Effect Light versus dark roast

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Effect Light versus dark roast

Berichtdoor FJP84 » di 16 feb 2021, 22:11

Hoi allemaal,

Ik heb een mooie zak groene bonen van het hoofdkwartier. Ik "brand" de bonen in de Coffee by Benjamin tray in de hete lucht oven. Prima voor de hobby.

De eerste twee roasts waren relatief licht gebrand. Prima resultaten hiermee, mooie crema, mooie doorloop.

Ik wilde een keer iets donkerder branden maar was doorgeschoten tot redelijk ver na de tweede crack. Tikkeltje aangebrand misschien.

Met deze roast krijg ik geen goede resultaten. Hoe fijn ik ook maal, en hoe voel ik de filter ook doe 15-16,5gr de koffie loopt er als een malle doorheen. Ook lijk ik met het zelfde gewicht aan bonen de filter veel voller te zitten met gemalen koffie.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt? Ik probeer te begrijpen waarom deze ultra dark roast dit gedrag vertoont.

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Effect Light versus dark roast

Berichtdoor fransg » di 16 feb 2021, 22:32

Ik wilde een keer iets donkerder branden maar was doorgeschoten tot redelijk ver na de tweede crack.
Wanneer je het volume van de bonen meet, zul je misschien zien dat de 'donkerder' branding ook meer volume heeft. De structuur van de bonen is meer veranderd, de cellen in de boon, met hun wand van cellulose, zijn door de langduriger druk van de branding groter geworden, de boon is sterker 'gegroeid' tijdens de branding. Niet zo spectaculair als popcorn weliswaar.

In de maling zie je dat ook terug, het 'slijpsel' is anders, kan veel ruimer vallen.

En als het water er als een malle doorheen gaat, kan dat erop wijzen dat de bonen het wel érg zwaar hebben gehad en zoals ik het noem, zijn overleden zodat je er weinig aan hebt.

Hoe lang duurde de branding? Als deze niet eens zo verschrikkelijk heet werd maar wel érg lang duurde kunnen de bonen ook de geest geven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Effect Light versus dark roast

Berichtdoor FJP84 » wo 17 feb 2021, 08:58

Ik wilde een keer iets donkerder branden maar was doorgeschoten tot redelijk ver na de tweede crack.
Wanneer je het volume van de bonen meet, zul je misschien zien dat de 'donkerder' branding ook meer volume heeft. De structuur van de bonen is meer veranderd, de cellen in de boon, met hun wand van cellulose, zijn door de langduriger druk van de branding groter geworden, de boon is sterker 'gegroeid' tijdens de branding. Niet zo spectaculair als popcorn weliswaar.

In de maling zie je dat ook terug, het 'slijpsel' is anders, kan veel ruimer vallen.

En als het water er als een malle doorheen gaat, kan dat erop wijzen dat de bonen het wel érg zwaar hebben gehad en zoals ik het noem, zijn overleden zodat je er weinig aan hebt.

Hoe lang duurde de branding? Als deze niet eens zo verschrikkelijk heet werd maar wel érg lang duurde kunnen de bonen ook de geest geven.
Dank voor de duidelijke uitleg. De handleiding (app) stelt voor de oven voor te verwarmen tot 195c. Ik heb de knop van mijn hete lucht oven dan doorgaans op 200c staan, dat maakt middenhoog in de oven ongeveer 188c. Dan voor een duur een van ±18-20min. Dit had een goed maar wel vrij licht resultaat.

De mislukte batch had teveel parameters in de plus. Thermostaatknop op 210, zeker 23min in de oven en op een omgekeerd rooster nog niet iets hoger geplaatst. Kan ook zomaar zijn dat ik het alarm van de oven pas enkele minuten later hoorde. Het verklaart al met al een hoop.

Volgende batch de temperatuur wat lager en kijken of ik de sessie gecontroleerd wat langer kan maken. Daarna een kortere warmere sessie met de tray onderaan in de oven en zo wat verder experimenteren.

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk


Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Effect Light versus dark roast

Berichtdoor Pti » wo 17 feb 2021, 19:42

Net als Frans heb ik ook een vermoeden dat het ergens in de verhouding tussen de brandgraad en de brandtijd mis is gegaan. Als de koffiebonen als het ware zijn uitgedroogd kan dat het lange doorlopen wel verklaren.

Het is altijd leuk om te experimenteren, maar het wordt snel minder leuk als het eindresultaat niet bruik- of drinkbaar is :D

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Effect Light versus dark roast

Berichtdoor FJP84 » do 18 feb 2021, 12:51

Klopt. Wat zou voor de boon zelf het beste zijn? Iets minder warm en langer, of juist warmer en korter

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Effect Light versus dark roast

Berichtdoor fransg » do 18 feb 2021, 12:58

Klopt. Wat zou voor de boon zelf het beste zijn? Iets minder warm en langer, of juist warmer en korter
Hangt erg af van de hoeveelheid bonen, gewicht voor/na branding, de luchtstroom in je brander/oven, hoe snel de bonenmassa opwarmde, hoeveel graden / minuut de bonen nog warmer werden vanaf FC. Allemaal dingen die we nu niet weten.

Je kunt gemakkelijk een probe in de bonenmassa steken, deze koppelen aan een meetapparaat, bijvoorbeeld een Amprobe, die dan weer aan je laptop zetten, daar Artisan op installeren en een profiel in beeld krijgen van wat je eigenlijk aan het doen was met de bonen.

En de bonen vooraf en naderhand secuur wegen. Ook de toename van het volume van de bonen is eenvoudig te meten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Effect Light versus dark roast

Berichtdoor fransg » do 18 feb 2021, 13:28

Ik heb een mooie zak groene bonen van het hoofdkwartier. Ik "brand" de bonen in de Coffee by Benjamin tray in de hete lucht oven. Prima voor de hobby.
Levert de app erbij ook een brandprofiel van de voltooide branding?

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Effect Light versus dark roast

Berichtdoor FJP84 » do 18 feb 2021, 19:40

Nee alleen de temperatuur van de thermometer die in de tray wordt geplaatst, en obv theorie de fase waar roast inzit

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk



Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Effect Light versus dark roast

Berichtdoor fransg » do 18 feb 2021, 19:47

Nee alleen de temperatuur van de thermometer die in de tray wordt geplaatst, en obv theorie de fase waar roast inzit
Met een vel ruitjespapier kun je elke 15s de temperatuur in een zelf gemaakte grafiek zetten en dan heb je met weinig moeite al snel een hele hoop meer inzicht.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Effect Light versus dark roast

Berichtdoor FJP84 » do 18 feb 2021, 22:19

Nee alleen de temperatuur van de thermometer die in de tray wordt geplaatst, en obv theorie de fase waar roast inzit
Met een vel ruitjespapier kun je elke 15s de temperatuur in een zelf gemaakte grafiek zetten en dan heb je met weinig moeite al snel een hele hoop meer inzicht.
Dank! Zal eens kijken

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk



Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron