Eerste branding

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
bart
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 13 sep 2010, 21:40

Eerste branding

Berichtdoor bart » di 14 sep 2010, 21:44

Gisteravond mijn eerste 2 brandingen gedaan.
De bonen zijn Toradja Kalosi.
Maar in de popcornmachine kwamen er zo goed als geen velletjes van af, klopt dat? De eind kleur is licht/midden bruin.
In de koekenpan kwamen er ook geen velletjes vanaf. De eindkleur is donker bruin, glimmend.

Morgen zal ik de eerste bonen gaan proeven. Dus dat wordt vervolgd....

Maar hoe zit het met de velletjes, want op de diverse site's staat overal dat er veel velletjes van af komen.

Gr
Bart

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Eerste branding

Berichtdoor Spironski » wo 15 sep 2010, 01:49

Volgens mij vallen die velletjes bij de Toradja wel mee, het heeft erg met de boon te maken of je veel of weinig velletjes hebt.

Ik ben benieuwd naar de verschillen tussen beide brandingen. Zo te lezen is die koekenpan-branding wat zwaarder gebrand dan die in de popcornbrander, maar het heeft wellicht ook te maken met de manier van branden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

bart
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 13 sep 2010, 21:40

Re: Eerste branding

Berichtdoor bart » wo 15 sep 2010, 21:09

Nou vanavond getest.
De koekepan branding was mislukt, is verbrand. Dus weggegooid :( .
De popcorn branding was echter zeer goed :) . Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht, maar de smaak was licht bitter en gewoon zeer prettig drinken. Zelfs een erg sterk bakkie was nog lekker en niet te bitter.
Ik vindt het moeilijk om de smaak te omschrijven, maar het was een "volle" smaak.

Ik heb net nog even de Colombia Supremo gebrand, dus ben benieuwd! Oja, hier kwamen we aardig wat
velletjes vanaf.

Wordt vervolgd

gr
Bart

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Eerste branding

Berichtdoor Spironski » wo 15 sep 2010, 21:20

Als ik eens een donkerder gebrande boon wil, en dus in de 2-de krak, stop ikzelf met branden zodra ik de boontjes ook maar een beetje zie beginnen te glimmen. Als alles klaar is na het afkoelen zijn mijn bonen dan hoogstens zacht glanzend, maar nooit glimmend.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

bart
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 13 sep 2010, 21:40

Re: Eerste branding

Berichtdoor bart » do 07 okt 2010, 20:28

FF update, de Colombia Supremo was zeer prettig te drinken.
Eigenlijk ben ik verbaasd dat het branden met een popcorn machine toch goed werkt. Zit wel stiekem te denken aan een Behmor.

Ook nog de Panama Bouquette en de Brasil Cerrado, deze hebben ivm een korte vakantie wat langer gelegen.
Ca. 2 weken, maar de smaak was ronduit VIES. Ze waren ongeveer 15 seconden na de 2 krak gebrand.
De smaak is zuur, weinig koffie smaak.

Op naar de volgende brandingen. het bevalt goed!


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten