Koepoort groene bonen

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor Aziraphale » zo 09 okt 2022, 09:48

@bobbee: Nog even een vraagje. De tempeturen die je noemt, zijn dat de ingestelde doeltemperaturen? Of wacht ik tot de machine de 200 graden heeft bereikt en laat ik hem dan nog 3 minuten doorlopen?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor bobbee » zo 09 okt 2022, 10:36

Het mooiste is als de temperatuur haalt en daarop 3 minuten kunt drogen. Maar lukt dan niet dan gewoon door.
Dat is het ontdekken, wat je de volgende keer kunt doen is minder groene bonen of wat heter opstoken om die temperatuur te halen als dat goed uitpakt voor de smaak.

Je zou hem nu eerst eens heter kunnen opstoken bij voorverwarmen. Kijken hoe dat uitpakt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor Aziraphale » zo 09 okt 2022, 11:18

Het mooiste is als de temperatuur haalt en daarop 3 minuten kunt drogen. Maar lukt dan niet dan gewoon door.
Dat is het ontdekken, wat je de volgende keer kunt doen is minder groene bonen of wat heter opstoken om die temperatuur te halen als dat goed uitpakt voor de smaak.

Je zou hem nu eerst eens heter kunnen opstoken bij voorverwarmen. Kijken hoe dat uitpakt.
Top, dankjewel! Ik ben wat aan het experimenteren en er komen wel aardige resultaten uit, denk ik. Het smaakt tenminste niet verkeerd.

Alleen probeer ik om het uiteindelijke resultaat te beoordelen op basis van gewicht (ik ben een klein beetje kleurenblind) en dat geeft toch bijzondere resultaten. De Sweet Maria's kaart geeft namelijk kleuren en percentage's gewichtsverlies en dan zit ik bij de kleur van City+ op een gewichtsverlies van een verbrande boon... Nu weeg ik met mijn Brabantia keukenweegschaal, kan het er aan liggen dat die niet precies genoeg is?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor bobbee » zo 09 okt 2022, 11:29

Gaat het flink roken richting einde van de branding? Dan zit je wel in de donkere bonen regio. Gewichtsverlies heb ik nooit echt gewogen en bijgehouden dus kan ik je niets over zeggen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor fransg » zo 09 okt 2022, 11:35

De Sweet Maria's kaart geeft namelijk kleuren en percentages gewichtsverlies en dan zit ik bij de kleur van City+ op een gewichtsverlies van een verbrande boon...
hoeveel % gewichtsverlies heb je dan?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor Aziraphale » zo 09 okt 2022, 12:21

De Sweet Maria's kaart geeft namelijk kleuren en percentages gewichtsverlies en dan zit ik bij de kleur van City+ op een gewichtsverlies van een verbrande boon...
hoeveel % gewichtsverlies heb je dan?
Roken doet hij niet, dat heb ik tot nu toe alleen met een batch honey processed gehad. Ik zat qua gewichtsverlies vandaag tussen de 14,5 en 17,5% bij steeds 200 gram groene bonen. Dat houdt, volgens Sweet Maria's, een range van Full City tot Burned in, maar ik zie zelf weinig verschil in kleur en geen enkele olie op de bonen. Er blijven, als ik het 'profiel' van Bobbee aanhoud, zelfs nog wat vliesjes aan de bonen zitten. Die ben ik bij wat heter branden allemaal kwijt, maar dan heb ik dus met een mooie kleur boon die blijkbaar obv gewicht dik voorbij de 2e krak zou moeten zijn.

De 2e krak herken ik overigens beter dan de 1e en bij die Honey Processed (zaten in een proefpakket van Koepoort) knapten de bonen zelfs nog na op de koeler en kwam de rook er nog af. Dat heb ik met deze bonen absoluut niet. Nu staat de Gene ook onder de afzuigkap, dus dat ik geen rook zie is op zich niet heel erg raar.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor bobbee » zo 09 okt 2022, 12:35

Ik denk dat je gewoon nog veel vaker moet branden zodat je allerlei stadiums gaat herkennen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor Aziraphale » zo 09 okt 2022, 12:46

Ik denk dat je gewoon nog veel vaker moet branden zodat je allerlei stadiums gaat herkennen.
Dat sowieso. Ik zit nu de hele branding naar de tuimelende bonen te kijken en pik daar al heel wat van op. :)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor fransg » zo 09 okt 2022, 12:48

Ik zat qua gewichtsverlies vandaag tussen de 14,5 en 17,5%
14,5% -- 15% daar zit ik ook vaak, maar meer verlies verbaast mij wel.

kan er ook een andere oorzaak zijn, bijvoorbeeld hele boontjes verdwenen?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor bobbee » zo 09 okt 2022, 13:02

Ik denk dat je gewoon nog veel vaker moet branden zodat je allerlei stadiums gaat herkennen.
Dat sowieso. Ik zit nu de hele branding naar de tuimelende bonen te kijken en pik daar al heel wat van op. :)
Afbeelding

Je kunt het vochtverlies bijhouden en daar rekening mee houden maar als die koffie lekker smaakt is dat vochtverlies voor mij bijzaak. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron