Koffie op de bon

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15108
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Koffie op de bon

Berichtdoor fransg » di 02 mei 2023, 17:22

Daarnet hoorde ik dat in Nederland de koffie "op de bon" was van 1940 tot 1952.

Maarten van Rossem vertelde over de hongerwinter in zijn podcast en daarbij kwam dat aan de orde.

https://www.radioviainternet.nl/podcast ... ngerwinter
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
HeinK
Berichten: 163
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 18:52

Re: Koffie op de bon

Berichtdoor HeinK » di 02 mei 2023, 18:14

Daarnet hoorde ik dat in Nederland de koffie "op de bon" was van 1940 tot 1952.

Maarten van Rossem vertelde over de hongerwinter in zijn podcast en daarbij kwam dat aan de orde.

https://www.radioviainternet.nl/podcast ... ngerwinter
Daar ga ik naar luisteren!

Ook lezenswaardig is het boek over het leven van Alfred Peet: 'De man die de wereld koffie heeft leren drinken.' Zijn vader was koffiehandelaar in Alkmaar en daarin staat die oorlogsperiode en de periode erna ook beschreven. Je wilt niet weten wat de oude Peet deed om zonder voldoende koffiebonen iets te maken wat op koffie leek.

Alfred wilde vooral niet de zaak van zijn vader overnemen en werd na omzwervingen .... koffiehandelaar in de VS. Daar heeft hij later de mannen van Starbucks geleerd hoe je koffie moet branden. Peet's koffiezaak werd trendy in Berkely en zijn koffie was indertijd verademing vergeleken bij de Robusta die men in de VS pleegt te drinken Tegenwoordig vindt men Peet's branding toch behoorlijk aan de donkere kant. En die van Starbucks ook. En bij Starbucks zijn ze ook weer van de filosofie afgestapt en maken ze liever matige koffie met een mooie winstmarge. Nog niet zo erg als de huisvrouwen in Nederland op tafel pleegden te zetten in de wederopbouwtijd, maar toch; l'histoire se repete.


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron