Mijn zelfbouw KOFFIEKOELER !

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4057
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Mijn zelfbouw KOFFIEKOELER !

Berichtdoor @3aan » za 14 jan 2012, 00:59

Mijn variant van een koffiekoeler, deze is gemaakt van een kleine stofzuiger van een servicemonteur, een oude 1 pots au bain-marie, een beetje huisvlijt en een halve rol aluminiumtape die wordt gebruikt in de luchtkanalen montage, daar is alles mee dichtgeplakt.

De au bain-marie is alles uitgesloopt en daar waar de elektro (onderkant) heeft gezeten is nu de bovenzijde geworden, hij is dus gewoon op z'n kop gezet en de bodemdeksel naar de kop-kant en de ring naar de onderkant, een gat in de verbindingswand geboord voor de lucht aanzuiging en een gat in de wand voor de uitblaas van de stofzuiger, verder een passend mandje met een nylonkous eromheen, bij de filter van de stofzuiger is niet zo 1.2.3. bij te komen, de stofzuigerschakelaar op aan gezet, er komt een snoerschakelaar.

Van de stofzuiger is een deel af gehaald aan de zuigzijde, dus de stofzak en filter zijn verwijderd en daardoor paste de stof zuiger netjes dwars in de behuizing, deze zuigt dus gewoon in de behuizing en blaast uit door het uitblaasgaatje naar buiten, als de zeef is geplaatst gaan de bonen regelrecht van de brander in de koeler, dan duurt het ongeveer 2 minuten eer de bonen goed koud zijn, de stofzuiger zuigt dus door de bonen heen, dit gaat echt heel goed, wees vrij om dit na te maken er zit geen patent op :mrgreen: :geek:

Ik hoop dat de afbeeldingen de rest verhalen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Mijn zelfbouw KOFFIEKOELER !

Berichtdoor Spironski » za 14 jan 2012, 02:52

Hé cool! :mrgreen: Ziet er een stuk beter uit dan mijn low-tech oplossing, hoewel die ook prima werkt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Arie19
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 25 feb 2011, 00:51

Re: Mijn zelfbouw KOFFIEKOELER !

Berichtdoor Arie19 » zo 15 jan 2012, 00:24

Volgens mij kan jij je naam net zo goed wijzigen in Willie Wortel ;) ;)
dit getuigt van veel inzicht en creatief denken. Heel effectief , laag budget en eenvoudig, ik vind het erg leuk!!!!

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4057
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw KOFFIEKOELER !

Berichtdoor @3aan » zo 15 jan 2012, 05:58

Kijk zulks een opmerking maakt het nog leuker om het te verhalen, dankjewel.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Arie19
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 25 feb 2011, 00:51

Re: Mijn zelfbouw KOFFIEKOELER !

Berichtdoor Arie19 » zo 15 jan 2012, 17:06

Ere wie Ere toekomt.
Ik ben ook zo'n prutser, dus herken ik er veel in en als het maar enigszins mogelijk is, werken met materialen die weinig of niets kosten.
Alles kopen is geen kunst, er ligt zo vaak een uitdaging en als het dan ook nog gaat werken, erg goed voor je ego hoor.
Niet dat ik het daar voor doe, maar het geeft wel een kick.
Werken met low budget is en blijft leuk.

(ff oftopic) Momenteel ben ik bezig met een keyboardstandaard na te maken van Yamaha, kost in de winkel €175,= mij gaat hij max €25,= kosten.
Dat is toch leuk om te doen. :D :D

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Mijn zelfbouw KOFFIEKOELER !

Berichtdoor Spironski » zo 15 jan 2012, 17:12

Hier dan maar even een fotootje van mijn low-tech bonenkoeler. Ziet er lang niet zo mooi uit als Adriaan's oplossing, maar ook ik heb m'n boontjes in 90 seconden op handwarm.

Van onder naar boven: prullenbak (Ikea €3,50), zeef (Ikea €7,00), plastic prullenbak waar ik de boden uit heb gezaagd (Ikea €1,50), en een ventilator (Media Markt €12,50).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Arie19
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 25 feb 2011, 00:51

Re: Mijn zelfbouw KOFFIEKOELER !

Berichtdoor Arie19 » zo 15 jan 2012, 17:19

Gaaf man, deze acties geven alleen maar aan dat we heeeeeeeel creatief kunnen zijn en het eindresultaat ons een voldaan gevoel geeft onder het genot van een bakkie troost.

Erik82
Berichten: 2924
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Mijn zelfbouw KOFFIEKOELER !

Berichtdoor Erik82 » ma 16 jan 2012, 07:53

Leuke om al de creatieve ideeën te zien. Het is inderdaad erg leuk om met een zo krap mogelijk budget leuke dingen in elkaar te zetten. Ik ga zelf binnenkort ook eens wat in elkaar zetten om de boontjes te koelen. Ben wel redelijk handig maar niet zo handig als @3aan vrees ik, die maakt het wel heel bont ;) .

Ik denk dat in deze de regel "beter goed gejat dan slecht verzonnen" op zal gaan :D .
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
pájaros
Berichten: 11
Lid geworden op: di 30 aug 2011, 12:38
Locatie: Mierlo

Re: Mijn zelfbouw KOFFIEKOELER !

Berichtdoor pájaros » di 24 jan 2012, 22:10

vanaf a.s. weekend gratis buiten (snel) koelen :P

Erik82
Berichten: 2924
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Mijn zelfbouw KOFFIEKOELER !

Berichtdoor Erik82 » wo 25 jan 2012, 07:55

@3aan: Ik had op wat Amerikaanse en Australische sites gelezen dat te snel koelen (< 1 min) ook niet goed zou zijn voor de uiteindelijke smaak van de bonen. Zei raden aan om in ongeveer 2 minuten te koelen. Wat zijn jou ervaringen hiermee?
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron