Hoeveel energie gebruik je voor je branding?

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Hoeveel energie gebruik je voor je branding?

Berichtdoor fransg » do 02 dec 2021, 21:45

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hoeveel energie gebruik je voor je branding?

Berichtdoor fransg » di 07 dec 2021, 21:05

https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... nergy.html

Airflow bij opwarmen verlaagd waardoor minder warmte weg wordt geblazen in die fase. Het tweaken kostte at energie want intussen stond de machine te draaien / blazen (wel met verwarming uit).

Ik had de airflow eerder hoger om de warmte zodoende goed te verdelen. ET is zeker in het begin lager doordat de 'uitlaat' inderdaad minder is verhit. Voor de branding zelf lijkt het verder prima.
02Guatemala-consumption.jpg
01guatemala-profile.png
03Guatemala-kWh.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Hoeveel energie gebruik je voor je branding?

Berichtdoor gilleko B. » vr 17 dec 2021, 14:20

Betekent dit nu dat er straks duurzame koffies worden gecultiveerd die minder brandtijd benodigen




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hoeveel energie gebruik je voor je branding?

Berichtdoor fransg » vr 17 dec 2021, 14:48

Ik probeer er in elk geval wel bewuster mee om te gaan, zolang het niet ten koste gaat van de smaak van de boontjes.

En het loopt alvast vooruit op regelgeving die wellicht vanuit de EU gaat volgen voor allerlei apparaten, zo ook koffiebranders.

lab-voedingen en voedingskastjes voor onze laptop, laders etc zijn tegenwoordig allemaal 'switching devices' die geen warmteverlies geven, bijvoorbeeld. Ik heb om ze 'op voorraad' te houden al een aantal mooie vintage labvoedingen in huis gehaald.

Ik heb wel de indruk dat het energiegebruik van de brander nogal meevalt. Dat ik mijn woning tijdens de branding van voor naar achter open zet en laat doorwaaien in de winter waarna de centrale verwarming de woning weer op temp moet brengen kost mogelijk meer energie dan het branden zelf. En het 'afkoelen' van de machine doe ik nu niet meer terwijl de hete lucht de afzuigkap in gaat maar ik laat de machine de warmte kalm aan de woonkamer afgeven.

Wie straks een 15-25kg brander wil kopen zal denk ik wel letten op het energiegebruik, waar nu nog vrijwel niets over hoeft te wordern gemeld door de fabrikant. Terwijl het voor de winstgevendheid van de branderij wel uitmaakt of je behalve de bonen ook voornamelijk de buitenlucht verhit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Hoeveel energie gebruik je voor je branding?

Berichtdoor gilleko B. » vr 17 dec 2021, 15:24

Ik benijd het wel dat jij dat allemaal begrijpt, doet en kan. Weet je, duurzaamheid, daar kan je niet tegen zijn. Maar fijn dat je zegt, het mag niet ten koste van de smaak van de boontjes gaan. Niet dat jouw thread dat uitademde, totaal niet, maar uitgangspunt blijft smaak en genieten.





Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten