Wat heb je voor het laatst gekocht?

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15133
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor fransg » za 20 apr 2024, 12:33

Handig!

Ik gooi de volle uitklopbak leeg in een container in de keuken en als die vol is leeg ik die in een hele grote emmer op balkon (een waar ook 20kg bonen in passen). Als die vol is gaat dat naar een composthoop in het bos van een vriendin die er na een jaar composteren de moestuin mee bemest.

Als het nog niet is vercomposteerd dan helpen de pucks wel om te voorkomen dat katten in de tuin pissen, meen ik, maar of het al gezond is voor de planten... ik denk het niet. Maar een beetje kan vast geen kwaad.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5648
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor gilleko B. » za 20 apr 2024, 12:50

Maar zit er geen schimmel op dan. Bij mij komt er altijd schimmel op, en vormt dat dan niet een iets onaangenaams voor de compost(vorming).




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15133
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor fransg » za 20 apr 2024, 12:54

ja er groeit wel schimmel op, je kunt er ook paddenstoelen op kweken. Ik meng het wel met karton, dat helpt het droog te houden. De pucks zijn altijd droog uit de hefboom-machines, dus geen natte zooi.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13277
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor bobbee » za 20 apr 2024, 14:29

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5648
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor gilleko B. » za 20 apr 2024, 16:34

Zo zit dat dus.




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15133
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor fransg » za 20 apr 2024, 16:41

Goed gevonden Bobbee!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor Frup » za 20 apr 2024, 17:29

Goed om te weten. Wist niet dat planten zo kieskeurig waren.
Hier willen ze vooral PNG of Nicaragua… :lol:
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15133
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor fransg » do 25 apr 2024, 08:40

Toch ff showen, volgende week mijn rijexamen, maar deze staat al klaar voor gebruik. Wish me luck!PXL_20240326_171630591.jpg
Hoe is dat gegaan?

In de krant lees ik net dit:
Steeds meer mensen kopen een eigen motorfiets of halen hun motorrijbewijs. Tot ongenoegen van omwonenden van populaire motorroutes.Vooral 65-plussers zijn gecharmeerd van de motor, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In 2019 bezaten 70 duizend ouderen een motor, begin 2024 waren dat er ruim 100 duizend. Een stijging van maar liefst 54 procent.

De motorrage beperkt zich niet tot oudere rijders; begin dit jaar stond volgens het CBS een recordaantal van 685 duizend particuliere motorfietsen geregistreerd, een stijging van ruim 8 procent in vijf jaar tijd.

Naast het motorbezit neemt ook de populariteit van het motorrijbewijs een vlucht. Vorig jaar zijn ruim 33 duizend mensen geslaagd voor hun examen. Bijna de helft was jonger dan 25 jaar, maar ook twee 75-plussers mochten het papiertje in ontvangst nemen.

Het aantal mannelijke geslaagden is met 73 procent toegenomen sinds 2014, blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Het aantal vrouwelijke geslaagden nam relatief nog net iets meer toe, met 76 procent. In totaal hebben meer dan 1,5 miljoen Nederlanders een motorrijbewijs. Waar Nederland gemiddeld 39 motorfietsen per duizend inwoners kent, spant Drenthe de kroon wat betreft motorbezit, met 55 motorfietsen per duizend inwoners.

Niet iedereen is blij met de motorrage. Omwonenden van populaire motorroutes klagen over ronkende motorfietsen en knallende uitlaten. De geluidsoverlast van motorfietsen ligt ongeveer 10 decibel hoger dan bij normaal verkeer, maar kan flink toenemen bij grotere of oudere motoren.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15133
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor fransg » za 27 apr 2024, 16:13

Ik heb ook iets gekocht dat vreemd genoeg niets met koffie te maken heeft.

Al een aantal jaren interesseer ik me voor kortegolfradio en ik heb aan aantal van de oude monsters (40-65kg) uit de gouden jaren van die ontvangers in bezit gehad. Laatst heb ik er twee van weggegeven en eentje ervan verkocht. Twee van die 'boat anchors' staan er nog en die doen het na meer dan 50 jaar nog uitstekend.

Heerlijk om 's nachts, als de ontvangst niet door de zon wordt gestoord, te luisteren naar oude radio-amateurs die met elkaar keuvelen over van alles:

https://www.youtube.com/watch?v=s15CoNhPN2U



Vijf jaar geleden kocht ik een kleine peperdure radio, de iCOM R8600 die veel meer frequenties kan ontvangen en ook sommige data kan decoderen maar je moet dan wel weten welke codering op welke frequentie wordt gebruikt:
https://www.jbe.nl/icom-ic-r8600-incl-h ... ng-nl.html

Er is intussen gelukkig software voor de laptop waarmee je die R8600 kunt bedienen en dan zie je op het computerscherm meer van de mogelijkheden die anders lastiger zijn om boven water te krijgen.

Daar kwam bij dat een klein en zeer betaalbaar boxje als SDRplay in combinatie met een laptop evenveel kan ontvangen, met veel opties:

https://www.youtube.com/watch?v=FibY5WYEuuc


Daar is echter altijd een computer aan nodig en inmiddels is er een heel leuk apparaatje dat na wat configuratie geheel zelfstandig kan werken en men kan dan overal in huis op een laptop, iPad of telefoon gebruik maken van de ontvanger.

https://kiwisdr.nz/ http://kiwisdr.com/

https://www.youtube.com/watch?v=QvkZ_1xCBeA



Men kan zelfs overal ter wereld ernaar luisteren! Standaard kunnen er vier verschillende mensen van waar dan ook gebruik maken van de ontvanger die hier staat.

Het decoderen van morse, weerkaarten en andere digitale data gaat nu helemaal makkelijk omdat je de instellingen ervoor uit de menubalk kunt overnemen.

Veel bezitters van zo'n ontvanger stellen de faciliteiten vrij ter beschikking en zo kun je op elk moment van de dag gebruik maken van een van de toenemende hoeveelheid radio's wereldwijd. Bij voorkeur ergens waar het op dat moment nacht is.

De mijne kun je hier bedienen en beluisteren:

http://21512.proxy.kiwisdr.com:8073/

Het apparaatje:
Kiwi1-L1000530.jpeg
De grote hoepel-antenne ervoor:
Kiwi2L1000531.jpeg
Een laptop-scherm waar de ontvanger mee wordt gebruikt (hier afgestemd op 198kHz, lange golf, waar de BBC nog uitzendt (ze gaan ermee ophouden):
Kiwi3L1000533.jpeg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor Dirk Jan » za 27 apr 2024, 18:29

Wat geinig! Ik ga zeker een keer kijken op de link die je deelde. Neem ik er een lekker kopje koffie bij.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron