Artisan 1.4 is uit

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Artisan 1.4 is uit

Berichtdoor fransg » do 04 okt 2018, 09:09

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Artisan 1.4 is uit

Berichtdoor Henrom » ma 05 nov 2018, 21:24

Zelf werk ik met Artisan 1.3 in combinatie met een Mastech.
De installatie liep niet gesmeerd, herkende de compoort niet. Uiteindelijk toch aan de praat. Ik gebruik Artisan nog niet structureel, houd de temperatuur /tijd nog handmatig waarbij ik de events noteer. Ik zie verschillen in mijn PID van mijn brander en de temp van de Mastech. ze geven verschillende temperaturen aan waarbij het veschil niet gelijkmatig is. Thermokoppel van Mastech en het apparaat zitten strak naast elkaar. Ik vermoet dat de thermokoppel die mastech meegleverd is niet de beste is. Binnenkort koop ik een andere, kijken of het dan beter gaat..
Al met al denk ik dat ik eerst maar vertrouwen krijg in wat ik nu aflees voordat ik naar 1.4 ga.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Artisan 1.4 is uit

Berichtdoor Marcje » ma 05 nov 2018, 23:02

Zelf werk ik met Artisan 1.3 in combinatie met een Mastech.
De installatie liep niet gesmeerd, herkende de compoort niet. Uiteindelijk toch aan de praat. Ik gebruik Artisan nog niet structureel, houd de temperatuur /tijd nog handmatig waarbij ik de events noteer. Ik zie verschillen in mijn PID van mijn brander en de temp van de Mastech. ze geven verschillende temperaturen aan waarbij het veschil niet gelijkmatig is. Thermokoppel van Mastech en het apparaat zitten strak naast elkaar. Ik vermoet dat de thermokoppel die mastech meegleverd is niet de beste is. Binnenkort koop ik een andere, kijken of het dan beter gaat..
Al met al denk ik dat ik eerst maar vertrouwen krijg in wat ik nu aflees voordat ik naar 1.4 ga.

Ik herken een aantal dingen, en met name het grote (en niet regelmatige) verschil tussen het Mastech thermokoppel en die van de brander zelf. Heb daarom na een tip van Frans recent een duplex thermokoppel gekocht, dus 1 probe met 2 kabeltjes. Dan gaat hetzelfde signaal in Artisan als wat in de PID van je brander gaat. Ik had wel een J-type TC voor de brander nodig en de Mastech ondersteunt alleen K-type TC's, dus heb ook een ander loggertje erbij moeten kopen.
Ik had ook wat moeit om het signaal binnen te krijgen (com poort errors) maar dat heeft een factory reset in Artisan opgelost. Sla nu de settings regelmatig op en kan altijd terugvallen op een werkende configuratie, als ik weer eens met de settings loop te speulen.
Ik heb nu nog v1.2 maar ga binnenkort 1.4 er ook maar eens op zetten (alhoewel ik de nieuwe features niet echt nodig heb)
dus...

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Artisan 1.4 is uit

Berichtdoor Henrom » di 06 nov 2018, 21:00

Thanks Marc,

Ik zal eens kijken naar een andere Thermokoppel een dezer dagen.
Voor mij is Mastech nog een beetje en gadget. Ik heb een Garanti 2kg Gas brander,kan dus geen profielen inlezen.
Mijn instelmogelijkheden zijn beperkt . Temperatuur van laden, gasvlam hoog tot uit, en de klep van 25% naar max.
Doordat ik mijn instellingen, events en aanpassingen goed bij houd kan ik de koffie kwaliteit goed reproduceren.
Wil nog wel een Tonino aanschaffen om ook de kleur te kunnen meten. (meten is weten( Ik zou wel een gebruikte willen hebben maar die zijn er amper te vinden.


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten