Verkoop zelfgebrande bonen?

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
TKoffie82
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 dec 2022, 10:18

Verkoop zelfgebrande bonen?

Berichtdoor TKoffie82 » zo 24 mar 2024, 11:22

Dag Allemaal,

Sinds enige tijd ben ik zelf aan het branden met mijn 2 kg-brander. Meestal brand ik 3 verschillende variëteiten tegelijk, kwestie van wat varatie te hebben door de week. Thuis ben ik de enige die koffie drinkt, de familie wordt dus meestal ook wat bevoorraad :D . Omdat versheid ook een zorg is, overweeg ik van elke branding een zakje van 500 gram te verkopen, nagenoeg aan mijn eigen inkoopprijs (10 EUR/500 gram). Is zoiets hier toegelaten?

Op dit moment heb ik goede kwaliteit Braziliaanse bonen (Daterra) en bij mijn laatste bestelling heb ik Kenia en Ethopië besteld. Aangezien ik grote zakken koop, maar geen 60 kg zakken wil hebben, zit ik in de duurdere range van bonen.

Ik lees het graag, als het niet kan haal ik het bericht wel weg!

Groeten,

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Verkoop zelfgebrande bonen?

Berichtdoor fransg » zo 24 mar 2024, 12:00

Er is een "Te koop aangeboden" afdeling:

viewforum.php?f=14

Daar kun je van alles aanbieden.

Kan verstandig zijn om je aanbieding te voorzien van allerlei informatie, zoals waar je bent in NL, of mensen het bij jou komen ophalen of dat je gaat verzenden en wat de kosten dan worden, ook allerlei foto's van je merk en type brander en eventueel brandprofielen (is het voor filter, espresso of anders), informatie over exact waar de groene bonen vandaan komen, branddatum etc.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Verkoop zelfgebrande bonen?

Berichtdoor Pti » zo 24 mar 2024, 12:15

Ik denk dat er vanuit het forum inderdaad geen weerstand tegen zal zijn. Maar op het moment dat jij je verkoopkanalen uit gaat breiden voorbij de kring van vrienden en familie, dan gaan andere instanties daar natuurlijk ook iets van vinden. Denk daarbij vooral aan de NVWA en rupsje nooitgenoeg (de fiscus). Mijn advies, laat je hobby lekker je hobby, voordat er vervelende brieven op de mat vallen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Verkoop zelfgebrande bonen?

Berichtdoor fransg » zo 24 mar 2024, 12:29

Mijn ervaring is dat ik er in het begin vol in ging, veel investeren in technische uitbreidingen en verfijning, elke keer dat ik de machine opstartte was een groots avontuur en die productie moest toch ergens heen. Dus ook zakjes laten ontwerpen, verzend-enveloppen gekocht, verzegelstrijkijzer.

Dat is gelukkig allemaal veel minder geworden. Inmiddels geef ik de bonen nog steeds gratis aan familie en ex-vriendinnen, drie vrienden betalen ervoor en die krijgen keurig facturen, mijn boekhouder verwerkt e.e.a. in mijn BTW- en IB aangiftes. Ook al zijn die paar bonen peanuts, het is inderdaad beter safe te zijn dan sorry te wezen fiscaal gezien.

Ik brand zo zelden mogelijk, net genoeg zodat ik kan meegeven (ik verzend nooit) wanneer men vraagt of ik wat heb staan. In mijn kalender heb ik in de loop van de tijd al vastgesteld wie hoe lang doet met 1kg bonen (ik doe niet aan halve kg's of 250g etc) dus weet ik wanneer x of y wel aan nieuwe toe zullen zijn. Ik gebruik geen zakjes, logo's, enveloppen meer, gewoon plastic Hema-dozen die ik ook weer terugkrijg. Scheelt ook weggooi-troep.

Ik bewonder alle branders die welgemoed telkens weer een hele dag aan de slag gaan ermee.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Verkoop zelfgebrande bonen?

Berichtdoor Ypuh » ma 25 mar 2024, 14:05

Zelf brand inmiddels ook een paar jaar, en ben tot de conclusie gekomen dat je er niet snel aan zult verdienen. Een paar bevindingen op rij; in willekeurige volgorde:
- Als consument toegang tot de beste groene bonen is best lastig. Gelukkig hebben we het hier in NL best goed met o.a. Het Hoofdkwartier en Koepoort als leveranciers
- Groene bonen kosten inkoop al snel €12-15/kg als je uitgaat van 15% gewichtsverlies tijdens het branden
- Koffiezakken zijn best duur (ik betaal €0,79/st), laat staan dat je deze ook nog bedrukken/labellen wilt wat eerst ontworpen en vervolgens speciaal geprint moet worden
- Apparatuur is duur. De brander is één, maar wil je een X bedrag in rekening brengen, dan moet je eigenlijk ook garanderen dat er geen steentjes etc. tussen zit en je kunt het zo gek maken als je wil met kleur- en vochtmeters etc.
- Verzending is ook altijd weer €6,95 + eventuele verzenddoos
- Energie geen idee, maar zal ook richting de 1 kWu/kg zijn

De kostprijs voor 2kg bonen + verzending ligt voor een thuisbrander ruim boven de €30 zonder uren te rekenen of afschrijving. Mocht je het commercieel willen doen, dan komt er nog btw, website, marketing, verpakkingsmateriaal, boekhouding etc. bij. Ik geloof dat de enige manier om er wat aan te verdienen is grote batches te draaien, maar dat vergt dan weer tienduizenden euro's investering en een bedrijfsruimte met afzuiging etc.

Kortom, om ervaring op te doen is het leuk om wat aan vrienden en familie te verkopen/weg te geven, maar ik twijfel of het wenselijk is om bijv. aan forumgenoten te 'verkopen'. Is het succesvol, dan haal je jezelf best wat werk op de hals voor een verliesmakende onderneming. Ga je wel winst maken, dan komen er ook allerlei activiteiten om de hoek kijken waar je misschien niet op zit te wachten (hoe ga je bijv. om met 'ontevreden klanten').
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Verkoop zelfgebrande bonen?

Berichtdoor fransg » ma 25 mar 2024, 14:37

Uitstekend gezegd!

Mag wel in een ‘sticky’ bericht bovenaan
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Verkoop zelfgebrande bonen?

Berichtdoor Ypuh » ma 25 mar 2024, 16:46

Uitstekend gezegd!

Mag wel in een ‘sticky’ bericht bovenaan
Nee, juist niet! We hebben meer thuisbranders nodig om ervaringen mee te delen en moeten ze niet afschrikken :lol:. Commerciele branders hebben we inmiddels genoeg. Het nadeel is dat we daar niet zoveel van leren :oops:.

Overigens vraag ik me wel eens af hoe branders zoals Brandzaak en Hoofdkwartier voor €18-22 incl. verzending deze bonen aan kunnen bieden. De winst zal ongetwijfeld zitten in de inkoop van groene bonen en lagere verzend- en verpakkingskosten. Pak voor het gemak een verrassingspakket 4x500g a €47 en trek daar €7 verzendkosten, €4 aan BTW, €3 aan koffiezakken, €15 aan groene bonen, €8 aan uurloon (15min) en €5 aan afschrijving, stroomkosten, pandhuur, marketing, website, cupping, evenementen etc. dan krijg je een aardig idee van de marge.

Het is geen eerlijke vergelijking want ik heb geen idee van de werkelijke kosten, maar ik hoop voor ze dat deze lager zijn. Het lijkt me niet de moeite waard om je bonen hier aan te bieden. Leuker alternatief is misschien om wat bonen onderling uit te wisselen tussen thuisbranders? Samen een groene boon uitzoeken en hetzelfde brandprofiel nastreven, of een zakje van 500g bonen ruilen en elkaar voorzien van feedback?
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Verkoop zelfgebrande bonen?

Berichtdoor bobbee » ma 25 mar 2024, 16:52

Uitstekend gezegd!

Mag wel in een ‘sticky’ bericht bovenaan
Nee, juist niet! We hebben meer thuisbranders nodig om ervaringen mee te delen en moeten ze niet afschrikken Afbeelding. Commerciele branders hebben we inmiddels genoeg. Het nadeel is dat we daar niet zoveel van leren :oops:.

Overigens vraag ik me wel eens af hoe branders zoals Brandzaak en Hoofdkwartier voor €18-22 incl. verzending deze bonen aan kunnen bieden. De winst zal ongetwijfeld zitten in de inkoop van groene bonen en lagere verzend- en verpakkingskosten. Pak voor het gemak een verrassingspakket 4x500g a €47 en trek daar €7 verzendkosten, €4 aan BTW, €3 aan koffiezakken, €15 aan groene bonen, €8 aan uurloon (15min) en €5 aan afschrijving, stroomkosten, pandhuur, marketing, website, cupping, evenementen etc. dan krijg je een aardig idee van de marge.

Het is geen eerlijke vergelijking want ik heb geen idee van de werkelijke kosten, maar ik hoop voor ze dat deze lager zijn. Het lijkt me niet de moeite waard om je bonen hier aan te bieden. Leuker alternatief is misschien om wat bonen onderling uit te wisselen tussen thuisbranders? Samen een groene boon uitzoeken en hetzelfde brandprofiel nastreven, of een zakje van 500g bonen ruilen en elkaar voorzien van feedback?
Je hebt het prachtig uiteengezet, echt, maar risico van deze openbare analyse is dalijk dat de prijs omhoog gaat voor gebrande bonen! Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Verkoop zelfgebrande bonen?

Berichtdoor Ypuh » ma 25 mar 2024, 16:56

Je hebt het prachtig uiteengezet, echt, maar risico van deze openbare analyse is dalijk dat de prijs omhoog gaat voor gebrande bonen! Afbeelding
Ik probeer een markt te creeeren voor onze thuisbrand-forumgenoten, en anders de groep thuisbranders uit te breiden ;)
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Verkoop zelfgebrande bonen?

Berichtdoor Pti » ma 25 mar 2024, 17:11

Uitstekend gezegd!

Mag wel in een ‘sticky’ bericht bovenaan
Nee, juist niet! We hebben meer thuisbranders nodig om ervaringen mee te delen en moeten ze niet afschrikken :lol:. Commerciele branders hebben we inmiddels genoeg. Het nadeel is dat we daar niet zoveel van leren :oops:.

Overigens vraag ik me wel eens af hoe branders zoals Brandzaak en Hoofdkwartier voor €18-22 incl. verzending deze bonen aan kunnen bieden. De winst zal ongetwijfeld zitten in de inkoop van groene bonen en lagere verzend- en verpakkingskosten.
Precies dat, alles moet groot. Dus een koffiebrander die 40kg per uur brand bijvoorbeeld, waarmee de kosten per kg lager worden. Groter inkopen van ruwe koffie met zo min mogelijk tussenhandel en natuurlijk zakjes/doosjes etc gewoon met duizenden tegelijk inkopen. En dan als laatste volume draaien, particuliere klanten zijn het leukste, maar in het begin zetten zakelijke klanten die >10kg per keer bestellen veel meer zoden aan de dijk.


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron