Eerste batch klaar! (was "tips ongebrande bonen")

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
dennis-caro
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 09:05

Eerste batch klaar! (was "tips ongebrande bonen")

Berichtdoor dennis-caro » wo 16 aug 2023, 10:37

Ik heb zojuist een Gene CBR-101 (MY2023) aangeschaft. Mijn eerste poging tot zelf branden.
En dan kom ik er (weer) achter dat dit forum zo fijn is. Wat een info lees ik hier. Misschien wel teveel hahaha.

Ik zal hier dus wel wat wat vragen gaan stellen ;)

Mijn eerste vraag...komt ie:

1. Waar koop ik de beste ongebrande bonen in de regio Delft - Rotterdam - Den Haag? Ik heb al diverse sites gevonden zoals ongebrand.nl maar ik koop het liefst niet online maar gewoon ouderwets bij een winkel.

Volgende vraag:
2. Ik zoek een boon die lekker zoet is na branden. Heeft er iemand tips? Heb ik het juist dat een ongewassen boon uit een hoog gebied de meeste zoetheid biedt?
Laatst gewijzigd door dennis-caro op zo 20 aug 2023, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Tips ongebrande bonen

Berichtdoor Ypuh » wo 16 aug 2023, 10:51

Er zijn niet zo veel winkels waar je ongebrande bonen kunt kopen, maar ik verwacht dat iedere enthusiaste koffiebranderij je wel wil helpen.

De twee die ik zelf het meest gebruik zijn:
https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... we-koffie/
https://koffiebranderijdekoepoort.nl/pr ... ne-koffie/

Ik ben van de online generatie, dus geen idee waar deze gevestigd zijn. Bonenadvies is ook lastig, maar voor zoete bonen zou ik eens beginnen bij iets uit Brazilie of misschien Colombia.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

dennis-caro
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 09:05

Re: Tips ongebrande bonen

Berichtdoor dennis-caro » wo 16 aug 2023, 11:45

Bedankt Ypuh!

Ik bestel eigenlijk altijd alles online (momenteel bonen van Brandzaak, Van Boon tot Bakkie en Brute Bonen) maar voor de eerste keer ongebrande bonen zou ik het leuk vinden om het lokaal ergens te kopen. En het scheelt verzendkosten. Ophalen kost natuurlijk geld maar dat is dan een mooi ritje met m'n cabrio hahah.

Bedankt voor je tips v.w.b. bonen!

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Tips ongebrande bonen

Berichtdoor omeCo » wo 16 aug 2023, 23:04

Zoals je misschien weet ben ik regelmatig als vrijwilliger bij Little Roastery in Amersfoort te vinden. We bieden ongebrande bonen niet actief aan maar denken graag mee. Amersfoort ligt alleen niet in jouw regio. Mocht dat niet zo’n bezwaar zijn, laat dan desgewenst weten welke boon/bonen je interesse hebben. Dan kan ik navragen wat de bonen zouden moeten kosten.

dennis-caro
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 09:05

Re: Tips ongebrande bonen

Berichtdoor dennis-caro » do 17 aug 2023, 10:17

Bedankt omeCo!

Bedankt voor het aanbod! Ik maak er graag gebruik van maar ik heb gistermiddag voorlopig een kilo ongebrand Brazil Santos NY2/3 gekocht bij Cafe du Jour. Zit redelijk bij mij in de buurt. Mooi kilootje om de brander wat te leren kennen, kan ik 5 batches mee doen :-)

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Tips ongebrande bonen

Berichtdoor omeCo » do 17 aug 2023, 10:24

Bedankt omeCo!

Bedankt voor het aanbod! Ik maak er graag gebruik van maar ik heb gistermiddag voorlopig een kilo ongebrand Brazil Santos NY2/3 gekocht bij Cafe du Jour. Zit redelijk bij mij in de buurt. Mooi kilootje om de brander wat te leren kennen, kan ik 5 batches mee doen :-)
Helemaal goed! En heel veel plezier natuurlijk!

dennis-caro
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 09:05

Re: Tips ongebrande bonen

Berichtdoor dennis-caro » do 17 aug 2023, 10:53

Dank!!

dennis-caro
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 09:05

Re: Eerste batch klaar! (was "tips ongebrande bonen")

Berichtdoor dennis-caro » zo 20 aug 2023, 13:21

Ik heb zojuist mijn eerste batch van 200 gram Brazil Santos boontjes gebrand in de Gene!

Uitkomst is een mooi uitziende boon.

Ik heb dit aangehouden:

-voorverwarmen op 250 graden
-3 minuten op 215 graden (drying)
-Temp verhogen naar 250 graden
-Bij 4 minuten werden de boontjes mooi geel en rook het naar hooi
-Bij 8:40 hoorde ik de First Cracks
-Bij 10:40 heb ik de boontjes eruit gehaald en in de externe koeler gedumpt. Was in heel korte tijd op kamertemperatuur en ze zitten nu voor de komende 5 dagen in een TightVac.

Ben heel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Volgens mij hadden ze nog iets langer in de Gene moeten blijven maar dat is nu te laat :-)

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Eerste batch klaar! (was "tips ongebrande bonen")

Berichtdoor bgiebels » vr 13 okt 2023, 02:37

Hoi Dennis, een zoete boon - waar ik trouwens ook een liefhebber van ben - is te vinden in amerika rond de evenaar. Ikzelf kom steeds uit op de Brazil. Die is betaalbaar en is optimaal qua prijs/kwaliteit. Door voor te verwarmen en meteen daarna te koelen ben je al op de goede weg. En twee minuten na de first crack is als standaard niet verkeerd. De voorverwarmingstemperatuur zou ik wel wat lager zetten. Een uteindelijke batch van 12-14 minuten is wel beter.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

dennis-caro
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 09:05

Re: Eerste batch klaar! (was "tips ongebrande bonen")

Berichtdoor dennis-caro » vr 13 okt 2023, 06:48

Bedankt voor je tips, @bgiebels! Ik ben flink aan het experimenteren geweest maat allerlei soorten bonen en profielen. Ik ga je tips bij de komende branding uitproberen. Brazil bonen bevallen me heel goed!


Ik heb momenteel boontjes uit Kenia en van Costa Rica. Van die laatste heb ik pas 1 batch gedaan maar die bevallen heel erg goed. Ik heb die getest met een heel ander profiel dan ik voorheen gebruikte en dat lijkt een goede te zijn:

Voorverwarmd 125 graden
Bij 5 minuten naar 175 graden
Bij 7 minuten naar 200 graden
Bij 9,5 minuten naar 240 graden
First Crack op 14:38
Bij 18:14 (development 20%) extern koelen


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron