Branden met de gene, 1e ervaringen

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Branden met de gene, 1e ervaringen

Berichtdoor Spironski » zo 29 dec 2013, 17:01

Die maalgraadverstelling heeft inderdaad te maken met het ouder worden van de boontjes, maar kan ook door het weer komen, en zo nog wat meer zaken.
Rond de Kerst had ik zelfs het gevoel dat het kwam doordat de lucht in mijn keukentje (oud huis) vochtig was geworden door al het gekook. Stond ik toch opeens weer een beetje te hannesen met de maling...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

tonytothebone
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 19:06

Re: Branden met de gene, 1e ervaringen

Berichtdoor tonytothebone » ma 30 dec 2013, 12:01

Daarom ook je boontjes bewaren in een afsluitende zak met luchtventiel en vrij van licht en op een plek bewaren waar geen licht en extra warmte of vocht vandaan kan komen bijv. in je huiskamer in een afgesloten kast . Dan heb je weinig last van maalgraad instellingen of andere probleempjes . Dat zegt mijn ervaring.
Gr tony

tonytothebone
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 19:06

Re: Branden met de gene, 1e ervaringen

Berichtdoor tonytothebone » ma 30 dec 2013, 12:07

In principe word het hendeltje bij mij niet heet met het uitnemen ervan en gooi de boontjes altijd meteen in een rvs bak om ze daarna snel terug te koelen met een grote waaier daarmee ben je ook meteen alle rest vliesjes kwijt . Je kunt daarna de waaier op de gene zetten om het uitgezette kunstof terug te koelen en na 2 min. kun je het weer veilig terug plaatsen en opnieuw gaan branden !!!

Erik82
Berichten: 2909
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Branden met de gene, 1e ervaringen

Berichtdoor Erik82 » ma 30 dec 2013, 12:09

Daarom ook je boontjes bewaren in een afsluitende zak met luchtventiel en vrij van licht en op een plek bewaren waar geen licht en extra warmte of vocht vandaan kan komen bijv. in je huiskamer in een afgesloten kast . Dan heb je weinig last van maalgraad instellingen of andere probleempjes . Dat zegt mijn ervaring.
Gr tony
Dit gaat niet helpen tegen de variaties in maalgraad. De oorzaak hiervan is het ouder worden (lees ontgassen) van de bonen en het weer en daar helpt geen enkele afsluitende zak tegen. Het gaat dan ook vaak om kleine veranderingen tenzij je een complete omslag van het weer hebt.

Een goed afsluitbare zak met eenwegventiel helpt alleen tegen een versnelling van het ouderdomsproces van de bonen. Zolang je verse koffie gebruikt en deze binnen een week of 1,5 opdrinkt maakt het amper uit waar je de bonen in bewaard mits je ze niet buiten in de brandende zon legt of in een bak met water.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 102mm blind burrs (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

tonytothebone
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 19:06

Re: Branden met de gene, 1e ervaringen

Berichtdoor tonytothebone » ma 30 dec 2013, 22:07

Ok dat klopt maar het is altijd beter dan in een vochtige keuken of in de zon of bak met water !!!
En heb het zelf nog niet getest maar gebruik nu al 3 dagen dezelfde maalgraad en daarmee ook mijn gewenste extractie tijd en bereikt . Ik moet wel zeggen dat ik pas een half jaar bezig ben met experimenteren en leer graag bij dus bedankt voor de tips ga het allemaal ervaren .

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: Branden met de gene, 1e ervaringen

Berichtdoor mloes » wo 12 feb 2014, 15:27

even wat crossposting van tb:

Net weer een batch gebrand nu met het profiel dat ik van grad kreeg op koffiepraat. De vorige batch smaakt na 3 /4 dagen wel al een stuk beter als op dag 1. Mijn ouders hebben hem in de mokapot gehad en vonden het erg lekker. In de snelfilter :? i know... vonden ze minder lekker.. beetje dunnig ofzo.

Deze keer het volgende profiel gevolgd: 5 min voorverwarmen op 170 graden. 225 gram bonen
5 min = 190 graden (werkelijke temp 170)
8 naar 215 (werkelijk 190 c)
en bij 10 naar 220 (werkelijk 212)
bij 12 minuten gaf de gene 217 graden aan.
1e crack bij 14,56 min gestopt bij 16 min (in de 2e crack?-want dat vind ik nog lastig te definiëren...)
De roast is een beetje hetzelfde als de vorige keer (lastig definiëren, maar FC )

Heb ze vergeleken met de batch van de vorige keer (langere lagere droogtijd, maar langere brandtijd totaal) uiterlijk geen verschillen. Ik hoop dat met dit profiel meer smaken loskomen...even wachten tot het weekend met proeven....

Afbeelding
Afbeelding

4 minuten
Afbeelding

7 minuten
Afbeelding

9 minuten
Afbeelding

11 minuten
Afbeelding

13 minuten
Afbeelding

eindresultaat
Afbeelding
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

nicholas
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 12:50
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Branden met de gene, 1e ervaringen

Berichtdoor nicholas » za 30 aug 2014, 22:22

Eerste batch met gene. Ethiopia Wild Bonga Forest, kan niet wachten om ze te proeven :D

Afbeelding
pc screenshot
Londinium-Eureka75e-ECM Giotto-Mazzer Major-Fiorenzato T80-


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten