Wat heb je voor het laatst gekocht?

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15115
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor fransg » ma 08 apr 2024, 17:51

Mooi!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15115
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor fransg » ma 08 apr 2024, 17:51

Extra reserve onderdelen voor de brander
IMG_0190.jpeg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor fob » zo 14 apr 2024, 22:31

Dit weekend naar Rotterdam geweest vanwege de marathon. Mijn vrouw liep, ik verkende de horeca. Onder andere bij Dune geweest van Shokunin en bij Spicekix van... Spicekix. Ik was wel nieuwsgierig geweest naar de gekruide koffies van Spicekix, maar die serveren ze alleen doordeweeks, dus ik heb het bij filter gehouden. Ze verkochten de Aeropress flow control cap en stainless steel filter, en die wilde ik altijd al eens proberen.
Afbeelding
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor bobbee » zo 14 apr 2024, 23:17

Leuk! Ben benieuwd hoe die aeropress accessoires het gaan doen. Wel handig om te hebben misschien.

Van een review :

This is a very sturdy filter so unless you're straight up abusing it, the mesh should hold up for a long time. Make sure you make your ground slightly coarser than when using a paper filter, otherwise, you'll be getting a very gritty cup of joe. Even with a slightly coarser grind, you will still have some ground stuck in the filter, so make sure you clean it before the ground dries up and gets stuck. The description doesn't tell you this but you pretty much have to use the inverted brewing method for it to work, otherwise, your coffee would not brew at all and the water would just instantly leak through. For anyone who has not tried the inverted brewing method, it's not hard but may take a little bit of practice. The AeroPress and its standard paper filters changed my life but this filter changed my life all over again. Instead of that super clean coffee, you get a nice full-bodied coffee with a great mouth feel and a lot more flavor. If you don't mind a little extra cleaning or the inverted brewing method, this is definitely a good buy.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor fob » ma 15 apr 2024, 21:40

Vandaag beide even onderworpen aan een eerste test met twee verschillende recepten. Een "neppresso" volgens een recept van James Hoffmann met de klep (flow control cap) en een papieren filter. Ik gebruikte de koffie van de maand uit El Salvador van het Hoofdkwartier. Door de klep in plaats van de originele geperforeerde kap te gebruiken hoef je de aeropress niet om te draaien ("inverted method"). Dat vind ik namelijk altijd onhandig. Het papiertje blijft mooi heel. Bij de Fellow Prismo schijn je een metalen filter te moeten gebruiken, eventueel met een papiertje er bovenop, omdat alleen een papieren filter scheurt door een uitstekend ventiel. Deze klep is mooi vlak met een profiel, zodat het filter niet scheurt. Ik was benieuwd of er nog crema op de koffie zou zitten zoals Aeropress belooft, maar daar zou ik me niet veel van voorstellen. Het is eerder café crème/schümli, een laagje schuim dat snel verdwijnt.
IMG_20240415_201024.jpg
Het tweede recept is een "poor man's Clover" door Mark Prince. Eveneens een inverted recept, maar ditmaal met het metalen filter. Ik gebruikte een washed Ethiopië van Single Estate, die ik heerlijk vind als V60. Ik heb vrij grof gemalen (26 clicks op de Comandante). Hiermee had ik wel een beetje slib in mijn kopje, zoals bij een french press. Maar de smaak was heel goed, eigenlijk beviel mij dit zelfs beter dan met de V60. Het had meer body, was zoeter en de fruitige smaken waren nog meer uitgesproken. Maar ik moet ze daarvoor eigenlijk naast elkaar proeven. Bij dit recept bemerkte ik een ander voordeel van de klep. Ik gebruik de Aeropress Go, die wat kleiner is dan de standaard aeropress. Vooral met de inverted methode is de inhoud beperkt tot 220 ml, terwijl er met de klep 250 ml in past. Dit is gemeten zonder koffie, dus in de praktijk is het wat minder. Het recept gebruikt 21 gram koffie en 245 gram water. Dit paste ternauwernood, de aeropress was tot de rand gevuld, en ik morste onvermijdelijk wat koffie toen ik de zuiger in de cilinder deed. De volgende keer moet ik het recept dus een beetje bijstellen. Maar met de inverted methode zou ik niet in de buurt zijn gekomen van deze hoeveelheid.
IMG_20240415_200939.jpg
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor bobbee » ma 15 apr 2024, 22:11

Mooi verslag! Dank je. Eigenijk moet dit in een aeropress topic...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15115
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor fransg » ma 15 apr 2024, 22:16

Ja mooi en gedetailleerd verslag! Misschien kun je eens een filmpje plaatsen van wat je doet. Ik had ooit een Aeropress, de allereerste keer vond ik de extractie verbluffend lekker maar daarna kon ik dat nooit meer herhalen dus ik heb e.e.a. weggegeven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Barre Koffie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 15 mar 2023, 21:54

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor Barre Koffie » di 16 apr 2024, 22:54

https://youtu.be/SI8lDp16Udc?si=zbEVXMxX_ZdHjMet

Ik heb joepresso v2 onlangs laten meenemen uit usa.
Is zoals infilmpje wordt beschreven meer espresso achtig.

( Ik maal s ochtends thuis en gebruik dan op mijn werk)

Tot nu toe heb ik elke keer toch nog te fijn gemalen en moest ik heel hard duwen of te weinig koffie in de basket doen.
Ik zit dus nog duidelijk in de oefenfase.
De paar keren dat het aardig lukte leek de koffie inderdaad best wel op espresso. Duidelijk andere smaak dus dan met gewone aeropress methode. En eigenlijk vind ik lichte heldere frisse koffie (aeropress) op mijn werk ook wel lekker.
We blijven spelen.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5647
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor gilleko B. » di 16 apr 2024, 23:21

Een theedoos die ideaal is voor de opslag van mijn koffie rotzooi.

[img]https://up.picr.de/47388636ya.jpg[/img]
Dat is een fookin' slimme oplossing

Afbeelding


Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor Frup » za 20 apr 2024, 12:26

Een alternatief afklopbakje van Ikea.
Er gaat best veel in, en daarna verdeel ik het in de tuin. Zo hebben de kruiden en bessen plantjes er ook nog eens plezier van.
Het bakje staat bij mij normaal netjes in de vensterbank.

Afbeelding

Afbeelding
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron