Ik weet niet of je ook de zeewind terugproeft in de bonen, maar wel een leuk initiatief.
Koffie importeren per zeilschip: het bewijs dat koolstofvrij transport mogelijk is
© Javry
Redactie Le Vif
02-08-2022, 06:09
Niet-bederfelijke voedingswaren zoals koffie koolstofvrij transporteren? Het kan. Dat bewijst het jonge team van Javry met zijn Comuneros-variëteit, die per zeilschip wordt ingevoerd.
Het staat vanonder op de verpakking. Onder de naam (Comuneros), de plaats van herkomst (Aratoca, Santander, Colombia), de hoogte (1700 m), de variëteit (100% Arabica), de naam van de producent (Oscar Daza) en de beschrijving (‘Een uitzonderlijke koffie met een gastronomisch profiel waarin vleugjes karamel, vanillesuiker en cacao terug te vinden zijn en een subtiele fruitige toets’): “Koffie geïmporteerd per zeilschip!”. Met uitroepteken, om het bijzondere karakter van dit pakje biokoffie te benadrukken. Een karakter dat herinnert aan een legendarisch verleden, bevolkt door piraten en avonturiers. Maar dat ook veel hoop koestert voor de toekomst. Dit pakje Javry-koffie is immers het tastbare bewijs dat andere, veel minder koolstofintensieve manieren van goederentransport mogelijk zijn. Met dank aan de wind, een hernieuwbare en niet-vervuilende energiebron.
‘Het vervoer van deze koffie per zeilboot kost 4 euro per kilo. Normaal is dat 20 cent, dus 20 keer minder’, legt Pierre-Yves Orban uit, medeoprichter en technisch directeur van Javry, een klein Belgisch bedrijf dat koffie levert aan particulieren, bedrijven en in bulk aan een aantal winkels. De koffie wordt gebrand in Bièvre en opgeslagen in Schaarbeek. ‘Maar we verrekenen die 4 euro niet rechtstreeks in de eindprijs voor de consument. Wij nemen een deel van het verschil voor onze rekening. We willen ons steentje bijdragen aan deze ecologische innovatie, zodat de impact voor onze klanten kleiner is. Het is niet meer dan normaal dat elke schakel in de keten een deel van de inspanning op zich neemt. We gaan minder verdienen aan deze koffie, maar willen tonen dat het kan en mensen bewust maken.’
Wild idee
De 31-jarige IT-engineer uit Jodoigne runt Javry sinds 2017 met zijn partner en jarenlange vriend Maxence Lacroix. ‘Javry is een samentrekking van Java, het Indonesische eiland dat beroemd is om zijn koffie, en delivery’, legt hij uit. ‘Oorspronkelijk was Javry een koffiebesteldienst aan huis voor particulieren, met elke maand een andere koffie.’ In het begin lag de focus op de kwaliteit van de aangeboden koffie, maar al snel verschoof die naar eerlijke handel en traceerbaarheid. ‘We wilden weten waar onze koffie vandaan komt’, vertelt Pierre-Yves Orban. ‘We wilden er zeker van zijn dat de producenten correct betaald worden en dat het werk goed gedaan wordt, met respect voor het land en via duurzame landbouw.’
‘Voor ons als koper zijn de transportkosten per kilo veel hoger omdat we de 16 bemanningsleden moeten betalen, omdat we veel minder vervoeren.’
Daarom ging Javry in zee met het Franse sourcingbedrijf Belco in Bordeaux. Dat brengt agronomen die gespecialiseerd zijn in koffie samen met logistieke experts om het transport te beheren, in rechtstreeks contact met de producenten. ‘Belco vindt de coöperatieven en producenten, maar