Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor fransg » za 01 aug 2020, 20:53

Nieuwe fijne groene boontjes van Hoofdkwartier binnen.

Liefst zonder verspilling van bonen in één keer het juiste profiel pakken natuurlijk.

Als dat lukt tenminste.

(de embedded link van Youtube doet het niet op mijn iphone -- mogelijk heeft YouTube de mobiele versie nog niet gereed? de 'gewone link is: https://www.youtube.com/watch?v=9ohX6xId47Q

Op de Vimeo: https://vimeo.com/443854150

Laatst gewijzigd door fransg op za 01 aug 2020, 22:20, 2 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor Pti » za 01 aug 2020, 22:09

Heerlijk rustgevend om naar te kijken met dit deuntje in plaats van de gebruikelijke herrie van een koffiebranderij.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor bobbee » za 01 aug 2020, 22:25

Mooi zeg!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor gilleko B. » zo 02 aug 2020, 13:15

Nieuwe fijne groene boontjes van Hoofdkwartier binnen.

Liefst zonder verspilling van bonen in één keer het juiste profiel pakken natuurlijk.

Als dat lukt tenminste.

(de embedded link van Youtube doet het niet op mijn iphone -- mogelijk heeft YouTube de mobiele versie nog niet gereed? de 'gewone link is: https://www.youtube.com/watch?v=9ohX6xId47Q

Op de Vimeo: https://vimeo.com/443854150

Dank, zie nieuw masjien die de ongebrande boon analyseert. Van al datgene wat ik zie gebeuren herken ik denk ik 5% en de rest dus boeiend en triggered mij enorm. Prachtig egaal gebrande bonen. En dat alles auditief begeleid door het geluid van een mindsoothing bugel en tenorsaxofoon en de zoete chocola van die papua koffie van het Hoofdkwartier die als een vette chardonnay op mijn tong blijft liggen. Top! Ich bin ein glücklicher Mensch.

met rechter wijsvinger helemaal zelf getypt


Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor Keyser » zo 02 aug 2020, 13:18


met rechter wijsvinger helemaal zelf getypt
Ik heb in mijn leven niet eerder zoveel trots gevoeld AfbeeldingAfbeelding

Erg leuk en interessant dat filmpje!


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor fransg » zo 02 aug 2020, 14:24

Prachtig egaal gebrande bonen.
Omdat het 'naturals' zijn en men bij het washing station niet enorm heeft zitten ziften hebben de boontjes allerlei maten en er zaten na de branding ook wat boontjes bij die niet echt hadden 'meegedaan' -- die enkele zeer lichtgele had ik er reeds uitgehaald toen ik de volgende dag besloot die video te maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor gilleko B. » zo 02 aug 2020, 14:28

Prachtig egaal gebrande bonen.
Omdat het 'naturals' zijn en men bij het washing station niet enorm heeft zitten ziften hebben de boontjes allerlei maten en er zaten na de branding ook wat boontjes bij die niet echt hadden 'meegedaan' -- die enkele zeer lichtgele had ik er reeds uitgehaald toen ik de volgende dag besloot die video te maken.
Ik dacht dat je van die "4 op een rij" schifter planken hadAfbeelding. Hoe het ook zij, prachtig filmpje en dito bonen.

met rechter wijsvinger helemaal zelf getypt


Laatst gewijzigd door gilleko B. op zo 02 aug 2020, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor fransg » zo 02 aug 2020, 14:28

Erg leuk en interessant dat filmpje!
dank!

Voorheen maakte ik vnl clips tbv illustratie bij mijn blog-teksten maar pas onlangs realisederde ik mijzelf dat vrijwel niemand die blogs leest -- de meesten kijken de video's en wat daar niet wordt vermeld blijft dus ook ongezien / ongelezen. Zelfs wat ik onder de clip in de "descriptie" zet wordt eigenlijk nooit gelezen.

Dus extra leuk om nu wat video's te maken waarin 'alles' wordt genoemd, wel liefst zonder dat ik zelf aan het woord moet zijn of met mijn muil in beeld moet komen want van die koffiegasten die als een soort nieuwslezer een en ander zitten te vertellen word ik niet lekker.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor gilleko B. » zo 02 aug 2020, 14:30

Vond die kostverlorenvaart blogs alleraardigst

met rechter wijsvinger helemaal zelf getypt


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor fransg » zo 02 aug 2020, 14:32

Ik dacht dat je van "4 op een rij" schifter planken hadAfbeelding. Hoe het ook zij, prachtig filmpje en dito bonen.
Dank!
Ja, ik heb de volledige set van die schifterplankjes, erg blij mee al gebruik ik ze vrijwel nooit. Men moet zoiets gewoon in huis hebben natuurlijk, dat wel, voor als ernaar gevraagd wordt, dan kan men zeggen jaja, zeker, ik beschik daarover.

Ik vermoed dat die boontjes juist extra lekker en rijk smaken tengevolge van die verschillen in de mix, al haal ik wel de echt 'uitzonderlijke' bonen eruit, door telkens een handvol bonen op een rond dienblad uit te schudden, te bekijken, wat eraf te halen, de rest in de doos voor de klant te doen, en een volgende hand op het dienblad etc tot alles is uitgeplozen. Zo kan men er eventueel ook steentjes uithalen, als die er niet lekker uitzien.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten