Proefpanel: Costa Rica

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor bobbee » ma 05 okt 2015, 22:35

Ik heb de koffie ook geprobeerd. De voorgaande recensies schrijven eigenlijk al het nodige.... Wat moet ik er nog aan toevoegen...

Bij het openen van het zakje kwam de niet zo lekkere geur je al tegemoet. Donker gebrand en al wat over zijn versheid heen. Maar geprobeerd zonder vooroordeel toch de bonen in de maler. Tsja, assig en te ver doorgebrande smaak. Crema zag er nog wel redelijk uit maar er is niks meer van de finesses van de boon terug te halen in de smaak. Uiteindelijk nog een cappuccino geprobeerd maar zelfs daarin vond ik hem te assig. Dit is mijn bevinding voor alle zakjes aangezien ik er geen verschil in proef en zie.

Nee, dit is echt niet lekker. Zijn het stiekem supermarkt bonen? Jammer, ik krijg een beetje het gevoel dat er een student (?) achter zit die denkt het wiel uit te vinden onder de populaire fair trade noemer om wat op te zetten en geld te verdienen maar niks van de techniek achter een goed bakkie weet. Misschien een afstudeerproject?

Ondanks dit, toch bedankt voor de genomen moeite. Ik zou graag nog weten wie en wat hierachter schuilt. Ben benieuwd of we dat nog te horen krijgen.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Spironski » vr 09 okt 2015, 17:45

Ik zal dan ook nog maar even mijn bevindingen met de laatste twee varianten met deze koffie posten.

Eerst echter mijn dank uitspreken voor het beschikbaar stellen van het proefpakket. Ik heb best respect voor een bedrijf dat zich zo voor de leeuwen durft te werpen, en aan zo'n proefronde meedoen vind ik altijd erg leuk.

Zoals al eerder geschreven ben ik begonnen met de GR. Dat zou de zwaar gebrande boon moeten zijn, maar in mijn beleving was het de lichtst gebrande. Voor een beschrijving zie eerder in dit draadje.

De RP en de MM behandel ik hier tegelijkertijd, aangezien ook ik eigenlijk geen verschil (meer) kon proeven. Opvallend bij al deze koffies vond ik dat het maalsel er lichter uitzag dan de buitenkant deed vermoeden. Heel snel gebrand wellicht? Zodat de boon niet erg gelijkmatig buiten/binnen is gebrand? Ik weet het niet.

De RP en de MM waren bij mij dus veel zwaarder gebrand dan de GR. Ik vond ook de geur die uit de zakjes kwam niet zo lekker, een beetje hard en oud. Ook waren de boontjes olie-ig geworden.
Inderdaad kreeg ik nog wel redelijk goede crema, maar de smaak was nog neutraler dan van de GR. Aanvankelijk was het soms ook onaangenaam en bitter, metalig en oud. Da's niet zo best. Ik zette de espresso toen maar op een lagere temperatuur dan normaal om die zware brandsmaak wat te temperen, rond de 89-90C. In espresso was het zo op z'n best neutraal/gebrand en in de cappu best aangenaam. Meer konden wij er qua smaak niet van maken. Geen fruit, nootjes, chocolade, fijne geuren, nasmaak of wat er normaal allemaal voorbij kan komen.
Eerlijk gezegd waren we blij dat we na een week weer aan de zelf gebrande boontjes konden.

Helaas dus niet zo positief, dit keer. Ik sta wel positief tegenover de opzet van dit project, en hoop dan ook van harte dat het alsnog tot een succes gemaakt kan worden. Dan zal er echter wel wat met onze feedback gedaan moeten worden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
hoi_roy
Berichten: 37
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 16:25

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor hoi_roy » ma 12 okt 2015, 22:01

Ik kan me alleen maar aansluiten bij voorgaande reacties.

Eerst ook mijn dank voor het beschikbaar stellen van het proefpakket. Erg leuk om te doen. De proevers hier kunnen behoorlijk kritisch zijn dus het is best moedig.
Ik hoop dat de inhoud van de reacties en beetje beeld kunnen geven van waar het product nu staat en een aanwijzing kunnen geven over hoe beter.

Ik heb tot nu toe 2 varianten gehad. Hier volgt dan mijn bevinding tot zover.

Ik ben ik begonnen met de MM en heb daarna de RP geproefd.

Tussen de RP en de MM bonen zit niet veel verschil, beide zijn zwaar gebrand. De bonen zijn glimmend olie achtig.

De geur die uit de zakjes kwam vond ik niet zo lekker, beetje hard en oud/assig.

Ik drink alleen espressos en bij het zetten kreeg een redelijk goede crema, de smaak was vlak en soms veel te en bitter.

Verpakt in zakjes met eenweg ventiel en nietjes erdoor (oops).
Afbeelding

Glimmende olie-ige boontjes MM
Afbeelding

Maalsel MM
Afbeelding

Espresso MM
Afbeelding


Zakje met boontjes RP
Afbeelding

Glimmende olie-ige boontjes RP
Afbeelding

Helaas is zowel de geur als smaak dus niet zo lekker. Misschien zou een gematigder branding de boon goed doen.

Ondanks dat branden in Costa Rica gedaan zou zijn heeft de espresso een prima crema laten zien dus zou de tijd nodig voor verzending geen onoverkomelijk probleem hoeven zijn.

Ik laat nog wat weten na het proeven van de derde soort.

___update___

Als laatste heb ik de GR geproefd. Deze bonen zijn lichter van branding. De geur was ook beter dan van de andere bonen. Maar nog steeds de indruk alsof ze wat oud waren.

De GR bonen:
Afbeelding


Lichtere branding:
Afbeelding

De smaak was beter dan van de overige twee. Ondanks dat deze bonen beter smaakten blijft het smaak profiel bitter en beetje vlak. Ik mis complexiteit / zuren om het geheel in balans te brengen.

Nogmaals dank voor het ter beschikking stellen van de bonen. Ik denk dat verbetering mogelijk is door het brandproces te verbeteren (misschien langzamer branden? ). Succes!
Bezzera Unica | Quamar M80E

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Erik82 » do 05 nov 2015, 19:57

Krijgen we nog iets te horen van de leverancier want op deze manier is het maar een mislukt proefpanel.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Spironski » do 05 nov 2015, 23:31

Ik vroeg me inderdaad ook al af of onze feedback wel is aangekomen, en of er iets mee wordt gedaan.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
hoi_roy
Berichten: 37
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 16:25

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor hoi_roy » vr 06 nov 2015, 11:40

Ben ook benieuw. Maar het is voorlopig nog erg stil.
Bezzera Unica | Quamar M80E

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor fransg » vr 06 nov 2015, 11:43

Om te voorkomen dat mensen denken dat ik *niet* benieuwd ben, schrijf ik ook maar een berichtje. Ik heb dan wel niks geproefd, maar wel gelezen en ik wil eveneens de afloop van het verhaal vernemen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Erik82 » do 04 feb 2016, 22:38

Komt er nog een antwoord of is dit de doodsteek voor het proefpanel?
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor fransg » wo 17 feb 2016, 11:11

Ik geloof niet dat er veel leven in zit
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor fransg » vr 19 feb 2016, 13:20

Zit er trouwens leven in het idee voor een levend forum? Ik ben even kwijt in welke thread het daarover ging. Manduca heeft een server, Bobbee wil wel mede modereren, alleen moet nog iemand een startschot geven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron