Verkoop zelfgebrande bonen?

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
TKoffie82
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 dec 2022, 10:18

Re: Verkoop zelfgebrande bonen?

Berichtdoor TKoffie82 » zo 31 mar 2024, 09:46

Bedankt voor jullie waardevolle input!

Wat betreft het prijsverhaal van branderijen... Ik moet uiteraard hun rekening niet maken, maar ik koop groene bonen groot in (meestal zakken van 30 kg, want 60 kg of meer is me te veel en dan zitten ze ook alleen in jute verpakt) maar doorgaans kost een zak van 30 kg bonen evenveel als een zak van 60 kg, wat dus wel een (groot) verschil in kwaliteit zal betekenen. De koffies die ik nu brand heb ik nooit gekocht en de koffies die ik vroeger wel kocht zie ik standaard bij de goedkoopste bonen van de trader staan (en dan gaat het hier om een trader die geen rommel verkoopt).

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15128
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Verkoop zelfgebrande bonen?

Berichtdoor fransg » zo 31 mar 2024, 10:16

doorgaans kost een zak van 30 kg bonen evenveel als een zak van 60 kg
Dat lijkt me heel vreemd, of je hebt het over 60kg goeiekope bonen tegen 30kg wat betere.

Maar welke bonen koop je dan precies waar voor hoeveel?

De koffies die ik nu brand heb ik nooit gekocht en de koffies die ik vroeger wel kocht zie ik standaard bij de goedkoopste bonen van de trader staan (en dan gaat het hier om een trader die geen rommel verkoopt).
Ook dat klinkt raadselachtig. Hoe kun je bonen branden die je niet hebt gekocht?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

TKoffie82
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 dec 2022, 10:18

Re: Verkoop zelfgebrande bonen?

Berichtdoor TKoffie82 » zo 31 mar 2024, 10:59

Slechte nacht gehad, dan is de taal niet zo duidelijk ;)

Gaat dan inderdaad om andere bonen, van bijvoorbeeld hetzelfde land.

Toen ik nog geen brander had, kocht ik via kleine koffiebranders. Sommige bonen die zij verkochten zie ik in de lijst van groene bonen staan.

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Verkoop zelfgebrande bonen?

Berichtdoor Ypuh » ma 01 apr 2024, 13:26

Ik denk je te begrijpen. Zelf koop ik groene bonen meestal ook per 20kg. De kiloprijs voor groene bonen is dan al een stuk lager dan als je 3-5kg koopt. Je kunt vast nog een paar euro winnen als je 60kg per keer koopt, maar voor de hoeveelheden die ik brand, is dat het niet waard (plus het risico dat ze niet lekker zijn).

En sommige bonen zie je inderdaad vaak terugkomen. Brazilie Cerrado bijvoorbeeld. Die worden door branders voor ca. €20/kg verkocht en vallen onder de meest betaalbare groene bonen, maar het gaat me wat ver om te zeggen dat het dan allemaal maar één pot nat is.

Uiteindelijk koopt de helft van de Nederlandse branderijen in bij 'This Side Up'. Ik weet niet wat het percentage is dat echt direct importeert, of dat er nog andere groothandels zijn, maar soms kun je je wel afvragen waarom een brander €35/kg vraagt als de groene bonen inkoop €6 kosten.
branders.png
Voor de rest ben ik vooral geintereseerd in waar men hun groene bonen koopt. Ik denk dat de beste bonen niet per se naar de particuliere verkoop gaan, maar dat we ook niet mogen klagen over het aanbod groene bonen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Pti
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Verkoop zelfgebrande bonen?

Berichtdoor Pti » ma 01 apr 2024, 14:14

Uiteindelijk koopt de helft van de Nederlandse branderijen in bij 'This Side Up'. Ik weet niet wat het percentage is dat echt direct importeert, of dat er nog andere groothandels zijn, maar soms kun je je wel afvragen waarom een brander €35/kg vraagt als de groene bonen inkoop €6 kosten.
branders.png
Mwuah, dat valt wel mee hoor, TSU importeerde in 2023 ca. 514 ton koffie, daarvan bleef ca 50% in Nederland. Als je een keer koffie bij ze gekocht hebt, kun je -als je dat wil- je logo insturen om op de website te laten plaatsen. Er zijn denk ik maar weinig koffiebranderijen die al hun eitjes in hetzelfde mandje leggen hoor, om maar even in paastermen te spreken ;) Wij kopen ook wel een een lot bij TSU en wat zij vooral heel leuk doen is de bemiddeling tussen producent en branderij waarmee je financiële stabiliteit kunt creëren aan beide kanten van het water.
Voor de rest ben ik vooral geintereseerd in waar men hun groene bonen koopt. Ik denk dat de beste bonen niet per se naar de particuliere verkoop gaan, maar dat we ook niet mogen klagen over het aanbod groene bonen.
De mooiste lots worden meestal in land van origine verkocht op veilingen, deze worden meestal gekocht door (brokers in opdracht van)eindgebruikers. We hebben hier in Nederland een aardig aanbod, zeker als je bedenkt hoe bizar klein de Nederlandse markt is.


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron