Volkskrant: Genoeg van altijd maar diezelfde cups of pads? Hier moet je op letten bij aanschaf van een espressoapparaat

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Volkskrant: Genoeg van altijd maar diezelfde cups of pads? Hier moet je op letten bij aanschaf van een espressoapparaat

Berichtdoor turboyeast » vr 16 okt 2020, 16:02

LS.,
Leuk stuk om te lezen.
https://www.volkskrant.nl/de-gids/genoe ... ~be4f7d69/

Slaat ook op meerdere punten de spijker op de kop.
Paar zaken die mij doen fronsen, zie onder.
Cheers, TY
Ben je bereid wat meer geld uit te geven dan zou je kunnen kijken naar Victoria Arduino of La Marzocco.
Ik zou eerdere zeggen: flink meer geld. Enne een Victoria Arduino is geen consumentenmachine.
Met een semi-automatisch apparaat met piston kun je de koffie naar je eigen voorkeuren aanpassen.
Piston?
Waar komt die hardnekkige piston toch vandaan? Pas geleden hoorde ik iemand over pistolen spreken.... ;)
Daarnaast is de druk in volautomatische apparaten vaak lager dan in semi-automatische apparaten, voegt Leopold toe, waardoor een volautomatisch apparaat de koffie grover zal malen en daardoor mindere espresso zet.
Dat lijkt me een misvatting.
Met name je filterdragers (pistons) hebben veel baat bij een dagelijkse schoonmaakbeurt. Doe dat met warm water en een schuursponsje. Niet met zeep, want dan trekt de zeepsmaak in de filterdragers en uiteindelijk ook in de koffie.
Hoe kan een zeepsmaak in massief messing trekken?
Leopold: ‘over het algemeen kun je zeggen: hoe dichter bij de grens met Duitsland, hoe vlakker en bitterder het water wordt. Hoe meer landinwaarts: hoe zachter en frisser.
Dit is een misvatting.
‘In Nederland houden we eigenlijk van slechte koffie.’
Dit is een totale misvatting.
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Volkskrant: Genoeg van altijd maar diezelfde cups of pads? Hier moet je op letten bij aanschaf van een espressoappar

Berichtdoor gilleko B. » vr 16 okt 2020, 18:19

Al die misvattingen zijn wel tenenkrommend. Ik heb zoiets zo van waar wordt dat vandaan gehaald en waarom wordt het dan gezegd. Met muziek recensies heb je dat ook waarin bijvoorbeeld op onzinnige wijze techniek van een muzikant wordt "verklaard".




Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1501
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Volkskrant: Genoeg van altijd maar diezelfde cups of pads? Hier moet je op letten bij aanschaf van een espressoappar

Berichtdoor Dirk Jan » vr 16 okt 2020, 19:23


‘In Nederland houden we eigenlijk van slechte koffie.’
Dit is een totale misvatting.
Als ik dat afmeet aan de gemiddelde kop koffie die ik voor de corona bij benzinestations dronk, dan zit daar wel een kern van waarheid in ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Volkskrant: Genoeg van altijd maar diezelfde cups of pads? Hier moet je op letten bij aanschaf van een espressoappar

Berichtdoor fransg » za 17 okt 2020, 09:43

Ik lees de krant graag en neem veel artikelen serieus maar eigenlijk altijd wanneer het gaat over een onderwerp waar ik eens echt wat vanaf weet, blijkt een deel van de tekst niet te kloppen.

Er steekt geen kwade wil achter. Ik vermoed dat de tijdsdruk op de zzp'ers die teksten schrijven er de oorzaak van is. In vaste dienst zijn, je op je gemak kunnen inlezen, interviews doen om er meer vanaf te weten, samen met een fotograaf op pad, dat bestaat allemaal niet meer.

Ergens rond 1980 sprak ik journalist Martin van Amerongen die een maand op pad was met fotograaf Bert Nienhuis. Allebei grootheden in hun vak. Ze groeven zich in, in hun onderwerp en na een maand was het artikel af. Las je dat stuk dan hoefde je ook verder niets méér te weten van de mensen waarover het ging ;-)

Een vriendin van mij die lang wetenschapsjournalist is geweest, vertelde me dat er nu nog net twee collega's van dat werk kunnen bestaan, de rest heeft wat anders moeten zoeken omdat de kranten en tijdschriften er geen behoefte aan hebben om gedegen te vertellen hoe het zit.

Geen wonder dat er nu corona-gekkies zijn die menen dat je met wat Youtube, Google en complottheorie alles zelf beter weet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Volkskrant: Genoeg van altijd maar diezelfde cups of pads? Hier moet je op letten bij aanschaf van een espressoappar

Berichtdoor bobbee » za 17 okt 2020, 11:16

Ze hadden koffiepraat.nl moeten vermelden! De plek om die thuisbarista's in spe naartoe te sturen die opzoek zijn naar 100% goed advies, vrij en gratis te verkrijgen op ons pittoreske forum! Af en toe een felle discussie, maar die horen erbij. Vindt niet iedereen leuk is soms wel nodig. Bijvoorbeeld om "piston" eruit te krijgen. Aan de andere kant weet iedereen wat wordt bedoelt met piston dus functioneert het woord wel...maar klopt niet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Volkskrant: Genoeg van altijd maar diezelfde cups of pads? Hier moet je op letten bij aanschaf van een espressoappar

Berichtdoor Keyser » zo 18 okt 2020, 00:41

Piston is er al jaren uit. We hebben toiletten. Ik zie geen noodzaak om de piston terug te laten komen.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Volkskrant: Genoeg van altijd maar diezelfde cups of pads? Hier moet je op letten bij aanschaf van een espressoappar

Berichtdoor Pti » zo 18 okt 2020, 16:15

Ik snap de afkeer tegen het gebruik van het woord piston eigenlijk helemaal niet. Iedereen begrijpt wat ermee wordt bedoelt zelfs mensen met aanzienlijk minder verstand van koffie. Super praktisch toch?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Volkskrant: Genoeg van altijd maar diezelfde cups of pads? Hier moet je op letten bij aanschaf van een espressoappar

Berichtdoor fransg » zo 18 okt 2020, 16:21

Als piston technisch gesproken ook een juiste alternatieve benaming zou zijn, kon ik het wel door de vingers zien maar dit kan echt niet langer worden getolereerd, er dient paal en perk aan te worden gesteld. Laten we de wereld nu voor de laatste keer waarschuwen dat dit anders moet!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Volkskrant: Genoeg van altijd maar diezelfde cups of pads? Hier moet je op letten bij aanschaf van een espressoappar

Berichtdoor GuidovW » ma 19 okt 2020, 10:31

Als piston technisch gesproken ook een juiste alternatieve benaming zou zijn, kon ik het wel door de vingers zien maar dit kan echt niet langer worden getolereerd, er dient paal en perk aan te worden gesteld. Laten we de wereld nu voor de laatste keer waarschuwen dat dit anders moet!

Precies!
En anders gebruiken we een piston, eh.... pistool. :mrgreen:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron