Wee je licht geboonte

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wee je licht geboonte

Berichtdoor gilleko B. » za 15 mei 2021, 13:25

Vandaag maar 2 shots gedaan en opgedronken. Het eerste dat bij deze "Sovda" koffie opvalt is dat het spanningsveld tussen enerzijds aciditeit (welke vruchten fruit groenten etc ik daaraan zou kunnen hangen, daar denk ik nog over na) en anderzijds het chocola c.a. mooi in balans is en daardoor spannend blijft. Heb nog alleen zitten aanklooien met maalgraad bij een gelijkhoudend gewicht van 12,5 gr koffie. Dosering en temperatuur zal ik nog bekijken. Doorloopsnelheid is nog te hoog, pas.dat nog aan dmv aanpassing maalgraad. Maar krijg dat nog wel goed. Smaken kunnen nog intenser eruit gehaald worden Maar nu al conclusie: kapot lekkere en goede koffie. Zal ook vanaf nu elke dag een espresso maken, ben benieuwd wat "het laten liggen" met de koffie doet.Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Wee je licht geboonte

Berichtdoor bobbee » za 15 mei 2021, 17:59

Vandaag maar 2 shots gedaan en opgedronken. Het eerste dat bij deze "Sovda" koffie opvalt is dat het spanningsveld tussen enerzijds aciditeit (welke vruchten fruit groenten etc ik daaraan zou kunnen hangen, daar denk ik nog over na) en anderzijds het chocola c.a. mooi in balans is en daardoor spannend blijft. Heb nog alleen zitten aanklooien met maalgraad bij een gelijkhoudend gewicht van 12,5 gr koffie. Dosering en temperatuur zal ik nog bekijken. Doorloopsnelheid is nog te hoog, pas.dat nog aan dmv aanpassing maalgraad. Maar krijg dat nog wel goed. Smaken kunnen nog intenser eruit gehaald worden Maar nu al conclusie: kapot lekkere en goede koffie. Zal ook vanaf nu elke dag een espresso maken, ben benieuwd wat "het laten liggen" met de koffie doet.Afbeelding

Afbeelding
Ziet er fenomenaal uit! 12,5 gram, is dat niet wat weinig? Moet je best fijn malen denk ik en proef je geen over extractie?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Wee je licht geboonte

Berichtdoor turboyeast » za 15 mei 2021, 20:19

Maar nu al conclusie: kapot lekkere en goede koffie.
Schitterend, ik moet dat kapot-leuke bijvoeglijke naamwoord ook wat meer gebruiken.
Ik ga er op letten.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wee je licht geboonte

Berichtdoor gilleko B. » za 15 mei 2021, 21:14

Het IMS mandje, daar kan tussen de 12 en 14 gram in. Zal morgen eens verhogen bij gelijke maling tot 13 gram. Daarna wat grover. Zal foto plaatsen. Maar kapot mooie koffie was bij 12 ook goed te banken





Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wee je licht geboonte

Berichtdoor fransg » do 20 mei 2021, 21:32

Ik kan nog eens wegen wat het verschil is in gewicht tussen 25 quakers en 25 goeie bonen na branding. Als het gewicht significant verschilt zou een destoner er misschien nog wat aan kunnen doen?
Ik telde er zojuist 48, die wegen 5,3g

48 'gewone' boontjes van dezelfde branding wegen 5,5g

Dus dat is te weinig verschil denk ik, zouden een volgende keer evenveel kunnen wegen of de bruine boontjes zijn dan toevallig lichter.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wee je licht geboonte

Berichtdoor gilleko B. » zo 30 mei 2021, 14:05


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Wee je licht geboonte

Berichtdoor bobbee » zo 30 mei 2021, 20:00

Technisch hoogstandje!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wee je licht geboonte

Berichtdoor fransg » zo 13 jun 2021, 18:36

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron