Cafestol in koffie heeft invloed op het cholesterolgehalte

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Cafestol in koffie heeft invloed op het cholesterolgehalte

Berichtdoor ronald22 » vr 24 jul 2020, 11:37

Cafestol in koffie heeft invloed op het cholesterolgehalte. Bij te veel kopjes is dit niet goed voor de gezondheid. Ik vroeg mij af of er andere studies zijn die dit ontkrachten?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Cafestol in koffie heeft invloed op het cholesterolgehalte

Berichtdoor fransg » vr 24 jul 2020, 11:45

Cafestol in koffie heeft invloed op het cholesterolgehalte. Bij te veel kopjes is dit niet goed voor de gezondheid. Ik vroeg mij af of er andere studies zijn die dit ontkrachten?
Ik mis de link naar de studie waaruit jij citeert ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Cafestol in koffie heeft invloed op het cholesterolgehalte

Berichtdoor ronald22 » vr 24 jul 2020, 12:00

Cafestol in koffie heeft invloed op het cholesterolgehalte. Bij te veel kopjes is dit niet goed voor de gezondheid. Ik vroeg mij af of er andere studies zijn die dit ontkrachten?
Ik mis de link naar de studie waaruit jij citeert ;-)
Ik heb niet geciteerd naar een specifieke studie maar hier zijn er een paar:

https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... rt_id=5534
https://www.debeterewereld.nl/eten-drin ... zo-gezond/
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... te-stijgen
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Cafestol in koffie heeft invloed op het cholesterolgehalte

Berichtdoor fransg » vr 24 jul 2020, 12:12

Ik vroeg mij af of er andere studies zijn die dit ontkrachten?
Ik mis de link naar de studie waaruit jij citeert ;-)
Ik heb niet geciteerd naar een specifieke studie
Omdat je schreef "andere studies" meende ik dat je bedoelde "andere dan deze."

Ik zie niet wat de alternatieve betekenis zou zijn van "andere" in je vraag.

Er wordt enorm veel geschreven over koffie en gezondheid en als je Google gebruikt kun je naar believen tal van verschillende / tegenstrijdige standpunten onderbouwen.

Het vereist wel meer inzet om de bronnen van die artikelen en de statistieken achter de publicaties tegen het licht te houden, en te achterhalen wie de ene dan wel de andere studie heeft bekostigd en daarmee mogelijk beïnvloed.

Ook is het van belang te zien wat men bedoelt met "koffie" -- dit kan gaan van oploskoffie, 'french press', mokkapot, filterkoffie van robusta bonen, tot espresso van specialty bonen. Wanneer het door een papieren filter gaat blijft er meer cafestol in het filter achter. En het is van belang te weten hoe die koffie is gedoseerd. 60g 'espresso' uit 14g maalsel of 30g espresso uit 20g maalsel, maakt veel uit. Hoe lang was het water in contact met het maalsel, hoeveel heeft het kunnen 'meetrekken' daaruit?

Vaak wordt ook als maatstaf van 'hoeveel koffie gedronken' een aantal koppen genomen, of een gemeten hoeveelheid cafeïne. Dat maakt veel 'studies' niet eenvoudig vergelijkbaar.

Kortom, via Google kun je je lol op!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Cafestol in koffie heeft invloed op het cholesterolgehalte

Berichtdoor bobbee » vr 24 jul 2020, 12:47

Filterkoffie! Dan nauwelijks verhoging.
Cholesterol gaat idd iets omhoog door ongefilterde koffie.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Cafestol in koffie heeft invloed op het cholesterolgehalte

Berichtdoor bvds » vr 24 jul 2020, 13:50

Dat cafestol het cholesterol iets verhoogd is meermaals aangetoond.

Dat zomaar vertalen naar een hoger risico op hartvaatziekten is daarmee zeker niet gezegd.

De relatie tussen cholesterol en HVZ is uitermate complex en verre van lineair.

Dat geldt overigens ook voor verzadigd vet.

Het zou best kunnen dat de polyfenolen en antioxidanten in koffie juist de balans doen doorslaan naar bescherming tegen atherosclerose.

Bij mijn weten zijn er geen studies die een verband hebben kunnen aantonen tussen bijvoorbeeld espresso consumptie en optreden van hartvaatziekten. En als zo'n verband er al is dan gaat het meestal om een associatie. Voor causaliteit moet je een clinical trial opzetten. Dat zie ik iet gebeuren. Overigens kan je omgekeerd ook niet stellen dat espresso beschermt tegen hartvaatziekten omdat Italianen meer espresso drinken maar minder gevoelig zijn voor hartvaatziekten. Er zijn tal van confounders in het geding.

Iemands genetische make up en leefstijl zullen zeker ook meespelen. Dat zie je trouwens heel goed bij cafeïne gevoeligheid.l t.g.v. een genetisch polymorfisme.

Overall lijkt gematigde koffieconsumptie in ieder geval te beschermen tegen o.a. diabetes.

Kortom, wel genieten maar niet overdrijven. Schijnt met meer dingen in het leven zo te zijn.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Cafestol in koffie heeft invloed op het cholesterolgehalte

Berichtdoor fransg » vr 24 jul 2020, 14:31

Goed samengevat!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Cafestol in koffie heeft invloed op het cholesterolgehalte

Berichtdoor gilleko B. » vr 24 jul 2020, 15:01

Koffie slecht of goed, eeuwige discussie, indien niet goed, dan zoek ik de nacht die voor eeuwig lichteloos gloeit maar eerder op.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Cafestol in koffie heeft invloed op het cholesterolgehalte

Berichtdoor cremalover » vr 24 jul 2020, 15:46

Dat cafestol het cholesterol iets verhoogd is meermaals aangetoond.

Dat zomaar vertalen naar een hoger risico op hartvaatziekten is daarmee zeker niet gezegd.

De relatie tussen cholesterol en HVZ is uitermate complex en verre van lineair.

Dat geldt overigens ook voor verzadigd vet.

Het zou best kunnen dat de polyfenolen en antioxidanten in koffie juist de balans doen doorslaan naar bescherming tegen atherosclerose.

Bij mijn weten zijn er geen studies die een verband hebben kunnen aantonen tussen bijvoorbeeld espresso consumptie en optreden van hartvaatziekten. En als zo'n verband er al is dan gaat het meestal om een associatie. Voor causaliteit moet je een clinical trial opzetten. Dat zie ik iet gebeuren. Overigens kan je omgekeerd ook niet stellen dat espresso beschermt tegen hartvaatziekten omdat Italianen meer espresso drinken maar minder gevoelig zijn voor hartvaatziekten. Er zijn tal van confounders in het geding.

Iemands genetische make up en leefstijl zullen zeker ook meespelen. Dat zie je trouwens heel goed bij cafeïne gevoeligheid.l t.g.v. een genetisch polymorfisme.

Overall lijkt gematigde koffieconsumptie in ieder geval te beschermen tegen o.a. diabetes.

Kortom, wel genieten maar niet overdrijven. Schijnt met meer dingen in het leven zo te zijn.
Mijn moeder roept al 50 jaar "Alles met mate "tegen me.

En ik heb 45 jaar "Jajaja is goed mam "terug geroepen en lekker gedaan wat ik zelf wil. :mrgreen:
De laatste 5 jaar heb ik het bange vermoeden gekregen dat ze gelijk heeft.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Cafestol in koffie heeft invloed op het cholesterolgehalte

Berichtdoor gilleko B. » vr 24 jul 2020, 16:07

Mijn grootmoeder zei altijd "beter te dik in je kist dan een feestje gemist". De implementatie van haar gedachtegoed is toen al bij mij volledig tot wasdom gekomen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk






Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron