Meta datacenter Zeewolde en div zijpaden

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1501
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor Dirk Jan » di 17 nov 2020, 18:14

Goed om te horen we tigers!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor fransg » di 17 nov 2020, 19:04

Als je kijkt naar het aantal dodelijke slachtoffers in landen waar amper maatregelen worden genomen (Scandinavie), versus bv Nederland, dan kun je je afvragen of we hier de juiste dingen doen.
Zeker goede vraag.
Schermafbeelding 2020-11-17 om 19.02.12.png
(https://youtu.be/aQ77auKIIAY?t=224)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor bobbee » di 17 nov 2020, 19:47

Wij zijn allen handhavers.
Dit vind ik een sterke zin.

Een positieve noot:
Mijn reukvermogen is behoorlijk terug gekomen! Nog niet helemaal, maar het is niet meer zo verstoord dat het anders ruikt en ik merkte dat ik vanochtend echt weer even intens genoot van mijn cappuccino. De weg naar herstel is best lang maar ik ben op weg.
Superfijn!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor bobbee » di 17 nov 2020, 20:21

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor gilleko B. » wo 18 nov 2020, 08:59

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b18582bf/

In de eerste plaats goede afloop toegewenst aan forumleden die besmet zijn geraakt met COVID virus. Dank voor het delen van hun ervaringen.

Bovenstaand artikel geplukt van het Net. Tijdens mijn studietijd in een verleden heb ik ooit het vak Produktaansprakelijkheid gevolgd. Buitengewoon interessant keuzevak. Geneesmiddelen als DES en Softenon kwamen daarbij aan de orde. Jaren later kunnen mensen geconfronteerd worden met onomkeerbare desastreuse gevolgen van een medisch middel.

Het is de vraag in hoeverre een Vaccin dat in zo'n korte tijd wordt ontwikkeld veilig is. In de Volkskrant wordt draagvlak genoemd, maar hoe overtuig je mensen? En hoe gaat straks de goedlachse overheid om met een toegelaten vaccin ihkv mogelijke directe en indirecte overheidsdwang. Dat laatste zou echt akelig kunnen worden.

Afbeelding


Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor pichichi » wo 18 nov 2020, 23:17

Heel verstandig dat je zelf goeie beschermingsmaatregelen neemt.

Gister in de sauna (Thermen, boven op de Soesterberg) hield iedereen goed afstand. Ik vind het zo prettiger, veel minder mensen, en in de sauna-ruimtes mag je alleen op bepaalde plekken zitten, de rest moet vrij blijven. Niet van die zweetsoppende vetlijven vlakbij me. Het restaurant was dicht en je kon wel een soort lunchpakket krijgen dat je dan ergens discreet kon oppeuzelen.
Jeetje! Ik ga volgende week weer (tis soort van om de hoek bij ons 8-) ). Lopen wij elkaar niet tegen het nakende lijf Frans.... :lol:

Was het wat, dat lunchpakketje? Stiekem nog wat staan peuzelen bij de lockers, en zo ja, lukt dat? Allerbelangrijkste vraag: hoe ben je aan je koffiegerief gekomen?? (Ja ik weet, retorisch, maar toch...) Ik ga er van heel vroeg tot allerlaatste blijven (je betaalt maar 1x entree, en ook nog eens met kortingsbonnetje dus hoppa, leve de Hollander in mij hahaha!). De koffie is daar natuurlijk voor verbetering vatbaar edoch maakt de nood soms toch een deugd.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor pichichi » wo 18 nov 2020, 23:20

Wij zijn allen handhavers.
Dit vind ik een sterke zin.

Een positieve noot:
Mijn reukvermogen is behoorlijk terug gekomen! Nog niet helemaal, maar het is niet meer zo verstoord dat het anders ruikt en ik merkte dat ik vanochtend echt weer even intens genoot van mijn cappuccino. De weg naar herstel is best lang maar ik ben op weg.
Ach jee, jij ook al.... :(
Ik zal even teruglezen hier, ben niet heel actief meer, o.a. door corona, besmetting, nieuwe baan, geopereerde vrouw etc etc. #bringon2021

Fijn dat het terugkomt! Bij mij ook heel, heel langzaam. Vervelendste zijn de laatste 2 (van inmiddels ruim 5) maanden met af en aan fantosmie en parosmie. Soms tegelijk.... soms bijna afwezig....
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor pichichi » wo 18 nov 2020, 23:26

Ik ben ruim drie weken geleden ziek geworden. Covid. Een paar dagen later mijn vrouw ook. Gelukkig de kinderen niets. We werken allebei in het voortgezet onderwijs en het voelde een beetje als iets onvermijdelijks. Ik heb bizar voorzichtig gedaan met mondkapjes, gezichtsscherm, gels en vooral afstand proberen te houden. Maar met 1100 pubers om je heen die zich nergens wat van aantrekken werd het onwijs lastig.

We hebben allebei ons reukvermogen verloren. Ik heb nog wel smaak, maar smaak alleen is geen hol aan. De geur is daarin zo belangrijk. Het is de laatste paar dagen een heel klein beetje terug aan het komen. Maar in flarden en op een gekke manier. Vorige week smaakte de koffie heel raar. Dat is inmiddels nu weer anders, maar het blijft een beetje gek. Bij mijn vrouw is het nog niet terug aan het komen.

Ik heb vanochtend weer voor het eerst lesgegeven. Nog vanuit huis via de digitale middelen. Het viel me wel een beetje tegen; na de eerste les zat ik even naar lucht te happen, maar het begin is er. Vorige week heb ik voor het eerst sinds Covid weer koffie gebrand. De lol is wel een beetje uit de hobby gemept door de ziekte. Wat ik zei, het is weer wat aan het terug komen, dus ik hoop op herstel. Ik ben wel veel meer op mondgevoel gaan letten bij de espresso; dat is wel een interessante ontwikkeling.
Oh, "pas" sinds deze maand?!?! ;) geintje

Inderdaad, dat mondgevoel en de smaak, hoe saai ook. Ik ben er noodgedwongen nóg meer mee bezig gegaan en weet me daarmee aan de cupping tafel op het werk steeds beter staande te houden. Ik doe sowieso weer mee aan NK Cup Tasting (als editie in maart wel doorgaat), had me al ingeschreven. Maar ik ga hoe dan ook een poging doen, al is het maar met smaken en zonder reuk. (Want - geheimpje -, hoe verder je komt, des te meer het om nuances in nasmaak, mongevoel e.d. gaat)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor fransg » wo 18 nov 2020, 23:30

Jeetje! Ik ga volgende week weer (tis soort van om de hoek bij ons 8-) ). Lopen wij elkaar niet tegen het nakende lijf Frans.... :lol:
Grappig!

Bij de 'opgietsessie' werd er op gevement gezegd welke geuren er zouden komen maar ik rook alleen 'saunageur, vochtig, warm'. Dus waarschijnlijk ruik jij meer dan ik, volgende week.

De vrouw die de leiding had wapperde zeer behendig met een grote handdoek, alsof ze een vendelzwaaier was maar ze keek er enorm zelfingenomen bij en stapte parmantig rond alsof ze eigenlijk danseres was, dus ik was minder onder de indruk dan zij zelf en hield verder mijn ogen maar dicht.

En er was ook een sessie met zandstralen, dat leek me wel handig, een soort scrub uit een brandslang, maar dat had ik verkeerd verstaan, het waren klankschalen. Een soort vrijeschool-leraar bediende de klankschalen en zei Namaste met handen in gebed-stand voor zijn borst.

Grootste deel van de dag heb ik in een stille zaal met wandhoge glazen vensters op een waterbed zitten lezen, met uitzicht op de bossen van de Soesterberg, af en toe enorme plensbuien buiten, erg aangenaam.

Mijn vriendin vermaakte zich intussen in allerlei verschillende ruimtes met stoom, hete lucht, en dergelijke.
Was het wat, dat lunchpakketje?
Ja heel behoorlijk. Een flesje frisdrank, een smoothie naar keuze in een flesje, een dubbele wrap (die nam ik, lekker) of sandwiches, een muesli-reep, dat was het geloof ik.
Stiekem nog wat staan peuzelen bij de lockers, en zo ja, lukt dat?
Had best gekund, maar ik at het lunchpakket in de stille ruimte met waterbedden, waar ik de meeste tijd vrijwel alleen lag dus niemand stoorde zich aan het voorzichtig geknisper van mijn pakketje.
Allerbelangrijkste vraag: hoe ben je aan je koffiegerief gekomen??
Bij mijn vriendin heb ik een Mypressi en in kleine Marmite-potjes heb ik doses maalsel dus ik ging reeds tevreden op pad. Op de Soesterberg hadden ze wel koffie, maar dan uit van die volautomaten dus dat is kansarm, ik had er nog wel zin in maar heb jasmijnthee genomen.
De koffie is daar natuurlijk voor verbetering vatbaar edoch maakt de nood soms toch een deugd.
Misschien had ik het moeten proberen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor fransg » wo 18 nov 2020, 23:32

Inderdaad, dat mondgevoel en de smaak, hoe saai ook. Ik ben er noodgedwongen nóg meer mee bezig gegaan en weet me daarmee aan de cupping tafel op het werk steeds beter staande te houden. Ik doe sowieso weer mee aan NK Cup Tasting (als editie in maart wel doorgaat), had me al ingeschreven. Maar ik ga hoe dan ook een poging doen, al is het maar met smaken en zonder reuk. (Want - geheimpje -, hoe verder je komt, des te meer het om nuances in nasmaak, mondgevoel e.d. gaat)
dat is goed nieuws!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron