Vandaag beide even onderworpen aan een eerste test met twee verschillende recepten. Een
"neppresso" volgens een recept van James Hoffmann met de klep (flow control cap) en een papieren filter. Ik gebruikte de koffie van de maand uit El Salvador van het Hoofdkwartier. Door de klep in plaats van de originele geperforeerde kap te gebruiken hoef je de aeropress niet om te draaien ("inverted method"). Dat vind ik namelijk altijd onhandig. Het papiertje blijft mooi heel. Bij de Fellow Prismo schijn je een metalen filter te moeten gebruiken, eventueel met een papiertje er bovenop, omdat alleen een papieren filter scheurt door een uitstekend ventiel. Deze klep is mooi vlak met een profiel, zodat het filter niet scheurt. Ik was benieuwd of er nog crema op de koffie zou zitten
zoals Aeropress belooft, maar daar zou ik me niet veel van voorstellen. Het is eerder café crème/schümli, een laagje schuim dat snel verdwijnt.
Het tweede recept is een
"poor man's Clover" door Mark Prince. Eveneens een inverted recept, maar ditmaal met het metalen filter. Ik gebruikte een washed Ethiopië van Single Estate, die ik heerlijk vind als V60. Ik heb vrij grof gemalen (26 clicks op de Comandante). Hiermee had ik wel een beetje slib in mijn kopje, zoals bij een french press. Maar de smaak was heel goed, eigenlijk beviel mij dit zelfs beter dan met de V60. Het had meer body, was zoeter en de fruitige smaken waren nog meer uitgesproken. Maar ik moet ze daarvoor eigenlijk naast elkaar proeven. Bij dit recept bemerkte ik een ander voordeel van de klep. Ik gebruik de Aeropress Go, die wat kleiner is dan de standaard aeropress. Vooral met de inverted methode is de inhoud beperkt tot 220 ml, terwijl er met de klep 250 ml in past. Dit is gemeten zonder koffie, dus in de praktijk is het wat minder. Het recept gebruikt 21 gram koffie en 245 gram water. Dit paste ternauwernood, de aeropress was tot de rand gevuld, en ik morste onvermijdelijk wat koffie toen ik de zuiger in de cilinder deed. De volgende keer moet ik het recept dus een beetje bijstellen. Maar met de inverted methode zou ik niet in de buurt zijn gekomen van deze hoeveelheid.