Koepoort groene bonen

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor Aziraphale » zo 09 okt 2022, 14:03

Ik denk dat je gewoon nog veel vaker moet branden zodat je allerlei stadiums gaat herkennen.
Dat sowieso. Ik zit nu de hele branding naar de tuimelende bonen te kijken en pik daar al heel wat van op. :)
Afbeelding

Je kunt het vochtverlies bijhouden en daar rekening mee houden maar als die koffie lekker smaakt is dat vochtverlies voor mij bijzaak. Afbeelding
Dat het lekker smaakt is uiteraard het belangrijkste. Maar als zo'n weegschaal zulke onverwachte cijfers geeft ga ik altijd aan mezelf twijfelen. :roll: Sowieso is het steeds maar afwachten of het echt 200 gram is wat er in gaat, want dat schommelt nog wel eens als de schaal even staat. Maar goed, het komt ook niet op een gram, lijkt me.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor bobbee » zo 09 okt 2022, 17:11

Nieuwe weegschaal dan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor Aziraphale » zo 09 okt 2022, 18:35

Nieuwe weegschaal dan. AfbeeldingAfbeelding
:lol: Tips?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor bobbee » zo 09 okt 2022, 19:07

Nieuwe weegschaal dan. AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding Tips?
Een Brewista of Acaia of Timemore kun je ook gebruiken voor de koffie extractie maar zijn wat duurder. Of gewoon een simpele digitale keukenweegschaal. Ik heb er 1 van de Lidl die het prima doet voor keuken taferelen. Kost nog geen 10 euro.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor we tigers » zo 09 okt 2022, 19:18

Ik zit met gewichtsverlies meestal rond de 14 a 15%. Een Ethiopiër soms wat lichter met 13%, een Cubaan een tijdje terug ging richting de 15,5 a 16%. (Op een Quest M3S)
Ik hou al twee jaar alles bij in een logboekje. Daar schrijf ik ook de maalstanden voor de Niche bij. Nu, is het allemaal niet echt meer nodig, maar ik vind het leuk om een overzichtje te hebben op deze manier.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Ben70
Berichten: 763
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor Ben70 » zo 16 okt 2022, 22:39

Ik zit met gewichtsverlies meestal rond de 14 a 15%. Een Ethiopiër soms wat lichter met 13%, een Cubaan een tijdje terug ging richting de 15,5 a 16%. (Op een Quest M3S)
Ik hou al twee jaar alles bij in een logboekje. Daar schrijf ik ook de maalstanden voor de Niche bij. Nu, is het allemaal niet echt meer nodig, maar ik vind het leuk om een overzichtje te hebben op deze manier.
Gewicht verlies hangt samen met het vocht percentage wat de boon bevat, dat kan verschillen per zending
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron