Wat heb je voor het laatst gekocht?

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Ruben-
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 10:12

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor Ruben- » ma 01 aug 2022, 13:29

Op aanraden van Frup, een waterontharder voor het hele huis. Nooit meer filters in de tank! IMG_20220729_134008.jpg

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
Die gaan wij binnenkort ook aanschaffen, dus kan wel wat tips gebruiken. Vanwaar dat je deze hebt genomen?
Wij hebben een paar jaar gelden ook zo iets aangeschaft: https://waterontharderkiezen.nl/test-re ... x-plus-150
Via deze site ben ik op de leverancier gekomen.
Is bij ons na de watermeter aangesloten, let op er is ook een slang naar de riolering om het spoelwater af te voeren.
We zijn er zeer tevreden over. Veel minder kalkaanslag. Volgens mij staat de DH hier op 4 afgesteld.

Ik ga eens even zoeken. Bedankt!
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor Frup » ma 01 aug 2022, 15:07

Hier een interessant artikel over wat de samenstelling van water doet met de o.a. de smaak van espresso.
https://au.lamarzoccohome.com/wp-conten ... er-Doc.pdf
Ik heb die test uitgevoerd en bleef netjes binnen alle gestelde waardes (helaas daarna de test-resultaten weggedaan).
Als de hardheid te laag is kan het tot corrosie leiden. Volgens mij geeft @fransg dat ook aan.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor GuidovW » ma 01 aug 2022, 16:25

Hier ook heel happy met de waterontharder, die we al vele jaren hebben.
Ik heb echter begrepen dat helemáál kalkvrij ook weer niet goed is voor bijv. de boiler.
Kan iemand daar een lichtje op schijnen?

Bij mij is de kennis in de loop der jaren enigszins weg gezakt.
Maar misschien heb je hier https://www.drinkwaterplatform.nl/5-vra ... %20zoeken. wat aan.

Idd te zacht water is ook niet goed en kan materialen in je machine oplossen.
Wat dat betreft zit de instelling van @Dirk Jan (4dH) onder het landelijk advies van 5,6dH.

Je kunt btw van de meeste waterleidingbedrijven behoorlijk gedegen rapporten van de site downloaden.
Dan zie je precies wat er in je water zit.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor Pti » ma 01 aug 2022, 17:24

Ik kies zelf ook voor liever iets te zacht dan iets te hard als het op water aankomt, de totale hardheid wijzigt immers niet.

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 550
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor Madencio » ma 01 aug 2022, 18:00

All right, bedankt allen voor de informatie. Met de nieuwe keuken komt hier ook een Quooker, de meneer van de waterontharder zei al dat ik hem daarom al niet op 0 moest zetten. Laat ik hem maar net als Dirk Jan op 4 dH zetten en maar eens kijken hoe dat gaat. Volgens mij moet dat prima zijn voor het hele huis.
Om toch even terug te komen on topic, ik heb deze Wilfa maler gekocht voor de dagelijkse Chemex/V60. Vooral opweg naar werk in de auto smaakt een filterkoffie mij erg goed. En nu wij bij mijn schoonouders verblijven wegens de verbouwing heb ik hier ook lekkere koffie. Heb nu al zin in het nieuwe schooljaar.
Bijlagen
IMG_20220801_174452.jpg
Lelit Bianca / Eureka Mignon XL

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor Frup » ma 01 aug 2022, 18:44

Hier staat een omrekentabel van dH naar ppm: https://www.waterhardheid.nl/omrekenen.
Als ik het advies van La Marzocco aanhoud (what else), 4 dH is gelijk aan 71 ppm, dan valt 4 dH binnen de marge van LM geadviseerde ondergrens van LM (70-100 ppm). Dus dan zitten @Dirk Jan en @Madencio precies goed. :D
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero

Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor ErikW » ma 01 aug 2022, 19:30

Tis da je het sellef fragt!

"Als ik het advies van La Marzocco aanhoud (what else)"

Denk maar eens aan de SCA voorschriften!
Zie bv mijn bijdragen bij Varia.

Hier benadruk ik alleen nog even dat ontharden of filteren nog geen goede espresso hoeft op te leveren.
De hardheid of zachtheid tast je machine aan. Kalk of oplossen metaal.
De andere parameters (zie SCA of La Marzocco) bepalen ook sterk de extractie en dus de smaak.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor fransg » ma 01 aug 2022, 19:40

En vlak de bonen niet uit. Waterfetish of niet, de koffiebonen dragen ook in zekere mate bij aan het welslagen van de espresso.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor ErikW » ma 01 aug 2022, 20:27

Ik heb geen water fetisch Frans! Ik verdiep me erin
Ik luister wel naar diverse gezaghebbende instanties in deze!
En ik ga zelf proberen wat ik ervan ga merken.
Het was gewoon even inkoppen gezien de opmerking en het belang voor extractie staat ook duidelijk in het boek dat ik van je gelezen heb.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

Berichtdoor fransg » ma 01 aug 2022, 20:52

Ik heb geen water fetisch Frans! Ik verdiep me erin
Ik heb ook niemand in gedachten voor zoiets!

Het woord schoot mij gewoon te binnen toen ik die open deur bedacht betreffende de bonen ;-)

Ik vind het idee van een Specialty Coffee Association best goed maar het lijken me ook weer niet de grootste lichten daar. Vooral dergelijke Amerikaanse organisaties doen nogal gewichtig en dat trekt weer 'bijbelvaste' mensen aan die zweren bij wat een nog hogere kardinaal zegt. Hetgeen sommigen ertoe brengt er olijk over te willen doen ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron