Gene Cafe met Guatemala Strictly Hard Beans

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
JermainT
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 24 jan 2022, 18:35

Gene Cafe met Guatemala Strictly Hard Beans

Berichtdoor JermainT » vr 28 jan 2022, 12:55

Goedendag allen,

Sinds een maand ben ik in bezit van een Gene Cafe brander.
Het vele lezen en met een proefpakket ongebrande bonen, ben ik uitgekomen bij de Guatemala strictly hard beans.

Ik heb hier op het forum meerdere malen de brandprofielen van Erik toegepast, eerst bij de bonen Brazil Santos en nu dus bij de Guatemala SHB. Het profiel om rond de 14 minuten een lekkere boon te creëren.
Bij de huidige boon krijg ik dit echter niet voor elkaar om qua kleur (te vroeg om ze te proeven) end of roast rond de 14 minuten uit te komen. Hieronder zal ik de temperatuur en tijd verder uitschrijven:

Ik ben begonnen met het voorverwarmen met een temperatuur van 230 graden binnen de 10 minuten.
Bonen erin en 4 minuten op 220 graden. vanaf 0:00 tot 04:00 minuten bereikte de Gene de temperatuur van 200 graden.

Vanaf 04:00 heb ik de temperatuur opgeschroefd naar 238 graden.
De aangegeven temperaturen kwamen uit op: 06:00-> 209gr, 08:00-> 217gr, 10:00-> 222gr, 12:00-> 227gr, 14:00-> 230 om uiteindelijk bij een eindtijd van 17 minuten (toen vond ik de kleur pas goed) met een temperatuur van 233 graden. City roast.

Doe ik dit op de juiste manier, of wat doe ik fout en wat kan ik eventueel veranderen om met deze boon wel een juist brandprofiel neer te zetten?

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Gene Cafe met Guatemala Strictly Hard Beans

Berichtdoor Marcje » vr 28 jan 2022, 13:26

Ik ben ook geen expert, maar heb wel een jaartje met een Gene gebrand. Ik mikte dan ook op een roast van plm 13-14 min.
Als het te lang duurde dan smaakte het vaak wat 'vlak' of 'kartonnerig'. Ik schroefde de temperatuur dan wat op (zowel charge- als doel temperaruur). Bij de eerste crack de temperatuur zowieso naar beneden.
Het gaat om de hoeveelheid energie die je in die 13-14 min toevoegt, en deze boontjes hebben wellicht wat meer nodig dan je eerste soort? Echte 'profielen' heb ik nooit aan gedaan op de Gene.
dus...

JermainT
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 24 jan 2022, 18:35

Re: Gene Cafe met Guatemala Strictly Hard Beans

Berichtdoor JermainT » vr 28 jan 2022, 15:19

"Meer energie erin krijgen" door te beginnen met een hogere opwarmingstemperatuur en zoals je zegt de doeltemperatuur, toch?

Stel ik ga voorverwarmen met een temperatuur van 240 graden, of misschien wel hoger, bonen erin en de eerste 4/5 minuten branden op 220 graden om daarna de doeltemperatuur dusdanig aanpassen om het proces binnen de 14 minuten af te ronden.

Brand je nog steeds? Zo ja, welke brander heb je nu?
Ik zit stiekem al te kijken naar een Allio Bullet.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gene Cafe met Guatemala Strictly Hard Beans

Berichtdoor fransg » vr 28 jan 2022, 15:22

Ik zit stiekem al te kijken naar een Allio Bullet.
In dat geval, zet de sluizen open, doorpakken naar de Bullet!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Gene Cafe met Guatemala Strictly Hard Beans

Berichtdoor bobbee » vr 28 jan 2022, 15:24

Als je voorverwarmd op 240 en de 250 gram bonen erin doet haalt hij waarschijnlijk niet de 220 binnen binnen 5 Minuten. Dus je kunt hem gewoon op 230 zetten en laten branden. Snelheid van branding kun je versnellen door wat van het gewicht af te halen. Bijvoorbeeld 225 gram erin te doen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

JermainT
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 24 jan 2022, 18:35

Re: Gene Cafe met Guatemala Strictly Hard Beans

Berichtdoor JermainT » vr 28 jan 2022, 18:41

Het gewicht van de bonen bepaald dus de snelheid van het branden.
Maar als je een donkere branding wilt, dan kom je toch altijd over de 14 minuten heen? Of is het het getal 14 vergeten en doorgaan totdat de bonen de juiste kleur hebben bereikt en dan een max aantal minuten aanhouden?

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Gene Cafe met Guatemala Strictly Hard Beans

Berichtdoor ErikW » vr 28 jan 2022, 20:40

Je moet in energie denken.
Er moet een bepaalde temperatuur in een bepaalde tijd gehaald worden.
Uitgangs temp en hoeveelheid koude bonen moeten in een bepaalde tijd een bepaalde temp bereiken.
Kan de kachel zoveel energie ophoesten?
Nee, dan minder bonen om de energievraag te kunnen beantwoorden.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Gene Cafe met Guatemala Strictly Hard Beans

Berichtdoor bobbee » vr 28 jan 2022, 20:54

Het gewicht van de bonen bepaald dus de snelheid van het branden.
Maar als je een donkere branding wilt, dan kom je toch altijd over de 14 minuten heen? Of is het het getal 14 vergeten en doorgaan totdat de bonen de juiste kleur hebben bereikt en dan een max aantal minuten aanhouden?
Ik hou altijd 1e krak aan voor iedere branding als ijkpunt. Die probeer je in een aantal minuten te bereiken, dan na rollende 1e krak laat ik het branden doorgaan tot een minuut, of 2 of 3. Ook de eindtemp hou ik in de gaten. Hoe hoger de eindtemp hoe meer olie vrijkomt en ik wil helemaal geen vettige olie op mijn brandingen dus temperen.
Met de Quest hou ik max 200 graden aan bij eem batch van 250 gram. Met de gene cafe ben ik er nog niet uit welke temp daarmee te vergelijken is maar ik ga nu tot max 230c. Maar die gaat nog wel zakken naar 225c denk ik. Beetje uittesten.

Overigens, ik ben verre van een brander die snapt hoe het moet hoor! Ik kom telkens weer dingen tegen.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron