Koepoort groene bonen

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Koepoort groene bonen

Berichtdoor Aziraphale » za 01 okt 2022, 13:45

Weet iemand of er ook brandprofielen zijn voor de verschillende soorten groene bonen van Koepoort in de Gene? Ik heb momenteel bonen uit Brazilië, Colombia en Peru van ze liggen en zou graag een beetje een leidraad hebben qia temperaturen en brandduur.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor bobbee » za 01 okt 2022, 14:02

Profielen delen werkt niet. Teveel factoren. Soweiso is met een Gene Cafe een profiel afwerken zeer weinig kans van slagen.
Je kunt wel ervaringen van andere gebruikers met elkaar delen. Daar kun je dan mee aan de slag en je kunt bijvoorbeeld bepalen hoelang je vanaf 1e krak door brand. Op doe manier kun je bepalen hoe donker je brand wat de smaak grotendeels beïnvloed.

Je zou bijvoorbeeld hiermee aan de slag kunnen gaan:

- 5 minuten voorverwarmen op 210C

- Als de hendel van de drum net niet helemaal beneden is rode knop ingedrukt houden voor E-stop. Als hij op de E-stop gaat draai je aan de blauwe knop om de tijd weer open te zetten. Drum eruit en bonen dumpen, drum erin en op rode knop om branden weer te starten (Rood lang - blauw draaien - Drum eruit en bonen in drum - drum terug - 1 keer rode knop drukken om te starten).

- 3 minuten drogen op 200C en dan 3 minuten op 220C.

- Vervolgens rustig door.

- Doel is om FC ongeveer 2 minuten te laten duren en de tijd van begin FC tot EOR (end of roast) hou je op 3,5-4 minuten.

- Voor koelen zelfde als wanneer je de bonen na voorverwarmen erin doet maar dan meteen de lege drum koelen (Rood lang - blauw draaien - Drum eruit en bonen in zeef - drum terug - 2 keer rode knop drukken).


Eerste krak meet je niet vanaf de allereerste pop maar vanaf het punt dat je 3 pops snel achter elkaar hoort. Er zijn er altijd die wat eerder zijn.

Wanneer de Gene erg begint te roken zit je ongeveer een minuut voor SC. Verder gewoon spelen met de temperatuur en niet te snel terugdraaien. Net voor eerste krak komen meestal de vliesjes los. Probeer eerste krak rond de 11:30 - 13:00 minuten te laten beginnen en EOR dus tussen de 15:30 en 17:00 minuten. Dit zijn ongeveer richtlijnen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor Aziraphale » za 01 okt 2022, 14:22

Dankjewel, ga ik proberen! De foto op je profiel zal waarschijnlijk niet op mobiel te zien zijn?

Ik gebruik nu een profiel/recept van Roastrebels voor hun Brazilian Santos, die qua samenstelling aardig overeen komt met de Capricornio van Koepoort. Dat is het volgende:

Beans quantity: 230 grams
Pre-heat: 175 ° C
Target temperature 1: 243°C until the first crack
Target temperature 2: 233°C until the end
Roast Development%: 20%

Ik doe dit dan met 200 gram bonen en heb dan een rollende 1e krak rond de 10 minuten en een EOR op +/- 14 minuten. De kleur vind ik dan aardig goed, maar ik heb een Roasted Coffee Color Card van Sweet Maria's en die geeft dan ongeveer een City roast aan. Dat is dan ook op basis van een gewichtsverlies van ongeveer 17%, wat me dan weer wat weinig lijkt. Alle begin is duidelijk moeilijk, maar wel heel erg leuk. :D

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor bobbee » za 01 okt 2022, 14:24

Het is een oud bericht wat ik jaren geleden heb gehad. De foto van profiel is er niet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor Aziraphale » za 01 okt 2022, 14:32

Ah, ok. :D Ik gebruik trouwens niet de koelfunctie van de Gene, maar koel de bonen snel terug met een zelfbouwkoeler van een kistje, wat gaas en 6 casefans. Heb ik ze binnen een paar minuten afgekoeld. Maakt dat nog iets uit voor het gebruik van de Gene? Uiteraard draai ik als ik de laatste bonen gestort heb wel het koelprogramma van de brander, maar dan zonder bonen er in.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor bobbee » za 01 okt 2022, 14:53

Nee. Hier ook niet hoor. Bonen dumpen na roast en dan de bonen extern koelen en de drum terug in de Gene cafe en leeg de brander laten koelen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor Ben70 » za 01 okt 2022, 15:58

Nee. Hier ook niet hoor. Bonen dumpen na roast en dan de bonen extant koelen en de drum terug in de Gene cafe en leeg de brander laten koelen.
ik heb een voedsel drogen waar ik als het moet 1 kg bonen in af kan laten koelen op de ventilatie stand, maar ik vind dat overbodig ik laat de Gene het werk doen,
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor bobbee » za 01 okt 2022, 16:45

ik heb een voedsel drogen waar ik als het moet 1 kg bonen in af kan laten koelen op de ventilatie stand, maar ik vind dat overbodig ik laat de Gene het werk doen,
Dat heb je al eens medegedeeld.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor Ben70 » za 01 okt 2022, 19:37

ik heb een voedsel drogen waar ik als het moet 1 kg bonen in af kan laten koelen op de ventilatie stand, maar ik vind dat overbodig ik laat de Gene het werk doen,
Dat heb je al eens medegedeeld.

is dat zo heb ik al eens geschreven dat ik een voedsel droge heb? of zoek je spijkers op laag water wat is de meer waarde van je opmerking
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor bobbee » za 01 okt 2022, 20:20


ik heb een voedsel drogen waar ik als het moet 1 kg bonen in af kan laten koelen op de ventilatie stand, maar ik vind dat overbodig ik laat de Gene het werk doen,
Dat heb je al eens medegedeeld.
is dat zo heb ik al eens geschreven dat ik een voedsel droge heb? of zoek je spijkers op laag water wat is de meer waarde van je opmerking
Je hebt al eens uitgebreid uitgelegd in een ander topic, ook aan mij dat je in de Gene Cafe je bonen koelt na branden en daarbij zweert.
Je reageert nu zelf op mijn bericht in dit topic. Ik heb dat bericht waar je nu op reageert geschreven dus ga ik er logischerwijs vanuit dat je het tegen mij hebt. Dan krijg je een reactie van mij daarop en ga je mij iets verwijten. Moet ik dit echt uitleggen....? Spijkers op laag water Afbeelding , hou toch op met zo'n houding aannemen alsjeblieft.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron