Brandprofielontwikkeling

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Brandprofielontwikkeling

Berichtdoor fransg » za 14 jan 2017, 15:10

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Brandprofielontwikkeling

Berichtdoor Pti » za 14 jan 2017, 17:34

Leuk stuk! Ik ben zelf erg content met de Kenia Kianyangi.

Nog wat side info over de boon, Kianyangi mill vertegenwoordigd ongeveer 750 kleine koffie boeren met zo'n 175takken in de oostelijke regio rond de stad Embu ten zuiden van Mount Kenya.
Er wordt vooral SL28 en SL34 arabica verbouwd en verwerkt door Kianyangi en de beste lots worden op de veiling en via Dormans coffee experts doorverkocht in kleine 20kg vacuüm verpakkingen. De rest van de oogst gaat in balen of per metrisch ton in bigbag.

Deze specifieke lot heeft een mooi bloemig aroma met bergamot. Een lichte sappige body en smaaknoten van zwarte thee, blauwe bes en vanille.

Ik heb de boon vooral voor eigen consumptie opgescharreld en zal ook mijn uiteindelijke (meest favoriete) brand profiel nog even delen.

Bobbee heeft inmiddels ook 2kg en ik ben ook benieuwd naar zijn bevindingen. Het wordt in ieder geval genieten van de komende bakkies.
Laatst gewijzigd door Pti op za 14 jan 2017, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brandprofielontwikkeling

Berichtdoor fransg » za 14 jan 2017, 17:46

mooi! dank voor de extra info.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Re: Brandprofielontwikkeling

Berichtdoor bobbee » di 24 jan 2017, 10:32

Bobbee heeft inmiddels ook 2kg en ik ben ook benieuwd naar zijn bevindingen. Het wordt in ieder geval genieten van de komende bakkies.
Hier zomaar even een klein berichtje over deze boon :
Ik heb gisteren voor het eerst 2 batches gebrand van deze Kenia, 2x 330 gram in de Behmor. Goede controle heb je niet over de Behmor maar first crack kwam op 170 graden gemeten in de behmor zelf. Deze temperatuur valt in de lijn van verwachting bij dit gewicht groene bonen mbt de Behmor. Dus niet in de bonenmassa gemeten. Ik heb zodra first crack begon de verwarming uitgezet en rustig door laten ontwikkelen. Na einde first crack ongeveer 1 minuut nog gebrand en toen gedumpt en de bonen gekoeld.
Zojuist eerste bakje gezet, smaakt al goed. 17,5 gram in/30 gram uit. Nog vlak maar geen scherpe randjes of nare bijsmaakjes. Beetje koekjes achtig smaakje. Ik hoop dat de aciditeit nog wat loskomt, was al wat van waar te nemen anders volgende keer wat korter branden.
Arnoud, bedankt maar weer. Is een goed boontje ;)
AfbeeldingAfbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brandprofielontwikkeling

Berichtdoor fransg » zo 30 apr 2017, 18:03

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Brandprofielontwikkeling

Berichtdoor Pti » wo 10 mei 2017, 11:42

Frans had mij gevraagd om ook wat van mijn profielontwikkeling voor de recent gezamenlijk ingekochte Sumatra te delen.

Ik zit erg krap in de tijd de laatste tijd, mede dankzij mijn recent verworven vaderschap, dus ik wil het eigenlijk redelijk beknopt houden. De reden dat ik hier toch zeker een start mee wil maken is omdat de inkoopacties eigenlijk een te goede kans zijn voor het delen van experimenten, bevindingen en ervaringen om dit achterwegen te laten. Het komt immers niet veel voor dat een groot deel van hobbyend koffieland op een dergelijk niveau met exact dezelfde boon in de weer is.
Natuurlijk is het vergelijken van brandprofielen, alleen al door verschillende offsets in probes, nauwelijks interessant en daarom wil het niveau van de inkoopacties ook het liefst naar een hoger niveau tillen. Misschien groepsbrandingen óf door het aanbieden van de gebrande koffie tegen een zeer scherpe prijs onder de voorwaarde dat men in een verzamel topic zijn bevindingen deelt. De vraag is natuurlijk of er op ons forum draaagvlak is voor iets dergelijks als "roast and learn together"

Enfin, lets talk roasting:

Als ik een (pre-production) kwaliteitsmonster van een koffie binnen krijg heb ik altijd een standaard cupping profiel, dit is volledig linear om zo elke koffie op exact dezelfde manier te beoordelen. Dit is verder vrij standaard en absoluut niet spannend dus deze laat ik achter wegen. Overigens misschien wel interessant te vermelden dat ik van de Sumatra één baal af heb moeten wijzen omdat deze niet van het niveau was dat ik eerder toegestuurde samples en de kwaliteit van de overige twee balen. Gelukkig voorkomen dat deze doorgestuurd werd naar de deelnemers, dus dat is beter dan genezen ;)

Na de eerder genoemde cupping profielen ga ik aan de slag met het profiel voor de espresso branding.
Sumatra 1.jpg
Mijn vaste uitgangspunt is een een roast van ca. 12minuten met een ontwikkelingstijd van 2:20 of tot wanneer 20% in bereikt.
Het verloop van de branding vereist wat sturing om tot de gewenste waardes te komen, ervaring met eerdere sumatra en het aanblik (geur/kleur) van de gedane branding geven mij een indicatie dat ik een diepere branding wil. Iets hogere finish en langere DEV time van 25%.
Sumatra 2.jpg
Bij de volgende branding probeer ik bovenstaande te behalen, het vorige profiel wordt daarom in de achtergrond geladen en door de warmte langer toe te voegen en airflow aan te passen probeer in de branding in de tweede fase richting een hogere finish te sturen.
Door een kleine overdosering in de warmte verlies ik helaas controle in fase3 die ik niet kan terugwinnen met enkel nog airflow. Daarom moet ik helaas iets eerder droppen dan gewenst, om zo een flick en second crack te voorkomen.
Sumatra 3.jpg
Bij profiel 3 iets agressiever in fase 1 daarna zo gecorrigeerd dat fase 2 iets lager in temperatuur eindigde met eenzelfde tijd. Dit geeft mij voldoende controle om fase3 op de gewenste manier af te ronden.

CUPPING.
Gek genoeg cupte profiel 2 wél erg mooi. De nuance was licht, maar voor espresso is het profiel met de langere dev tijd (profiel 3) waarachijnlijk toch het fijnste.
De smaak is pittig zoals je van een echte sumatra mag verwachten en het zuurtje neigt een beetje naar grapefruit.

Hopen dat het met de espresso bereiding allemaal mooi overeind blijft en anders gaan we verder sleutelen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brandprofielontwikkeling

Berichtdoor fransg » wo 10 mei 2017, 14:14

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brandprofielontwikkeling

Berichtdoor fransg » do 11 mei 2017, 10:43

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brandprofielontwikkeling

Berichtdoor fransg » wo 14 jun 2017, 18:15

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brandprofielontwikkeling

Berichtdoor fransg » wo 14 jun 2017, 18:15

mandhelingsmall07-IMG_7276-14-juni-2017.jpg
mandhelingsmall06-IMG_7277-14-juni-2017.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron