffiesoorten van ontzettend goede kwaliteit zijn. Heerlijke koffies die zeker niet onder doen voor de koffiebranderijen waar de meeste van ons bestellen.

Voor Coffee Quest nog het volgende. Ontzettend bedankt voor dit lekkers en ga vooral zo door. Werkelijk een verrijking van het aanbod verse koffie.

Ben wel erg benieuwd naar de bevindingen van de anderen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

activ
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 10:25
Locatie: Leiden

Re: The Coffee Quest

Berichtdoor activ » ma 24 jun 2013, 12:37

Ten eerste natuurlijk mijn dank aan The Coffee Quest voor het beschikbaar stellen van de bonen.

De bonen waren keurig vlak na de brand datum bij mij binnen, dus dat is alvast een plus punt.

Tijdens mijn eerste proef sessie (1 week na brand datum) kreeg ik bij zowel de La Hacienda als de Dos Nevados een zeer fruitige espresso, aangezien dat geheel tegen mijn verwachting was heb ik ze toen weer een week laten liggen voor een tweede proef sessie.

De resultaten waren als volgt:

La Hacienda
Een boterig mondgevoel, mild kruidig ondertoontje en een vleugje citroenschil. Al met al een koffie die ik persoonlijk lekkerder vindt als cappuccino waarbij de caramel de boventoon voert, precies het type cappuccino die mijn vrouw lekker vindt (en waar ik ook graag van drink).

Dos Nevados
Ook week twee nog steeds fruitig, met een milde cacao nasmaak.
Als cappucino is hij vol van choco en caramel, een stevige cappuccino die menigeen zal bekoren.

San Agustin
Aangezien speciaal vermeld werd dat deze vooral geschikt is voor slow coffee heb ik deze in de Chemex gedaan.
Ik heb 36 gram maalsel gebruikt en 600gram water, achteraf had minder water vermoedelijk lekkerder geweest (of meer maalsel), dit zal ik nog gaan proberen.
Zoals ik hem nu heb gezet was het een redelijk subtiele en zachte koffie met een zachte fruitige smaak met een ondertoon van cacao en aardse tonen.

Zoals jullie lezen waren de resultaten bij mij toch anders dan de bevindingen hier boeven, ik heb ook niet echt kunnen ontdekken waar dat vandaan is gekomen. Wel heb ik vlak voordat de bonen op waren (de twee voor espresso geschikte brandingen) ontdekt dat door de espresso bij lagere temperatuur (korter na de flush) te maken de smaak minder fruitig wordt. Wellicht dat andere testers iets kunnen zeggen over de temperatuur die gebruikt is, want ik ben nog steeds wel benieuwd waar het verschil vandaan komt.

Dan nog een afsluitende foto:

Afbeelding


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron