Koffie branden voor beginners

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Koffie branden voor beginners

Berichtdoor ArjenT5R » ma 21 feb 2022, 21:43

Ehm ja, omdat ik laatst voor het eerst een vrij lichte branding had geprobeerd en er toch wel erg van gecharmeerd was... En uiteraard al langer met het idee liep...

Dacht ik, we moesten maar eens zelf gaan branden.
Beginnen bij het begin dus ik denk ik scoor gewoon een 25 euro ding van marktplaats een soort pan met een zwengel er aan uit 1925 :mrgreen:

En dan begint het... Je gaat filmpjes kijken en dingen lezen...
Op YouTube zijn er een aantal die bonen aanbranden in een pan ze afkoelen in een vergiet en daarna zwart bruin groen gemengd direct in de Jura klepperen.
Lekker bakkie ouwe, vers gebrand :mrgreen:

Dan nog een of andere jup die vet overdreven loopt te doen met z'n thuisbrander, steeds met 4 handen zit te ruiken alsof ie een grammetje wit uit een enveloppe vacumeert.
Vervolgens roept ie wat over chinnamon roast, nog voor de first crack...

En nu snap ik er helemaal geen bal meer van :mrgreen:

Koepoort zit bij mij om de hoek en levert ook groene bonen, en zeker gezien ze zelf alleen maar een soort city roast leveren dacht ik... Ik haal groene bonen en ga zelf proberen een light roast te branden...

Maar moet ik nou stoppen als ze enigszins bruin worden? Of echt pas na de first crack? Of zijn ze dan al voorbij de lichtere branding?

Kan iemand me textueel een beetje op weg helpen, met mijn oldschool koffie brandertje :mrgreen:
Ik zou dus graag wat lichter branden dan wat koepoort std doet en zoek daar misschien ook wel gelijk een bijpassende boon bij?

En gezien er niet echt een beginners branders topic was, dacht ik, ik start er gewoon een! :D

Alvast bedankt :D

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor bobbee » di 22 feb 2022, 00:44

Het is het makkelijkst om te branden tot zeker 1st crack ja, anders komt er geen koffie smaak vrij. Dan vanaf start 1st crack hou je de temperatuur, vooral de eind temperatuur niet te hoog om olie te voorkomen, zie je na paar dagen olie op je bonen dan weet je dat je eind temperatuur te hoog is geweest. Geen idee hoe jouw brander het doet maar afhankelijk van gewicht zit je vaak rond 190 a 200c als 1st crack begint. Vanaf daar ga je kijken als 1st crack voorbij is hoeveel minuten je door brand. 1, 2 tot max 3 minuten,, meestal is second crack al begonnen dan.
Zo even simpele richtlijn om mee te beginnen, misschien hebben andere hier op forum nog extra tips.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor ArjenT5R » wo 23 feb 2022, 19:05

Ik heb echt gewoon zo'n pot met een zwengel er aan gekocht... helemaal handomatic dus.

Maar bedankt! Hier kan ik wat mee... is net als de rest van het koffie gebeuren dus vertrouwen op de zintuigen :D

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor ArjenT5R » zo 13 mar 2022, 18:46

Speaking of.... Ik heb 3kg Guatemala hueheutenango besteld... Groene bonen dus... En heb een rotisserie aangeschaft waar ik koffie in ga branden :mrgreen:

Ik had dus eigenlijk zo'n ouderwetse pot met zwengel maar denk dat dit een betere start is in de wondere wereld van koffie branden...
Screenshot_20220313-184342~2.png
Screenshot_20220313-184243~2.png
Dit idee dus, een elektrische grill met een roterende mand of spit oid.
Dus ik denk koffie er in en draaien maar 😁
Ben benieuwd!

Koffie is besteld dus zal morgen of dinsdag zijn dat ik ga rommelen...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor fransg » zo 13 mar 2022, 18:58

Leuk plan!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor ErikvW » zo 13 mar 2022, 20:15

Mag ik in het Quality Control programma?
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor ArjenT5R » zo 13 mar 2022, 22:41

Mag ik in het Quality Control programma?
Zeker!

Heb er weer zin an :)

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor ArjenT5R » ma 14 mar 2022, 22:42

1ste branding
IMG_20220314_204408_685.jpg
2e
IMG_20220314_210425_269.jpg
Morgen wat meer tekst maar die hele 1st en 2nd crack enzo niets van gehoord. Denk omdat je de bonen de hele tijd door het mandje hoort rollen dat je het niet hoort oid.
Daarom was ik wel een beetje van de leg om eerlijk te zijn :mrgreen:

Vandaar ook dat de 1e branding net wat donker is... Beetje medium city.
2e branding gewoon gestopt toen ik het mooi bruin vond.

Heb wel een heel staatje met tijden en temperaturen etc bijgehouden ook.
Morgen meer tekst

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor fransg » di 15 mar 2022, 06:02

Er zijn wat kleurverschillen maar ook reeds in de ‘groene’ bonen.
Is ook het volume toegenomen?
Ruiken ze lekker?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor ArjenT5R » di 15 mar 2022, 09:51

Er zijn wat kleurverschillen maar ook reeds in de ‘groene’ bonen.
Is ook het volume toegenomen?
Ruiken ze lekker?
Bedankt voor de reactie, het is inderdaad een beetje een kleuren pallet, ik heb een kg of 3 reeds gebrande gehad van koepoort die waren ook wel wat verschillend gekleurd.

De city roast is zeker groter de lichte roast iets groter.

De light roast ruikt naar witte chocolade met noten.
De city wat meer naar gebrande koffie en noot.
IMG_20220315_094433_571.jpg
Kan al niet wachten om ze te proberen 😃

Van 333gram naar 250 city en van 250 naar 200 light roast
IMG_20220315_095425_422.jpg
Hierboven nog mijn temperatuur staatje en tekst. Rechts 1e batch doorlopend links en dan links onder de 2e.

Ik had het idee omdat het zo lang duurde dat ik een beetje veel had gedaan. Dus vandaar 2e keer 250 gram ipv 333.
Temperaturen gemeten met infrarood....


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron