Pogingen tot boontjes branden...

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Pogingen tot boontjes branden...

Berichtdoor omeCo » za 24 apr 2021, 08:07

In september 2020 stelde ik mij voor en schreef ik over mijn koffiereis tot dusver. Daarna heb ik niets meer van me laten horen, wat niet mijn intentie was.
Mijn leven stond toen aardig op z’n kop en staat dat nog steeds maar er ontstaat wel een nieuwe balans.
Koffie en alles daaromheen maakt deel uit van de vergelijking en ziet er momenteel als volgt uit:

Boontjes + Compak E6 + Rocket Giotto Evoluzione R = lekkere espresso

En over die boontjes gaat het nu even.
Van een familielid kreeg ik een paar jaar geleden een oude koffiebrander “omdat je het zo vaak over koffie hebt”. Hij verdween in de kast met een post-it erop met een groot vraagteken erop.

Ik heb dat machientje gisteren tevoorschijn gehaald en groene boontjes erin gedaan die ik de dag ervoor bij Little Roastery in Amersfoort had besteld. Machientje in de tuin gezet en aangezet tot ik de boontjes mooi vond.
En nu staat er een schaaltje met prachtige zacht glanzende boontjes te wachten op verdere verwerking richting smaakpapillen.

Ik kan niet wachten maar weet dat het moet. Maar hoe lang??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15079
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor fransg » za 24 apr 2021, 08:18

Leuk!

Wat voor machientje is het? Foto's zijn gewenst, en een video van hoe het branden verloopt.
En nu staat er een schaaltje met prachtige zacht glanzende boontjes te wachten
Dat 'zacht glanzend' klinkt alsof het branden net iets te hard is gegaan?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor omeCo » za 24 apr 2021, 10:00

Het is een Hearthware. Hij kan aan en uit en je kunt een tijd instellen. Ik heb de tijd ongeveer bijgehouden; een minuut of 8. Ik neem graag de tijd voor dingen maar met dit apparaat....

Ik heb een foto van het apparaat en het eindresultaat. Helaas geen filmpje van het volledige brandproces.
Afbeelding
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15079
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor fransg » za 24 apr 2021, 10:40

Leuk ding!

Wanneer de bonen zo gaan glanzen, is dat een teken dat het branden wel érg hard ging en dat de oliën in de boon naar buiten zijn komen 'zweten'. Dus iets korter branden en dan beide vergelijken op smaak. Houd je juist van die hard-gebrande, dan zit je ook goed natuurlijk.

Ze zien er op wat putjes en puntjes na niet zwartgeblakerd uit dus dat valt wel mee.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15079
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor fransg » za 24 apr 2021, 10:44

uit Home Coffee Roasting van Kenneth Davids:
IMG_2036.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor omeCo » za 24 apr 2021, 10:57

Dank voor je feedback Frans! Ik ga vandaag een tweede portie branden. En dan kijken tot ze een mooie, lichtere kleur hebben. Ik schat dat ik dan op 5 a 6 minuten uitkom. We gaan het zien!

Wordt uiteraard vervolgd!

Oh, en hoelang moet ik de boontjes nog laten staan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15079
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor fransg » za 24 apr 2021, 11:04

Oh, en hoelang moet ik de boontjes nog laten staan?
Lekker experimenteren. Als je de boontjes per 'batch' apart in bakjes doet met een papiertje erbij welke branding van welke dag het was, kun je die de komende dagen af en toe proberen. Waarschijnlijk is het de eerste week lastig er lekkere koffie van te maken en wordt het daarna steeds aardiger. De boontjes die erg hard zijn gegaan hebben misschien langer nodig om mild van smaak te worden, doordat ze langer pisnijdig blijven over die branding-kastijding ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor omeCo » za 24 apr 2021, 11:38

Leuk! Ik vermaak me wel de komende dagen!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor omeCo » za 24 apr 2021, 15:31

Net de tweede poging. Na 5 minuten was de eerste knak te horen. Na 6 minuten heb ik de brander op koelen gezet. Heel ander plaatje!!

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15079
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor fransg » za 24 apr 2021, 15:41

Mooie foto’s!

Dit lijkt andere uiterste, tussen die twee punten ergens is je favoriete aanpak te vinden.

Als je deze maalt, ruikt het dan verrukkelijk of ook een beetje naar lekkere pindakaas?

Mogelijk lekker als filterkoffie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron