Meeting in Groningen, en alles wat erna kwam!

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Datumprikker voor meeting in Groningen!

Berichtdoor Spironski » ma 20 okt 2014, 21:26

Ja, ik zat ook al te bedenken of/en hoe ik dit topic wat helderder kon krijgen door het te splitsen, maar kom er niet uit. Het gaat in elk geval al een tijdje niet meer over de meeting bij Nomad, zoveel is zeker.
Het is niet "wat maalsel", maar best wel veel vind ik. De laatste slokken zitten er vol mee. Van elk kopje sla ik nu het laatste beetje over. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Ik zal eens kijken of ik het door middel van de dosering en maalgraad beter kan krijgen, anders toch maar eens naar de druk kijken. Al ben ik niet van plan om zelf wat aan de machine te doen zolang deze garantie heeft. Tenzij het natuurlijk heel makkelijk is en ik zeker weet dat dit niets met de garantie doet...

Zit er tussen E61-modellen nog veel verschil dan hoe ze zijn qua updosen? Met 15 gram zit ik zonder dat ik klop of tamp al (bijna) een halve centimeter onder de rand.
Nee, als je echt drab in je kopje hebt klopt er iets niet. Meestal stikt je machine echter, als je zo veel te fijn maalt...., toch een gemankeerd filter dan?

De OPV bijstellen valt niet onder iets dat de garantie breekt, en is vrij simpel om zelf te doen. Ik heb zo'n idee dat Bobbee wel weet hoe precies ( ik niet op jouw machine).

Jouw machine gebruikt geen E61, en de Bezzera-groep heeft net wat minder speling boven de puck dan de E61. Nu kan je denk ik best wat meer doseren. Probeer eens je filter met een vlakke vinger af te strijken, zodat de koffie tot aan de bovenrand zit. Als je daarna wat klopt met je pf en daarna tampt, zou je waarschijnlijk net genoeg ruimte moeten overhouden (ongeveer een halve cm.) op het moment dat je de pf in de machine zet. Dit hadden we eigenlijk zaterdag moeten oefenen, natuurlijk.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

GuidoH
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 09:57

Re: Datumprikker voor meeting in Groningen!

Berichtdoor GuidoH » ma 20 okt 2014, 21:39

Ik heb de Bezzera Magica, dit is wel een E61-machine. De BZ10 die ik in eerste instantie op het oog had, heeft inderdaad een eigen Bezzera-groep, net als de andere machines uit de BZ-serie. Dat is de belangrijkste reden dat in voor een duurdere machine gegaan ben.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Datumprikker voor meeting in Groningen!

Berichtdoor Spironski » ma 20 okt 2014, 23:35

Oh verdorie, dat wist ik eigenlijk wel Guido, sorry. Dusssss: een E61...., daar kan je met enig gemak (en het juiste filter) wel 18 gram ik kwijt; probeer maar eens. Het hele verhaal over afstrijken gaat nog steeds op.

Die cijfertjes en regeltjes: weg ermee! ;) Het enige dat telt is dat jij het lekker vindt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

GuidoH
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 09:57

Re: Datumprikker voor meeting in Groningen!

Berichtdoor GuidoH » di 21 okt 2014, 11:59

Cijfertjes en regels zijn inderdaad niet belangrijk zodra het resultaat goed is. Maar ik stoor me toch wel aardig aan het koffiemaalsel in m'n kopjes. Heb een foto gemaakt van het resultaat. Dit was een van de 2 glaasjes van 2x 30ml uit 15 gram in 25 seconden.

http://cl.ly/image/3j300P1G2515

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Datumprikker voor meeting in Groningen!

Berichtdoor Spironski » di 21 okt 2014, 12:15

Dat is een redelijk normale hoeveelheid in je kopje hoor, dat heb ik ook wel eens. Maar het geeft wel aan dat je niet echt veel fijner zou moeten hoeven malen. Probeer dus eerst maar eens meer te doseren.

Als dat ook niet helpt, dan zou er wellicht toch wat mis kunnen zijn met je maler. Het maalsel bestaat uit deeltjes met voornamelijk twee groottes: grote en kleine in vrij specifieke afmetingen en verhouding. De kleine deeltjes vullen de ruimtes tussen de grote deeltjes op, waardoor je goed druk kan opbouwen. Als er iets niet goed is met je maler zou die teveel z.g. "fines" kunnen produceren (die dan vervolgens door je filter gaan).
Op de meeting heb ik echter toch ook wat kopjes gezet met jouw maler, volgens mij zaten daar geen fines in het kopje?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Datumprikker voor meeting in Groningen!

Berichtdoor Nomad » di 21 okt 2014, 12:41

Dat is een redelijk normale hoeveelheid in je kopje hoor, dat heb ik ook wel eens. Maar het geeft wel aan dat je niet echt veel fijner zou moeten hoeven malen. Probeer dus eerst maar eens meer te doseren.

Als dat ook niet helpt, dan zou er wellicht toch wat mis kunnen zijn met je maler. Het maalsel bestaat uit deeltjes met voornamelijk twee groottes: grote en kleine in vrij specifieke afmetingen en verhouding. De kleine deeltjes vullen de ruimtes tussen de grote deeltjes op, waardoor je goed druk kan opbouwen. Als er iets niet goed is met je maler zou die teveel z.g. "fines" kunnen produceren (die dan vervolgens door je filter gaan).
Op de meeting heb ik echter toch ook wat kopjes gezet met jouw maler, volgens mij zaten daar geen fines in het kopje?
Ik ben ook geen troep tegen gekomen in mijn kopje van je maler inderdaad. Verder geheel eens met Sprionski. Als je op 9 bar (ja dat is echt makkelijk zelf te fixen, nee echt :) ) met een 14 grams bakje waar 16 gram in zit nog steeds met correcte extractie troep in je kopje hebt, dan zijn er weinig variabelen over dan je maler zelf.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Datumprikker voor meeting in Groningen!

Berichtdoor Nomad » di 21 okt 2014, 18:04

Gezien dit toch al een troepie topic is, ik heb vandaag een mailtje gestuurd naar onze vriend Eric, voor zo'n nifty metertje van hem.
-Conscience keeps more people awake than coffee-

Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Datumprikker voor meeting in Groningen!

Berichtdoor Nomad » di 21 okt 2014, 18:53

Voor zijn thermometer? Ja, was het vergeten om de info door te sturen, sorry.
U hebt alle info om het juiste te bestellen?
Ik heb hem gewoon gevraagd wat ik moet hebben en aangegeven dat ik een Rocket Cellini V3 heb. Dan zal die het zelf wel weten hoop ik :P.

Zijn handleiding er nog maar eens bij pakken als ik het ontvangen heb om te kijken hoe het in hemels naam er in moet :P, maar dat komt ook wel weer goed denk ik. How hard can it be (famous last words)
-Conscience keeps more people awake than coffee-

Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Datumprikker voor meeting in Groningen!

Berichtdoor Spironski » di 21 okt 2014, 18:56

Hé, ik dacht toch dat er een mortuarium op de Erics zat, maar dat je wèl de Gene mocht bestellen. Komt die er dan ook?

Maak je geen zorgen over montage, dat is een eitje en Eric heeft een uitgebreide handleiding geschreven.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Datumprikker voor meeting in Groningen!

Berichtdoor @3aan » di 21 okt 2014, 20:34

Hé, ik dacht toch dat er een mortuarium op de Erics zat, maar dat je wèl de Gene mocht bestellen. Komt die er dan ook?

Maak je geen zorgen over montage, dat is een eitje en Eric heeft een uitgebreide handleiding geschreven.

Een Verassing ??
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron