Bonen in een gietijzeren pan

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Bonen in een gietijzeren pan

Berichtdoor FJP84 » vr 24 aug 2018, 16:14

Ik had al lang een klein zakje groene bonen. Ooit gekregen van iemand. Geen idee meer wanneer, kan goed al een paar jaar oud zijn. Wel altijd donker bewaard.

Zie hieronder een impressie van het branden op het fornuis in een gietijzeren pan.

Ik heb de bonen eerst gewassen. Daarna in de pan die verhit was tot ongeveer 180c. Toen op wokpit (laagste stand) geroosterd. Totale tijd ongeveer 20min. Daarna ben ik gaan koelen en zeven. Nu in de cafévac.

Volgens mij niet tot de tweede krack gekomen, wel ruim voorbij de eerste krack. Zo voor de eerste keer donker genoeg. Met de afzuigkap op hoge stand is het wel een kwestie van heel goed luisteren :-).

Ben bewust dat dit qua kwaliteit waarschijnlijk niet in de buurt komt van een koffiebrander, maar het is wel een leuke, gemakkelijke en goedkope manier om zelf te branden en zeker voor herhaling vatbaar. Dus bij de volgende bestelling worden ook zeker wat groene bonen besteld.

Kleine vraag: afgezien of het lekker is of niet is het nog slim om van deze oude batch groene bonen nog een espresso te proberen? Of beter maar niet doen?AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Bonen in een gietijzeren pan

Berichtdoor Pti » vr 24 aug 2018, 18:18

Natuurlijk gewoon proberen! Hartetikke leuk toch en er is niets gevaarlijks aan, in het ergste geval is het vieze koffie.

Wat betreft de branding;

-Het wassen zou ik achterwegen laten.
-Het is wat ongelijkmatig, maar je zou bijna zeggen dat dat hoort hij een branding zonder convectie.
-Somige bonen zien er wat onderontwikkeld uit, dwz ze zijn niet mooi rond en opgepoft, dat kan aan de leeftijd van de bonen liggen.
-Tweede krak ben je zeker niet geweest, de koffie was dan glanzender geweest en tweede krak is veel luider dan de eerste.
-Als je tot 2e krak wil gaan is het van belang dat je na gaat denken over een koelmethode. De reactie wordt exotherm en moet gestopt worden om een koffie crematie te voorkomen.

Lekker door experimenteren en vooral proeven het is zo'n leuk proces maar denk erom, voordat je het weet is de keuken veel te klein voor deze hobby ;)

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Bonen in een gietijzeren pan

Berichtdoor GuidovW » vr 24 aug 2018, 20:45

Ha, ha, leuk!
De ouderwetse manier, zoals in Kenia.
Nu stampen met een vijzel en dang en lekker drabbig bakje pleur maken. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Bonen in een gietijzeren pan

Berichtdoor FJP84 » vr 24 aug 2018, 22:52

Ha, ha, leuk!
De ouderwetse manier, zoals in Kenia.
Nu stampen met een vijzel en dang en lekker drabbig bakje pleur maken. :D
Alleen dan wel op een open vuurtje in de tuin. ;-)

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Bonen in een gietijzeren pan

Berichtdoor @3aan » za 25 aug 2018, 02:12

Als je de beschikking over een wok hebt en een wokschep, zou het iets gelijkmatiger kunnen gaan, langzaam om en om scheppen dan weet je vrijwel zeker dat alles evenredig gebrand is.

www.facebook.com/A3koffie

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Bonen in een gietijzeren pan

Berichtdoor FJP84 » za 25 aug 2018, 10:32


Natuurlijk gewoon proberen! Hartetikke leuk toch en er is niets gevaarlijks aan, in het ergste geval is het vieze koffie.
Wat betreft de branding;
-Het wassen zou ik achterwegen laten.
Ik zag dat op YouTube. Nu gedaan omdat echt oude bonen waren. Bij een nieuwe batch laat ik dit inderdaad achterwege.
-Het is wat ongelijkmatig, maar je zou bijna zeggen dat dat hoort hij een branding zonder convectie.
Klopt. Gelijkmatigheid in een pan is lastig. Ik ga nog verschillende pannen en technieken proberen. Deze gietijzeren variant was te zwaar om continu mee te husselen, dus vandaar een spatel.
-Somige bonen zien er wat onderontwikkeld uit, dwz ze zijn niet mooi rond en opgepoft, dat kan aan de leeftijd van de bonen liggen.
Dat is mijn vermoeden ik vond sommige de bonen ook heel erg klein alsof ze echt volledig uitgedroogd waren.
-Tweede krak ben je zeker niet geweest, de koffie was dan glanzender geweest en tweede krak is veel luider dan de eerste.
Goed om te weten, ik dacht obv wat ik gelezen heb dat de tweede krak veel lastiger waarneembaar is.
-Als je tot 2e krak wil gaan is het van belang dat je na gaat denken over een koelmethode. De reactie wordt exotherm en moet gestopt worden om een koffie crematie te voorkomen.
Ik had nu aluminium ovenschaal in de koelkast staan. Bodem wordt wel snel warm dus de schaal weer in de gootsteen met een laag koud water koelelementen. Ook moet ik nog een metalen vergiet halen. Ik had er nu een van plastic.
Lekker door experimenteren en vooral proeven het is zo'n leuk proces maar denk erom, voordat je het weet is de keuken veel te klein voor deze hobby ;)
Ga ik zeker doen. Ook handig om gewoon wat groens op voorraad te hebben zodat ik bij nood niet naar de supermarkt hoef te gaan :-)


Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Bonen in een gietijzeren pan

Berichtdoor FJP84 » za 25 aug 2018, 10:33

Als je de beschikking over een wok hebt en een wokschep, zou het iets gelijkmatiger kunnen gaan, langzaam om en om scheppen dan weet je vrijwel zeker dat alles evenredig gebrand is.

www.facebook.com/A3koffie
Ik heb wel een wok, maar die is teflon. Ik heb ook aluminium braad- en steelpannen. Die wilde ik ook nog proberen. Een goed wok is nooit weg dus wie weet haal ik die nog een keer.

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Bonen in een gietijzeren pan

Berichtdoor Pti » za 25 aug 2018, 11:20

Een echte dunne wok of Gao van plaatstaal zou denk ik perfect zijn vanwege de snelle warmteoverdracht. Een heteluchtoven of popcornpopper zijn ook nog leuke low-budget methodes om mee te beginnen.

Als je wil kan ik je naast goede ook aan afgekeurde groene bonen helpen waarmee je naar lieve lust kunt experinteren zonder kosten en zonder verspilling van mooie bonen ;) Als je dat leuk vind kun je me altijd even een PBtje sturen.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Bonen in een gietijzeren pan

Berichtdoor bobbee » za 25 aug 2018, 12:33

Gene cafe koffiebrander
€ 350,00
http://link.marktplaats.nl/m1315997281
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Bonen in een gietijzeren pan

Berichtdoor @3aan » za 25 aug 2018, 13:59

Als je de beschikking over een wok hebt en een wokschep, zou het iets gelijkmatiger kunnen gaan, langzaam om en om scheppen dan weet je vrijwel zeker dat alles evenredig gebrand is.

www.facebook.com/A3koffie
Ik heb wel een wok, maar die is teflon. Ik heb ook aluminium braad- en steelpannen. Die wilde ik ook nog proberen. Een goed wok is nooit weg dus wie weet haal ik die nog een keer.

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk
Ik haal zoiets meestal bij Amazing Oriëntel, je moet daar wel met je hand op je knip heen gaan, ze hebben daar bv van die hele mooie "tactile" Japanse kommen, om verliefd op te worden, ook in Chinese uitvoering maar niet zo fijn om beet te pakken.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron