COVID-19 & de koffiewereld

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
pichichi

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor pichichi » wo 18 nov 2020, 23:26

Ik ben ruim drie weken geleden ziek geworden. Covid. Een paar dagen later mijn vrouw ook. Gelukkig de kinderen niets. We werken allebei in het voortgezet onderwijs en het voelde een beetje als iets onvermijdelijks. Ik heb bizar voorzichtig gedaan met mondkapjes, gezichtsscherm, gels en vooral afstand proberen te houden. Maar met 1100 pubers om je heen die zich nergens wat van aantrekken werd het onwijs lastig.

We hebben allebei ons reukvermogen verloren. Ik heb nog wel smaak, maar smaak alleen is geen hol aan. De geur is daarin zo belangrijk. Het is de laatste paar dagen een heel klein beetje terug aan het komen. Maar in flarden en op een gekke manier. Vorige week smaakte de koffie heel raar. Dat is inmiddels nu weer anders, maar het blijft een beetje gek. Bij mijn vrouw is het nog niet terug aan het komen.

Ik heb vanochtend weer voor het eerst lesgegeven. Nog vanuit huis via de digitale middelen. Het viel me wel een beetje tegen; na de eerste les zat ik even naar lucht te happen, maar het begin is er. Vorige week heb ik voor het eerst sinds Covid weer koffie gebrand. De lol is wel een beetje uit de hobby gemept door de ziekte. Wat ik zei, het is weer wat aan het terug komen, dus ik hoop op herstel. Ik ben wel veel meer op mondgevoel gaan letten bij de espresso; dat is wel een interessante ontwikkeling.
Oh, "pas" sinds deze maand?!?! ;) geintje

Inderdaad, dat mondgevoel en de smaak, hoe saai ook. Ik ben er noodgedwongen nóg meer mee bezig gegaan en weet me daarmee aan de cupping tafel op het werk steeds beter staande te houden. Ik doe sowieso weer mee aan NK Cup Tasting (als editie in maart wel doorgaat), had me al ingeschreven. Maar ik ga hoe dan ook een poging doen, al is het maar met smaken en zonder reuk. (Want - geheimpje -, hoe verder je komt, des te meer het om nuances in nasmaak, mongevoel e.d. gaat)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » wo 18 nov 2020, 23:30

Jeetje! Ik ga volgende week weer (tis soort van om de hoek bij ons 8-) ). Lopen wij elkaar niet tegen het nakende lijf Frans.... :lol:
Grappig!

Bij de 'opgietsessie' werd er op gevement gezegd welke geuren er zouden komen maar ik rook alleen 'saunageur, vochtig, warm'. Dus waarschijnlijk ruik jij meer dan ik, volgende week.

De vrouw die de leiding had wapperde zeer behendig met een grote handdoek, alsof ze een vendelzwaaier was maar ze keek er enorm zelfingenomen bij en stapte parmantig rond alsof ze eigenlijk danseres was, dus ik was minder onder de indruk dan zij zelf en hield verder mijn ogen maar dicht.

En er was ook een sessie met zandstralen, dat leek me wel handig, een soort scrub uit een brandslang, maar dat had ik verkeerd verstaan, het waren klankschalen. Een soort vrijeschool-leraar bediende de klankschalen en zei Namaste met handen in gebed-stand voor zijn borst.

Grootste deel van de dag heb ik in een stille zaal met wandhoge glazen vensters op een waterbed zitten lezen, met uitzicht op de bossen van de Soesterberg, af en toe enorme plensbuien buiten, erg aangenaam.

Mijn vriendin vermaakte zich intussen in allerlei verschillende ruimtes met stoom, hete lucht, en dergelijke.
Was het wat, dat lunchpakketje?
Ja heel behoorlijk. Een flesje frisdrank, een smoothie naar keuze in een flesje, een dubbele wrap (die nam ik, lekker) of sandwiches, een muesli-reep, dat was het geloof ik.
Stiekem nog wat staan peuzelen bij de lockers, en zo ja, lukt dat?
Had best gekund, maar ik at het lunchpakket in de stille ruimte met waterbedden, waar ik de meeste tijd vrijwel alleen lag dus niemand stoorde zich aan het voorzichtig geknisper van mijn pakketje.
Allerbelangrijkste vraag: hoe ben je aan je koffiegerief gekomen??
Bij mijn vriendin heb ik een Mypressi en in kleine Marmite-potjes heb ik doses maalsel dus ik ging reeds tevreden op pad. Op de Soesterberg hadden ze wel koffie, maar dan uit van die volautomaten dus dat is kansarm, ik had er nog wel zin in maar heb jasmijnthee genomen.
De koffie is daar natuurlijk voor verbetering vatbaar edoch maakt de nood soms toch een deugd.
Misschien had ik het moeten proberen!
LONDINIUM L1 & R24 - etzMAX - Baratza - COMPAK R120 - Pavoni - FZ94 - Tonino - Wile - VSTrefractoIV - Mockmill Pro 200 - FAMAG Grilletta IM5-S

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » wo 18 nov 2020, 23:32

Inderdaad, dat mondgevoel en de smaak, hoe saai ook. Ik ben er noodgedwongen nóg meer mee bezig gegaan en weet me daarmee aan de cupping tafel op het werk steeds beter staande te houden. Ik doe sowieso weer mee aan NK Cup Tasting (als editie in maart wel doorgaat), had me al ingeschreven. Maar ik ga hoe dan ook een poging doen, al is het maar met smaken en zonder reuk. (Want - geheimpje -, hoe verder je komt, des te meer het om nuances in nasmaak, mondgevoel e.d. gaat)
dat is goed nieuws!
LONDINIUM L1 & R24 - etzMAX - Baratza - COMPAK R120 - Pavoni - FZ94 - Tonino - Wile - VSTrefractoIV - Mockmill Pro 200 - FAMAG Grilletta IM5-S

bobbee

Berichtdoor bobbee » za 21 nov 2020, 15:43

Weg met de verplichte mondkapjes

Vanaf 1 december wordt het dragen van niet-medische mondkapjes waarschijnlijk wettelijk verplicht in openbare binnenruimtes, contactberoepen en onderwijsinstellingen. Volgens immunoloog dr. ir. Carla Peeters ontbreekt hiervoor de wetenschappelijke grond, en kan deze verplichting onze gezondheid zelfs schaden.

https://www.hpdetijd.nl/2020-11-17/weg- ... L3RF7cujK8
If you are brewing a very dark roast, it will form a large dome of hell that will summon Ihsahn, who will ensure that your coffee tastes like the devil.

gilleko B.

Berichtdoor gilleko B. » za 21 nov 2020, 16:53

Vanaf 1 december wordt het dragen van niet-medische mondkapjes waarschijnlijk wettelijk verplicht in openbare binnenruimtes, contactberoepen en onderwijsinstellingen. Volgens immunoloog dr. ir. Carla Peeters ontbreekt hiervoor de wetenschappelijke grond, en kan deze verplichting onze gezondheid zelfs schaden.

Niet volgens onze goedlachse minister-president met souflerende (ex) gymnastiekonderwijzer. Van Dissel heeft laatst tijdens de nut- en noodzaak van het dragen van zelfgefröbelde mondkapjes al enorm zitten draaikonten waarbij hij de crux van de beantwoording van de vragen teruglegde bij het openbaar bestuur (althans na 3 keer terugkijken en intens nadenken begreep ik dat hij dat eigenlijk bedoelde). Op moment dat ik dat begreep kreeg ik een compassie voor die meneer. Wat een onmogelijke functie. Ach,, straks ofwel via directe ofwel indirecte overheidsdwang moeten we een kapje op, straatverbod met avondklok, een spuit erin met een wellicht niet uitontwikkeld medicijn, als kikkers in een pan met water waarbij de temperatuur langzamerhand tot het kookpunt omhooggedraaod wordt.

Net koffie van Giraffe gekocht. Straks ga ik daarmee zitten klooien. En zo is het toevallig ook nog eens een keertjeAfbeelding

Afbeelding

bobbee

Berichtdoor bobbee » za 21 nov 2020, 19:26

Niet volgens onze goedlachse minister-president met souflerende (ex) gymnastiekonderwijzer. Van Dissel heeft laatst tijdens de nut- en noodzaak van het dragen van zelfgefröbelde mondkapjes al enorm zitten draaikonten waarbij hij de crux van de beantwoording van de vragen teruglegde bij het openbaar bestuur (althans na 3 keer terugkijken en intens nadenken begreep ik dat hij dat eigenlijk bedoelde). Op moment dat ik dat begreep kreeg ik een compassie voor die meneer. Wat een onmogelijke functie. Ach,, straks ofwel via directe ofwel indirecte overheidsdwang moeten we een kapje op, straatverbod met avondklok, een spuit erin met een wellicht niet uitontwikkeld medicijn, als kikkers in een pan met water waarbij de temperatuur langzamerhand tot het kookpunt omhooggedraaod wordt.

Net koffie van Giraffe gekocht. Straks ga ik daarmee zitten klooien. En zo is het toevallig ook nog eens een keertjeAfbeelding

Afbeelding
Ja ik weet welk filmpje je bedoelt. Van Haga stelt vragen, het gaat niet eens om de vragen maar idd wat van Dissel zegt als antwoord, Spreekt boekdelen.

En toch hebben van Dissel, onze premier en minister de Jonge eerder dit jaar heel duidelijk gezegd dat een mondmasker niet werkt tegen covid19. Heel vreemd maar dan moet de druk vanuit de samenleving en andere politieke figuren invloed hebben gehad.

Ik hoop eigenlijk dat als we het met zijn allen echt over mondkapjes moeten hebben, een ieder die een masker op wilt doen dat mag doen zonder bekritiseert te worden en als je hem niet op wilt dat ook mag doen zonder bekritiseert of nagekeken te worden. Het blijft toch een gebed zonder einde dus beste lijkt mij om ieders standpunt respecteren.

Geniet van je koffie, ik ga er ook nog 1 brouwen. Veel teveel op vandaag, vind mijn pavoni zo leuk om mee te werken en ik ben de enige die koffie drinkt hier dus ja....
If you are brewing a very dark roast, it will form a large dome of hell that will summon Ihsahn, who will ensure that your coffee tastes like the devil.

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » za 21 nov 2020, 21:55

Over het algemeen vind ik mensen in winkels tolerant als iemand eens geen maskertje op heeft.

https://www.nbcnews.com/health/health-n ... d-n1248417
Schermafbeelding 2020-11-21 om 21.53.42.png

bobbee

Berichtdoor bobbee » za 21 nov 2020, 23:02

Ja, het is bijna normaal om een maskertje te dragen. Ik zeg altijd vriendelijk gedag en iedereen is aardig maar soms hoor je weleens dat iemand een probleem heeft. Ik heb er zelf geen problemen mee als iemand graag een maskertje draagt in de situatie waarin we nu zitten en er veel onzekerheid en angst is, het is even niet anders en wie ben ik om daarover te oordelen wat iemand dan doet zolang hij een ander er niet mee lastig valt? Nog even wachten op het vaccin voor de gemaskerde mens en ik hoop dat die zich dan veiliger gaan voelen na het prikje. Op naar de toekomst!

martinierius

Berichtdoor martinierius » zo 22 nov 2020, 21:15

Kost dat nu zoveel moeite om dat masker te dragen op plaatsen waar veel volk aanwezig is?

Ik veronderstel dat je alle overige maatregelen in acht neemt waarvan eveneens bewezen is dat ze het aantal besmettingen omlaag brengen zoals handen wassen/ontsmetten geen contact op minder dan 1,5 meter uitgezonderd je eigen bubbel? Die wegen zwaarder door en vooral daarom maak ik geen probleem van dat maskertje.

Hoe meer mensen hun eigen interpretatie gaan geven aan vooropgestelde richtlijnen tot zelfs fake news klakkeloos verspreiden hoe meer de farmaceutische bedrijven in hun handen wrijven...

Ondertussen hebben we moeten afstand nemen van mensen die eraan bezweken zijn. Die kunnen we niet meer knuffelen.

Ik wens het je niet toe en vraag of je toch eens zou nadenken vooraleer het draagvlak voor het respecteren van maatregelen te ondergraven.
Laatst gewijzigd door martinierius op zo 22 nov 2020, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
DE1+ || KINU M47,M68 || Niche || Aeropress || Aergrind || Chemex || Kalita 185 || Behmor 1600 PLUS

bobbee

Berichtdoor bobbee » zo 22 nov 2020, 22:38

Dat zou wat wezen als je het mij toewenst. Ik wens het ook niemand toe. Geen enkele ziekte trouwens!
Op naar de toekomst! Met zijn allen, ook jij hoort erbij!

Terug naar “Leuk en interessant”