Pogingen tot boontjes branden...

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor omeCo » za 01 mei 2021, 17:26

Dank je!
Wat me opvalt is het verschil in het volume van de crema. De derde branding is 2 dagen ‘jonger’ dan de eerste. Kan het daarmee te maken hebben (meer CO2 in de boontjes)?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor fransg » za 01 mei 2021, 18:09

In de eerste dagen na de branding zit er nog het meeste CO2 in. Al die crema is imposant maar na een week is de espresso vast lekkerder, milder.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor omeCo » zo 02 mei 2021, 19:03

De boontjes die ik vandaag heb omgetoverd in een paar aangename espresso’s en een weldadige cappuccino, zijn nu 6 dagen geleden gebrand.
Ik denk dat ik nog 2 x 15 gram over heb. Die bewaar ik nog even. Ervaren wat de tijd ermee doet.

Dus zojuist nieuwe groene boontjes besteld bij Little Roastery. Kan ik komende week weer het machientje opstarten. 80 gram per keer slechts maar 80 kilo lol!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor omeCo » vr 21 mei 2021, 23:20

Het verhaal gaat verder....
De tweede keer dat ik boontjes heb gebrand, leek het resultaat obv de kleur van de boontjes, veelbelovend. De smaak viel, na een dikke week wachten, echter nogal tegen. Vrij bitter. Dat je gezicht enigszins vertrekt en je dat niet kunt voorkomen al doe je nog zo je best.
Wat grover malen hielp een beetje maar ik denk dat ze toch iets te donker waren, althans voor hoe ik het graag drink.

Dus op naar een volgende poging. Met het eenvoudige machientje kan ik alleen variëren met de brandtijd. Dus dat ga ik doen. 30 seconden korter branden. Dat maakt met dit apparaat een heel verschil.

Wordt vervolgd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor fransg » za 22 mei 2021, 02:07

Leuk!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor bobbee » za 22 mei 2021, 10:18

Ik zou het leuk vinden om een foto te zien van de bonen enzo, maar niks moet uiteraard. Ga zo door in ieder geval.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor omeCo » za 22 mei 2021, 13:51

Ik zou het leuk vinden om een foto te zien van de bonen enzo, maar niks moet uiteraard. Ga zo door in ieder geval.
Dank voor de aanmoediging! Ben alleen bang dat ik het op enig moment zo leuk ga vinden dat m’n brandertje niet meer matcht bij m’n ambities. En dan gaat het weer geld kosten.

En ik zou die foto’s ook leuk vinden. Ik heb ze alleen niet gemaakt. De volgende poging zal ik goed documenteren!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor omeCo » wo 07 sep 2022, 22:33

Dik een jaar verder. De Rocket is weg, de E6 is weg maar de Hearthware Precision Coffee Roaster staat braaf in de schuur.

Aanleiding om hem tevoorschijn te halen: volgende week ga ik koffie drinken bij Gijs van Little Roastery. Misschien ga ik daar een paar uur per week werken (ik werk niet meer vanwege ziekte maar wil niet thuis blijven zitten). Vorig jaar kreeg ik van hem wat groene bonen. Wel zo leuk als ik daar nog wat mee doe (ze ruiken niet muf ofzo).

Dus brandertje weer in de tuin. Boontjes erin en knopje ‘roast’ ingedrukt. Na 4.30 min zeiden de eerste boontjes ‘krak’. Na iets meer dan 6 minuten zag de oogst er goed uit en drukte ik op ‘cool’

Nu een dag of wat geduld hebben….

Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding

Oogst van 2 sessies

Afbeelding

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor bobbee » wo 07 sep 2022, 22:47

Maat das gewoon heel erg leuk inderdaad!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor fransg » do 08 sep 2022, 09:32

Mooie activiteit! En lekkere geuren.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten