Koffie in de krant of op het web

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor fransg » ma 21 dec 2020, 12:42

Fraai

de kleur van de bonen lijkt af en toe veel lichter / donkerder, kennelijk doordat de witbalans van de camera niet steeds gelijk is.
Schermafbeelding 2020-12-21 om 12.41.25.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor Barista74 » ma 04 jan 2021, 08:01

https://fd.nl/profiel/1368769/elke-dag- ... nd%20traag.

LEVENSMIDDELEN

‘Elke dag slinkt de hoop dat ik weer koffie zal proeven’
Norman Mazel behoort tot de beste koffieproevers van Nederland. Dan slaat corona toe en verliest hij zijn reuk en smaak. Elke dag oefent hij zijn zintuigen, maar het herstel gaat tergend langzaam. Hij probeert de hoop niet te verliezen, maar houdt er rekening mee dat hij een andere richting moet inslaan.

NORMAN MAZEL: ‘ER KOMT WEL EEN OPLOSSING. IK HEB OOK AL EERDER MET DE OVERSTAP NAAR KOFFIE EEN RADICALE STAP IN MIJN CARRIÈRE GEZET.’
Had ik me niet beter moeten beschermen? De 47-jarige Norman Mazel vraagt het zich nog geregeld af. In mei moest zijn vrouw naar het ziekenhuis voor een ingreep, hij was er vaak aanwezig. Na terugkeer thuis kwam het bericht dat de andere patiënt op de kamer corona had. ‘Vermoedelijk hebben wij het daar opgelopen.’
Het begon op een maandagochtend met een verstopte neus. ‘Zo extreem, dat kon geen verkoudheid zijn. Vervolgens merkte ik dat mijn smaak en reuk waren verdwenen.’ Hij kende de verhalen over dit effect van het coronavirus en het leek hem ‘funest’ voor zijn werk als hooggekwalificeerde koffieproever, degene die bij een koffiebedrijf al proevend het assortiment bepaalt.
LICHTSCHAKELAAR
Aanvankelijk dacht Mazel nog dat de smaak en reuk ineens zouden terugkeren, ‘alsof een lichtschakelaar weer aangezet wordt’. Hij begon elke ochtend met ‘iets sterks’ te ruiken of proeven. Een pepermuntje. Koffies uiteraard. Maar die laatste smaakten allemaal hetzelfde. ‘Het was in het begin een rare mengeling van niet willen accepteren dat dit me overkwam, en gelijktijdig vertrouwen dat het ook ineens weer goed komt.’ Maar de schakelaar bleef op uit staan.
‘Het virus heeft zenuwcellen beschadigd, waardoor het misgaat met het verwerken van geuren en smaken’, legt Mazel uit. ‘Dat herstelt bij de meeste mensen in een paar weken, maar ik behoor tot de 10% bij wie het langer duurt.’ Na een jaar wordt volledig herstel zeer lastig, na twee jaar kun je het vergeten, was de boodschap van de arts.
‘Ik heb nog steeds hoop dat het helemaal goed gaat komen met het proeven en ruiken’, zegt de Soestenaar, ‘maar die hoop neemt wel elke dag een klein beetje af.’ Dagelijks oefenen en alert blijven op alledaagse aroma’s, meer kan hij niet doen. ‘Net als toen ik begon met koffie proeven.’
Zijn fascinatie daarvoor begon al in het ouderlijk huis, waar vader, een professionele popfotograaf, heel precies was in zijn koffiebereiding. In 2008 verruilde Mazel zijn werk als televisieproducer in Hilversum voor een baan bij een koffiegroothandel in Amsterdam. Elk rustig moment zocht hij de koffieproevers op, ‘met hun jargon en regels bij het proeven’. Na jarenlange oefening — minstens tien koffies per dag proeven (‘cuppen’) — slaagde Mazel voor het hoogste examen, dat van Q Grader. Er zijn slechts 25 mensen in Nederland met dit certificaat.
Met die achtergrond begon hij in maart vorig jaar bij Beans Coffee, om dit koffiebedrijf nabij het Limburgse Weert een stap verder te helpen. Dat liep dus anders. ‘Ik ben nu degene die geholpen moet worden.’ Hij krijgt alle ruimte om te herstellen en er is de zekerheid van een vast contract. ‘Maar ze kunnen niet zien wat me mankeert en vragen bij het proeven nog steeds mijn oordeel. Met mijn ervaring kan ik nog redelijk behulpzaam zijn. “Oh, maakt niet uit. Het herstelt wel weer”, reageren ze dan. Het is begrijpelijk: ik ben dagelijks bezig met wat me is overkomen, zij niet.’
Wat wrange humor haalt de spanning uit de lucht. ‘Mijn baas zei: Norman, geen zorgen. Op de inpakafdeling heb ik altijd mensen tekort.’
Maanden na die verstopte neus was er half december ineens ‘een momentje’. Het herkennen van smaken op de tong, zoals zoet en zout, was inmiddels wel teruggekeerd. Alleen proefde het vaak identiek, of verdween de smaak na de tweede hap alsnog. ‘Maar vorige week heb ik een bakje frambozen helemaal op kunnen eten en bij de laatste proefde ik nog steeds framboos.’ Er gebeurt dus nog iets met die zenuwcellen.
TRAINEN MET GEURFLESJES
Alleen de neus werkt nog niet mee. ‘Daar begint eigenlijk het proeven, zo’n 70% hangt af van het ruiken.’ Mazel traint met geurflesjes, maar het blijft bij grote lijnen en hij ruikt alleen wat hij vlak onder zijn neus houdt. ‘De buitenlucht of wat er gekookt wordt in de keuken, dat ruik ik heel licht, eendimensionaal of afwijkend.’ De geuren van een koffie ‘uiteentrekken’, en bijvoorbeeld chocolade, nootjes of citrusfruit herkennen, dat lukt hem niet. Ook aspecten om koffies op af te keuren kan hij nog niet plaatsen. ‘Op ruiken blijft het herstel hangen.’
Hoogte- en dieptepunten bij het koffie drinken zijn er daardoor niet meer. ‘Het is een flatline. Triest.’ Er is het risico ‘dat je laconiek wordt’, zegt hij. Waarom je nog druk maken over het juiste aantal gram gemalen koffie als je het toch niet proeft of ruikt? ‘Ik moet ervoor waken dat het me minder gaat boeien.’
Twee stippen op de horizon helpen hem vooruit, zegt Mazel. Hij wil dit jaar weer meedoen aan het Nederlands kampioenschap koffie proeven, waar hij in 2018 tweede werd en in 2019 ‘best of the rest’. En uiterlijk in november moet hij het driejaarlijkse examen doen om zijn Q Grader-certificaat te kunnen behouden.
Hoe funest is het, als dat niet lukt? ‘Ik ben er toch wel rustig onder. Wellicht is het mijn leeftijd, of zit dat in mijn houding. Er komt wel een oplossing. Ik heb ook al eerder met de overstap naar koffie een radicale stap in mijn carrière gezet.’ Maar met ‘100% zekerheid’ blijft hij in de koffiesector werken.
Mazel wil zich ook richten op het koffiebranden en zegt dat zijn baas bij Beans Coffee daar nog een slag in wil maken. ‘Velen denken dat ik dat ook kan, net als barista zijn. Maar het is een vak apart. Ik kan niet eens figuurtjes maken op de cappuccino.’ Hij merkt dat zijn andere zintuigen juist veel sterker zijn geworden sinds het reuk- en smaakverlies. ‘Dat kan me helpen. Koffiebranden draait om zien en horen, om te bepalen wanneer de bonen klaar zijn.’
De koffiewereld is groot genoeg voor een eventuele andere functie. Maar toch. ‘Het mooiste zal altijd blijven de kunst van het koffie proeven. We moeten maar zien wat daarvan overblijft voor mij.’
Tegenslag
Cv
1973 Geboren op 11 oktober in Den Haag
1994 Studie communicatiewetenschappen Universiteit van Amsterdam
1998 Televisieproducer bij AT5, daarna Blue Circle en RTL
2008 Logistiek medewerker Nedcoffee
2012 Kwaliteitscontro­leur en koffieproever Douque Group
2020 Koffieproever Beans Coffee
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor fransg » do 07 jan 2021, 12:58


IMG_9667.JPG
IMG_9668.JPG
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor Pti » do 07 jan 2021, 19:31

Supergaaf en succesvol ondernemersverhaal, ik ben wel benieuwd hoe 't smaakt eigenlijk. Maar ik hoop na de revolutie nog wel gewoon te genieten van die heerlijke, duurzame en verantwoorde specialty coffee die ongeveer 2% van de totale koffiemarkt vertegenwoordigd...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor fransg » do 07 jan 2021, 19:45

Ja de meeste koffieboeren zullen straks niet blij met 'm zijn als ze net alle certificaten voor groen, eco, fairtrade, sustainable en dergelijke hebben en ineens is het "laat maar zitten, maak maar lekker regenwoud van uw boerderijtje!, we zetten nu hippe thee van verbrande wortels!"

Dat gaan die boeren niet doen natuurlijk, die gaan dan cocaïnestruiken planten of heroïnebessen oogsten, nee dan zijn we lekker.

De hippie ouders van de vrije school zullen trots zijn.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor pichichi » do 07 jan 2021, 21:21

KP.png

Wat een ONZIN !!

Hij heeft elders ook al dit beweerd:

KP2.png

Het eerste regenwoud in Oost-Afrika moet volgens mij nog ontdekt worden?

"Koffie equals ontbossing" :roll: Heeft ie ooit van schaduwbomen gehoord, juist vóór koffieplanten?
Deze gozer heeft het alleen over Brazilië. Dáár is wel een probleem, qua ontbossing en verdwijnen regenwoud maar om veeeeel meer redenen dan alleen koffie...

Er wordt bos gekapt voor alle landbouw overal ter wereld. En dat is niet goed.
In koffielanden is dat soms regenwoud voor koffie maar ook soja en vlees en wonen en avocado etc etc.

Op z'n LinkedIn staat in het verhaal ook een link naar een onderzoeksartikel... van 5 jaar geleden, over koffie.... dat juist in het gedrang komt door klimaatverandering.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor pichichi » do 07 jan 2021, 21:26

Ik kan ZO slecht tegen allerlei onzinverhalen over koffie, leugentjes om eigen bestwil, het doel dat de middelen moet heiligen, en daarmee het middel bijna compleet negeert, meer dan secundair maakt. Er zijn er wel meer hier en daar, met termen als "wij zijn de eersten ter wereld" of "wij zijn de enigen met meest verse bonen want we vliegen (WTF :!: ) de bonen binnen een week ( W T FFF :!: ) naar onze branderij en dan zetten we er ook een 'green date' op zodat u weet dat het heel vers is....." :roll: :x
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor fransg » do 07 jan 2021, 21:30

Griezelig inderdaad.

Jongens die modieuze termen bij elkaar in een hoedje gooien, husselen, dan "iets met koffie" beginnen, er een verhaal bij verzinnen want het moet een 'narrative' hebben, met geld van ouders of investeerders een poosje flink aan de weg timmeren en de zaak dan verkopen aan een Illy of Douwe die zich ermee denkt in te kopen in een nieuwe 'jonge' markt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor manduca » vr 08 jan 2021, 10:12

De hippie ouders van de vrije school zullen trots zijn.
:lol:
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor fransg » za 23 jan 2021, 10:17

https://www.nytimes.com/2021/01/21/well ... ancer.html
Schermafbeelding 2021-01-23 om 10.14.32.png
Drinkende koffie mag de kans op prostaatkanker lageren

(er staat nooit bij wat voor koffie ze "koffie" noemen terwijl het volgens mij veel uitmaak of je verbrande gore troep 'koffie' drinkt of werkelijk koffie.)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron