Is espresso een hobby of verslavend?

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Is espresso een hobby of verslavend?

Berichtdoor Ypuh » za 21 jan 2023, 10:26

Zelf denk ik het antwoord al wel te weten, maar ben benieuwd hoe jullie dit zien.

De afgelopen 2 jaar heb ik met alle plezier de nodige tijd, energie en geld geinvesteerd aan het lezen, uitproberen, aanschaffen en upgraden van een espresso opstelling. Tussendoor nog wat tijd besteed aan o.a. V60 en andere koffietechnieken, maar dat was soms na 3 koppen alweer gedaan t.b.v. de zoektocht naar de perfecte espresso.

Inmiddels ben ik een mooi eindje op weg. De eerste maanden dacht ik dat de écht lekkere espresso's wel op één hand te tellen zouden zijn, maar niets bleek minder waar. Daar is ook de nodige apparatuur voor gekomen, maar persoonlijk denk ik dat de ontwikkeling van smaakpapillen en vermogen om bij te sturen de doorslaggevende factor is en dat de espressomachine slechts een middel is om dat te bereiken. De noodzaak om nog dingen te veranderen/upgraden is dus gelukkig (voor mijn portemonnee) ook wel een beetje verdwenen en de laatste toevoeging in de vorm van een koffiebrander biedt meer variatie en uitdaging dan ik soms aan kan. Niet iedere zelfgebrande boon is een succes, maar boven verwachting heb ik soms al lekkere koffie kunnen branden en kan daar nog jaren plezier uit halen.

Ik heb vaker met hobbies dat ik er alles van wil weten en op die manier plezier aan beleef. Naast dagelijks lekkere koffie valt er voldoende te lezen, leren, delen en komen techniek, smaak en vaardigheid samen. Zodra je iets onder de knie hebt is er alleen een andere boon nodig om weer opnieuw te beginnen en op die manier zit er ook geen einde aan.

Laatst was ik een paar dagen van huis en één van de dingen waar ik naar uitkeek was een goede espresso te drinken. De eerste was niet te zuipen want de bonen zaten al een ruime week in de maler, maar het proces van de ultieme espresso kon gelijk weer beginnen. Daarmee kwam de realisatie dat ik volgens mij ook wel een beetje verslaafd ben. Hoop eigenlijk ook dat dat de komende jaren niet veranderd.

Hoe zit dat bij jullie? Zit er een einde aan deze hobby? Is er een punt dat je gewoon een tevreden eindgebruiker bent, of is er altijd de drang naar iets nieuws? Zijn er ook wel mensen die eens hun espresso setup gedowngrade hebben of andersom; van hun hobby hun werk hebben kunnen maken?
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Is espresso een hobby of verslavend?

Berichtdoor manduca » za 21 jan 2023, 11:15

Bij mij is het met vlagen. Maar over het algemeen ben ik een tevreden gebruiker. Betrap me er soms op dat ik er soms te weinig aandacht voor heb. Dan loopt de koffie niet lekker, maar maak ik geen tijd om uit te zoeken waar het aan licht en wat ik aan moet passen. Wellicht ook te maken met de drukte in het gezinsleven.

Upgradetites heb ik niet echt. Al vind ik het na zo'n 10 jaar wellicht wel een keer tijd voor een nieuwe maler.....
Dacht een HG-1 geregeld te hebben, maar dat liep hier ergens mis. Nog geen idee wat.

Nu kijk ik een beetje stiekem naar zo'n Etzmax, maar vind dat wel erg veel geld.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Is espresso een hobby of verslavend?

Berichtdoor fransg » za 21 jan 2023, 11:36

Ik ben al heel lang zeer tevreden. Voor buiten de deur, als ik (met enige tegenzin) een paar dagen of langer weg ga, neem ik wel graag een Mypressi mee, een maler en eigen bonen. Gaat dat niet, dan is een eerste zorg wel het vinden van acceptabele koffie.

Ik heb eigenlijk al teveel malers maar denk toch aan de Honne Hedone voor als ik eens een plotse bui van kooplust krijg. Maar een grote 'magnetic loop' antenne zou ook een aanschaf-doel voor zo'n koopstuip kunnen wezen en ik heb net vloerbedekking besteld dus dat lucht al even op wat betreft afrekenverlangst.

Regelmatig is de doorloop of de smaak niet optimaal maar toch eigenlijk wel zeer acceptabel en dan ga ik geen tijd vrijmaken om e.e.a. uit te pluizen, hst is dan wel best zo.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Is espresso een hobby of verslavend?

Berichtdoor gilleko B. » za 21 jan 2023, 17:04

Hoe meer je erin duikt, hoe meer je beseft wat je nog niet weet. Dat gecombineerd met kenmerken van een ADD-er. Mijn vrouw las eens de kenmerken voor en ik dacht, hee die gast lijkt op mij met uitzondering dat ik wel in staat ben om snel (analytisch) te lezen en te automatisieren. Dat laatste alleen als het mij echt interesseert. En we vuren hier elkaar ook nog eens op een prettige manier aan. En tis ook best genieten.




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Is espresso een hobby of verslavend?

Berichtdoor gilleko B. » za 21 jan 2023, 18:17

Dus voor mij bewust en gewild verslavend.




Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 558
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Is espresso een hobby of verslavend?

Berichtdoor Madencio » za 21 jan 2023, 18:54

Hobby én een verslaving voor mij. Hobby omdat ik het iedere dag beoefen, verslaving omdat ik echt niet zonder cafeïne wil. Ik moet zeggen dat ik na het lezen van literatuur wel verstandiger met onze hobby bezig ben, in de praktijk komt het erop neer dat ik in een werkweek niet meer dan twee espresso's op een dag drink, waar het voorheen zo was dat ik het dronk als ik de kans kreeg.
Maar in het begin was het voor mij vooral de routine wat ik zo fijn vond: opstaan, katten voeren, espresso erbij, dan écht wakker worden... Nu vind ik het vooral interessant wat de nieuwe uitvindingen zijn in de koffiewereld en waar ik mijn setup enigszins mee kan verbeteren. Alhoewel ik nu wel tevreden ben met wat ik heb hoor. Kortom, dagelijkse routine/verslaving :)
... / DF83

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1502
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Is espresso een hobby of verslavend?

Berichtdoor Dirk Jan » za 21 jan 2023, 20:06

Zeker ook verslaving: vanaf mijn 14de drink ik serieus koffie, toen met het Villeroy & Boch keramische potje. En vanaf het jaar 1999 drink ik voor ik de deur uitga mijn eerste bakkie. Vanaf 2000 werd dat de espresso.
Maar een beperkte verslaving: dagelijks 3 á 4 espresso's.
Het heeft vele jaren geduurd voordat ik het als een soort hobby ging zien. Toen ik nog veel langs de weg zat is het begonnen met een reactie geven in een blog van iemand op de koffie bij de benzinestations.
Daarna kwam thuis de gemalen koffie bij de lokale brander, de molen en zelf malen en steeds betere espresso willen zetten. Vanaf 2013 werd het iets serieuzer toen ik me op dit forum aanmeldde.
Een grote hobby is het ook niet, want ik voel nu met de huidige setup's niet de behoefte om verder te gaan, maar vind het prachtig om de verhalen van anderen daarover te lezen.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Is espresso een hobby of verslavend?

Berichtdoor Tekork » zo 22 jan 2023, 16:24

Ooit begonnen aan een espressomachine om de koffie in de horeca te evenaren en nu kun je niet meer normaal naar de horeca…. Een doelmatig verslavende hobby is het geworden maar geweldig! Iedere dag genieten van espresso tot filter en alles daartussen. Upgrades en nieuwe producten uitproberen mogen voor mij daardoor ook niet ontbreken.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Is espresso een hobby of verslavend?

Berichtdoor GuidovW » zo 22 jan 2023, 21:34

verslaving…….?
Hmm, beperkt dan, denk ik.

Ik kan prima een halve of hele dag zonder koffie, als het moet.
Ik drink m’n eerste bakkie op het werk, niet thuis, maar niet perse op het moment dat ik gearriveerd ben.

Hoe beter de kwaliteit, hoe minder ik ervan drink…..
….en omgekeerd, dat is het rare ervan.

Als ik thuis werk, zijn twee of max. drie espresso’s voldoende voor de hele dag. :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Is espresso een hobby of verslavend?

Berichtdoor bobbee » zo 22 jan 2023, 21:37

Ik kan ook prima zonder koffie. Dus niet echt verslaafd. Het proces zelf om een lekkere koffie te brouwen is wel altijd heel leuk, je moet het leuk vinden dus om moeite en tijd te steken in het proces. Dan pas kan deze hobby slagen en dat is wat ik veel terug zie bij ons die erin duiken.
De drang naar het ontdekken van waar het hem inzit om die lekkere koffie telkens weer te brouwen en dat met telkens weer andere apparatuur.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron