Ik lees veel en neem mij plausibel lijkende wetenswaardigheden op in de grijze cellen en beredeneer ze dan ook voordat ik ze spui en of gebruiktGuidovW schreef:@3aan schreef: vr 28 okt 2022, 18:16 …..ik heb ook gekozen voor een hoge spanning wat dunnere kabels betekend, moeten wel soepele kabels zijn met veel dunne draden dat is minder weerstand, dat kan je zien bij hoogspanningskabel.
….
Het is wel een stukje weg gezakt, maar als ik me niet vergis heeft een kabel met massieve kern een lagere weerstand dan een samengeslagen kabel. is.
Het gaat omdat naar het schijnt dat de soepele dikke kabel beter transporteerd doordat de stroom zich aan de buitenzijde van de aders bevind en met die dunne aders er minder weerstand zou zijn, als ik het nu teruglees en in mijn verleden van Vertaler voor een Italiaanse ingenieur in de Botlek bij een stuurinstallatie voor zeer grote motoren waar constructie- fouten in de geleverde explosievrije kasten zaten en ter plekke deze verholpen moesten worden, daar werden spanningsrails gebruikt v.a. 20 X 150 mm en dat was weinig soepel, ik was de enige bij dat bedrijf die Engels machtig was en de Italiaan sprak Spagetti Engels, paar leuke maanden gehad.