Hoeveel koffie drink jij op een dag?

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!

<t><t>Hoeveel kopjes koffie drink jij per dag?</t></t>

Peiling eindigde op di 21 sep 2021, 23:58

<t><t>1</t></t>
0
Geen stemmen
<t><t>2</t></t>
1
6%
<t><t>3</t></t>
4
24%
<t><t>4</t></t>
6
35%
<t><t>5</t></t>
5
29%
<t><t>6</t></t>
1
6%
<t><t>7</t></t>
0
Geen stemmen
<t><t>8</t></t>
0
Geen stemmen
<t><t>9</t></t>
0
Geen stemmen
<t><t>10</t></t>
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 17
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Hoeveel koffie drink jij op een dag?

Berichtdoor we tigers » ma 30 aug 2021, 19:33

Ik begin met een cappuccino en alsmede tijd het toelaat twee. Als ik een thuiswerk dag heb dan nog één espresso en soms nog een. Na het avondeten een kleine caffe macchiato.

Als ik op school werk kan ik tussen de lessen door zo een stuk of drie/ vier bakken van die gore automatenslurrie naar binnen gooien. Dat probeer ik terug te brengen. Ik heb wel altijd een waterfles bij me en wat ik drink aan koffie drinken ik zeker aan water.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Hoeveel koffie drink jij op een dag?

Berichtdoor ErikW » ma 30 aug 2021, 20:13

Mooi test-systeem Bobbee.
De mogelijke prikkel uitzetten en opschrijven hoe het gaat.
Dan de mogelijke prikkel weer aanzetten en weer opschrijven hoe het gaat.
Als er steeds een klacht is na de prikkel (kan ook enkele dagen later zijn) weet je dat de prikkel de oorzaak van de klacht is.
Dit heet de N=1-onderzoeksopzet.
Kan je weel mee onderzoeken maar wordt in de wetenschap sterk onderschat.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor bobbee » di 31 aug 2021, 12:44

Zo! Die was echt lekker!

Een espresso van de Home Roasted Guatamala, groene boon geleverd door vriend van ons forum PTI aka 't Hoofdkwartier (volgens mij een natural, ben de info kwijt)! Heerlijk bessig in ieder geval en zijdezacht mondgevoel!

En ik voel nu ook niet het onrustige gevoel opkomen wat ik had. Afgelopen dagen merkte ik wel op hoevaak ik koffie had gepakt normaal gesproken. Nu door de onthouding is dat wel duidelijk geworden...

Proost!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: Hoeveel koffie drink jij op een dag?

Berichtdoor doubleb » di 31 aug 2021, 13:32

Fijn Bob!
En anders eens afwisselen met Decaf bonen? Tegenwoordig smakelijke espresso van te zetten.

Ik start de dag over het algemeen met een Latte of een Flat White, al merk ik dat ik in de zomerperiode liever een espresso drink dan een melkdrank. Later op de ochtend een espresso en dat is het wel voor mij op een dag. Ik ben vrij gevoelig voor cafeïne, dus twee bakjes is mijn standaard.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Hoeveel koffie drink jij op een dag?

Berichtdoor Ypuh » zo 12 sep 2021, 20:57

Met Nespresso of op kantoor dronk ik er zo'n 6-8 per dag. Toen ik eenmaal mijn espresso setup in huis had en druk aan het experimenteren ging, bleek dat toch wel iets teveel van het goede. Tegenwoordig drink ik zo'n 4 shots van 18g per (thuiswerk)dag. 2 espresso's 'sochtends en smiddags meestal één cappuccino en nog een espresso.

Kwaliteit doet het hem zeker boven kwantiteit, maar uiteindelijk qua koffiebonen drink ik nu wel meer:
- 8 cups a 6 gram = 48 gram koffie
- 4 espresso a 18 gram = 72 gram koffie
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Hoeveel koffie drink jij op een dag?

Berichtdoor bobbee » wo 15 sep 2021, 07:47

Ik sta nog steeds op koffie rantsoen maar dat is ok. Ik dronk meer dan ik dacht onbewust, dat weet je pas als je het mist blijkt maar weer.
Filterkoffie heb ik even helemaal links laten liggen, ik denk dat daar de meeste klachten vandaan kwamen. Ik bouw nu stapje voor strapje op met een espresso of flat white en dat gaat goed lijkt het. Later als het goed voelt zal ik gaan testen met een snelle aeropress extractie van 1,5 minuut omdat die zich mooi leent voor mijn monitoring project.
Want des te langer de extractie van koffie in contact met water, des te meer cafeïne in het water komt en ik wil testen en uitvogelen waar mijn grens ongeveer ligt.
Ik hoop en denk dat ik kan kiezen tussen een filterkoffie of espresso (bases) drankje.
Dan komt het allemaal goed.
Goede decaf will ik ook gaan proberen. Wordt tijd denk ik. Ook wel leuk om mee te gaan testen!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Hoeveel koffie drink jij op een dag?

Berichtdoor Keyser » wo 15 sep 2021, 08:48

Ik hoop voor je dat je grens hoog genoeg ligt dat je je passie kan blijven uitvoeren.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Hoeveel koffie drink jij op een dag?

Berichtdoor bobbee » wo 15 sep 2021, 08:54

Ik hoop voor je dat je grens hoog genoeg ligt dat je je passie kan blijven uitvoeren.
Dank!! 1 bakje is al genoeg daarvoor maar ik zit nu al op 2. Het zelf branden is dan ook perfect want dan kan ik kleine afgestemde hoeveelheden branden en hoef ik geen hele kilo's te kopen die dan te lang blijven liggen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Hoeveel koffie drink jij op een dag?

Berichtdoor Dirk Jan » wo 15 sep 2021, 10:16

Goede decaf will ik ook gaan proberen. Wordt tijd denk ik. Ook wel leuk om mee te gaan testen!
Mooi, van een probleem een onderzoeksproject maken.
Overigens is het voor mijn lijf heel goed als ik regelmatig iets niet nuttig en dat een langere tijd volhoud. Een soort vasten. Een week of een maand geen koffie en daarna weer rustig opbouwen bijvoorbeeld.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 888
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Hoeveel koffie drink jij op een dag?

Berichtdoor Joste » wo 15 sep 2021, 22:41

Ik zit op een tweetal cappuccio's per dag, in de ochtend en een of twee espresso's. Hier in Italië kan ik een espresso na het eten in de avond nog prima hebben. Maar thuis slaap ik er slecht van.

Vele jaren terug heb ik ongeveer een half jaar geen koffie kunnen drinken omdat ik er helemaal opgedraaid van werd en hartkloppingen kreeg. Maakte niet uit wat voor soort koffie het was. Ik kon toen overigens ook een tijdje niet goed tegen suiker. Ik zat toen ook niet goed in mijn vel, heb altijd gedacht dat het daarmee te maken had. Dat is langzaam weg getrokken en gaandeweg kon ik er weer goed tegen. Alleen in de avond ben ik nog voorzichtig.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron