Beginnende brander: de koffie is lekker, maar…

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
loenatik
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 15:21

Re: Beginnende brander: de koffie is lekker, maar…

Berichtdoor loenatik » do 25 nov 2021, 22:57

Ik brande de Colombia, 200 graden voorverwarmen, 225 gram in, 235 graden tot eerste crack, bij min 12 gemiddeld. 1 min. (totaal ca. 13/14 min afhankelijk van huis temperatuur) na de eerste crack geforceerd stoppen en koelen.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 3a XL met Tapatalk

Coffeetic > Faema Lambro - Eureka Mignon XL - Baby Lovpresso - Cafelat Robot - Ikawa Home - Kinu - Aeropress - Puckpuck - V60 - Kompresso

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Beginnende brander: de koffie is lekker, maar…

Berichtdoor Verenjano » vr 26 nov 2021, 07:28

Ik brande de Colombia, 200 graden voorverwarmen, 225 gram in, 235 graden tot eerste crack, bij min 12 gemiddeld. 1 min. (totaal ca. 13/14 min afhankelijk van huis temperatuur) na de eerste crack geforceerd stoppen en koelen.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 3a XL met Tapatalk
Ja die methode had ik op jouw aanraden dus als eerste geprobeerd (mijn gene café was eerst van loenatik), maar toen werd de koffie mega zuur, ook door de onder extractie denk ik. Ik dacht toen dat jij misschien filterkoffie zet ipv espresso Afbeelding

Je hebt het over de temperatuur in huis. Ik brand buiten, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Voor wie het interessant vindt, heb ik even een kort filmpje opgenomen. Hij begint op het moment dat de hevel omhoog gaat.

Let niet op de achtergrond herrie van Paw Patrol Afbeelding

https://youtube.com/shorts/ytRC8jZuObU?feature=share
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Beginnende brander: de koffie is lekker, maar…

Berichtdoor fransg » vr 26 nov 2021, 08:04

Je hebt het over de temperatuur in huis. Ik brand buiten, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Ik denk het wel.

Ook meet niet elke probe in elke brander van hetzelfde type hetzelfde, die temps zijn meer richtlijnen, houvast voor jezelf om een succesvolle branding op dezelfde machine op dezelfde manier te herhalen.
De 'kegel' in het begin zegt "extreem vers". Daarna gaat het wel erg snel inderdaad. Heb je ook wat bonen die langer hebben kunnen rusten? Bewaar ook wat van de 'moeilijke' bonen en probeer die twee weken later nog eens.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Beginnende brander: de koffie is lekker, maar…

Berichtdoor Verenjano » vr 26 nov 2021, 09:52

Ik denk het wel.

Ook meet niet elke probe in elke brander van hetzelfde type hetzelfde, die temps zijn meer richtlijnen, houvast voor jezelf om een succesvolle branding op dezelfde machine op dezelfde manier te herhalen.

De 'kegel' in het begin zegt "extreem vers". Daarna gaat het wel erg snel inderdaad. Heb je ook wat bonen die langer hebben kunnen rusten? Bewaar ook wat van de 'moeilijke' bonen en probeer die twee weken later nog eens.
Het gaat in dit geval wel letterlijk om hetzelfde apparaat, ik heb de Gene Cafe van loenatik (Vera) overgenomen :mrgreen:

Dank voor de analyse van het shot, Frans! Ik heb helaas geen andere bonen op het moment. Deze zijn op 14 november gebrand, dus hebben al bijna 2 weken de tijd gehad.

Goede tip om wat achter de hand te houden en over een week of wat weer eens te proberen.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

Gebruikersavatar
loenatik
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 15:21

Re: Beginnende brander: de koffie is lekker, maar…

Berichtdoor loenatik » vr 26 nov 2021, 14:36

Het betreft zeker dezelfde brander. Bovenstaand brandprofiel, welke ik gebruikte was wel voor espresso, tenminste mijn Colombia, ik vind filter branding niet haalbaar op de Gene.
Maar luister en kijk gewoon goed tijdens de branding, dat maakt wel veel duidelijk en idd de buitentemperatuur, tenminste waar de brander staat, is wel degelijk van invloed. Succes!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 3a XL met Tapatalk

Coffeetic > Faema Lambro - Eureka Mignon XL - Baby Lovpresso - Cafelat Robot - Ikawa Home - Kinu - Aeropress - Puckpuck - V60 - Kompresso

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Beginnende brander: de koffie is lekker, maar…

Berichtdoor cremalover » wo 01 dec 2021, 09:55

Ik heb ook een Gene. Ik pleur 300 gram koffie in de mand. Zet hem op 12 minuten en 240 graden. Als het alarm af gaat ga ik eens kijken en als de kleur me bevalt zet ik hem op koelen . Klaar.
Nooit problemen met doorloop.
Is allemaal zo simpel. Niet te moeilijk doen.
Beetje gevoel krijgen wanneer je moet koelen. Want in de mand daalt de temperatuur langzaam en kleurt de koffie nog iets door.
Ik heb van alles geprobeerd de laatste 12 jaar met profielen en zo. Mijn mening? Maakt allemaal voor de smaak noppes uit.
Boon bepaalt de smaak. En natuurlijk hoe ver je ze opstookt.

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Beginnende brander: de koffie is lekker, maar…

Berichtdoor Verenjano » wo 01 dec 2021, 11:22

Thanks, dat ga ik proberen met de volgende kilo’s! Het is inderdaad makkelijk om hier te moeilijk over te gaan denken
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Beginnende brander: de koffie is lekker, maar…

Berichtdoor Verenjano » ma 17 jan 2022, 14:50

Voor wie het interessant vindt, ik vermoed dat ik het euvel heb gevonden, zie onderstaande foto:

Afbeelding


Dit is de binnenkant van de chaff collector, oftewel de uitlaat. Die zat helemaal volgekoekt met vliesjes Afbeelding

Van airflow was dus nauwelijks meer sprake. Het viel me al op dat de brander met veel moeite boven de 220 graden kwam en dat ie dan harder begon te blazen. De ventilator had ik daarom vervangen, maar hier had ik nog niet naar gekeken.

Slordig van mezelf, meestal maak ik spullen die ik tweedehands koop even grondig schoon, ook om het apparaat te leren kennen. Bij dit onderdeel heb ik dat verzaakt.

Anywho, dat is bij deze dus opgelost Afbeelding

Afbeelding

De rest krijgt ook nog een goede poetsbeurt en dan snel eens kijken of het vanaf nu wél fatsoenlijk gaat.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

Gebruikersavatar
loenatik
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 15:21

Re: Beginnende brander: de koffie is lekker, maar…

Berichtdoor loenatik » ma 17 jan 2022, 15:50

Voor wie het interessant vindt, ik vermoed dat ik het euvel heb gevonden, zie onderstaande foto:

Afbeelding


Dit is de binnenkant van de chaff collector, oftewel de uitlaat. Die zat helemaal volgekoekt met vliesjes Afbeelding

Van airflow was dus nauwelijks meer sprake. Het viel me al op dat de brander met veel moeite boven de 220 graden kwam en dat ie dan harder begon te blazen. De ventilator had ik daarom vervangen, maar hier had ik nog niet naar gekeken.

Slordig van mezelf, meestal maak ik spullen die ik tweedehands koop even grondig schoon, ook om het apparaat te leren kennen. Bij dit onderdeel heb ik dat verzaakt.

Anywho, dat is bij deze dus opgelost Afbeelding

Afbeelding

De rest krijgt ook nog een goede poetsbeurt en dan snel eens kijken of het vanaf nu wél fatsoenlijk gaat.
Ik blijkbaar ook AfbeeldingAfbeelding Leermoment, daar kwam dat blazen dan idd door, wat ik al niet kon thuisbrengen Afbeelding




Coffeetic > Faema Lambro - Eureka Mignon XL - Baby Lovpresso - Cafelat Robot - Ikawa Home - Kinu - Aeropress - Puckpuck - V60 - Kompresso

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Beginnende brander: de koffie is lekker, maar…

Berichtdoor we tigers » ma 17 jan 2022, 16:29

Dat zal een hoop schelen!
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron