Branden met de Gene cafe

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor Spironski » wo 17 jun 2009, 01:06

Hmm, dat is vreemd. Heb je wellicht scherpe randjes zitten aan dat klepje waar die rubbers in moeten? Ik heb eigenlijk nog helemaal niet naar die dingen gekeken, moet ik zeggen...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

karel
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 15:38
Locatie: Rotterdam

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor karel » wo 17 jun 2009, 01:16

Ach 't is wel makkelijk. Als je de rubbertjes mee maalt dan hoef je in elk geval geen robusta's meer door de blend te doen :evil: :evil:
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor Spironski » wo 17 jun 2009, 01:20

:lol: :lol: :o
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

gamgra
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 16 jan 2008, 21:46

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor gamgra » do 18 jun 2009, 18:58

Karel,
het kan niet zo zijn dat jij wel problemen hebt en anderen niet, er moet een duidelijke reden zijn.

Ik heb dus mijn Gene Cafe eens goed gekeken en gezocht naar een mogelijke reden, ik kan alleen bedenken dat de opening/gleufje waar de rubber schokbreker in schuift te krap of te scherp is.
Indien er een scherpe braam zit zou dit kunnen insnijden in je nieuwe rubbertje dus de schade ontstaat reeds bij het plaatsen van de nieuwe rubber.

Ik zou er eens goed naar kijken (vergrootglas) en eventueel dat gleufje met fijn schuurpapier polijsten, dus de scherpe randen een beetje afronden.
succes

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor Spironski » do 18 jun 2009, 19:37

het kan niet zo zijn dat jij wel problemen hebt en anderen niet, er moet een duidelijke reden zijn.
nou ja,.... het is wel duidelijk dat Karel wel problemen heeft waar anderen die (nog) niet hebben. Maar ik vermoed dat er inderdaad wel een "logische" oorzaak is. En Gamgra verwoordt het beter dan ik, maar dat van die scherpe randjes was- en is nog steeds- ook mijn gedachte. Anders zou het aan zwaar inferieur rubber moeten liggen, maar dat lijkt me stug. Ook ik ben op niets anders gekomen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

bart
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 13 sep 2010, 21:40

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor bart » vr 13 jan 2012, 11:12

Ik heb dit probleem ook :(
Het eerste jaar van gebruik (ca. 1x per 2-3 wkn) geen problemen gehad.
Nu al 3 rubbertje versleten in de laatste 4 sessies.

Ik ga dus maar eens onderzoeken of het mss iets scherps is of zo.

Dus........wordt vervolgd....

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor Spironski » ma 23 jan 2012, 22:59

En ben je al wijzer geworden?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

bart
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 13 sep 2010, 21:40

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor bart » di 24 jan 2012, 06:45

Nou toevallig van 't weekend gebrand. Moest nog kijken dus gelijk maar effies beetje gevijld en geschuurd. Het leek idd wel of er een scherp puntje in de opening zat.

Dus nu maar afwachten.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor Erik82 » di 24 jan 2012, 07:51

Bij mijn eerste branding was ook meteen het rubbertje kapot. Nu 5 brandingen gedaan en mijn tweede rubbertje doet het nog steeds goed. Zal ook is bijhouden wanneer de tweede het gaat begeven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor Erik82 » do 26 jan 2012, 07:56

Nu na 7 brandingen al 2 rubbertjes versleten. Gisteren de randen van de opening en de opening zelf licht geschuurd. Ik heb wel gemerkt dat het rubbertje vrij moeilijk door de opening gaat. Je moet flink duwen voordat deze op z'n plek zit. Mocht de volgende ook snel breken dan ga ik dat gedeelte is wat uitvijlen.

Hopen dat dit werkt want het is dus al m'n laatste rubbertje. Vanmiddag Van Pommeren maar even bellen of ze wat nieuwe op willen sturen anders kan ik over een paar dagen misschien niet meer branden. Blijkbaar een wat meer voorkomend probleem bij de GENE.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron