Branden met de Gene cafe

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
AnnemarieTiemes
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 19:28

Branden met de Gene cafe

Berichtdoor AnnemarieTiemes » zo 26 apr 2009, 20:59

Ben nu een week een beetje aan het branden, eerst met de melange van Sebastiaan en nu ben ik toe aan wat meer uitdaging.
Neemt niet weg dat die melange heel lekker is, hij blijft er zeker bij.

Heb een proefpakket van Fleur de cafe en wil daar wat mee gaan spelen, maar hoe begin je???
Heb mijn boeken doorgespit en begin een idee te krijgen.
Maar zoals Spironski met z'n verschillende tijden en temperaturen, hoe bedenk je dat :?:

Wie wil wat van zijn keukengeheimen en recepten delen? 8-)
En waar haal je je informatie vandaan, boeken, internet,welke sites?
Ik zoek verder en zal mijn anwoorden delen ;)
Barista level 1 en 2
Nationaal Coordinator SCAE Netherlands

karel
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 15:38
Locatie: Rotterdam

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor karel » zo 26 apr 2009, 21:21

Wie wil wat van zijn keukengeheimen en recepten delen? 8-)
En waar haal je je informatie vandaan, boeken, internet,welke sites?
>>>>>>Kijk hier eens.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

AnnemarieTiemes
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 19:28

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor AnnemarieTiemes » ma 27 apr 2009, 15:43

Mooie site met waanzinnig veel informatie :D
Barista level 1 en 2

Nationaal Coordinator SCAE Netherlands

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor Spironski » ma 27 apr 2009, 17:08

Wat adressen waar ik wat aan gehad heb: hier, hier, hier, hier, en hier
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor Spironski » ma 27 apr 2009, 17:10

Oh ja, deze kan ook handig zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

AnnemarieTiemes
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 19:28

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor AnnemarieTiemes » ma 27 apr 2009, 20:37

De laatste site is wat te gecompliceerd voor mij.:oops:
Maar leg nu eens uit waarom je met die drie zones brandt (in Jip en Janneke taal ;) )
Barista level 1 en 2

Nationaal Coordinator SCAE Netherlands

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor Spironski » di 28 apr 2009, 01:35

Eerste fase=droogfase, schijnt toch wel belangrijk te zijn. Tweede fase is voluit op temperatuur komen tot de 1-ste krak. Tot die tijd nemen bonen hitte op, bij de 1-ste krak geven ze opeens hitte af. Als je gewoon voluit zou blijven gaan kan de temperatuur daarom opeens te heet worden. Het schijnt dat je de fase tussen 1-ste en 2-de krak minimaal 3 minuten wil laten duren (heeft te maken met allerlei omzettingen), dus daarom temper ik dan de temperatuur een beetje =fase drie.

Ik moet zeggen dat ik nu toch al een paar keer met dit profiel errug lekkere koffie heb gebrand. Maar tegelijkertijd weet ik ook wel dat ik nog een totale beginneling ben. En verschillende bonen verlangen verschillende brandprofielen, natuurlijk. Nog veel te leren hoor.

Wat mij bij alle Gene-beschrijvingen opvalt is dat de machines onderling nog wel willen verschillen, schijnbaar. Dat heeft dan waarschijnlijk te maken met voltageverschillen, en dat kan blijkbaar erg veel uit maken. Volgens mij kan die van mij op mijn stopcontact behoorlijk heet branden.
Wat je ook steeds terug leest: de Gene is geweldig, maar koelt te langzaam. Dus aan het eind van het profiel, als de koffie net met de 2-de krak is begonnen doe ik een "noodstop" en gooi de bonen snel in een vergiet en koel ze actief af, al heen-en-weer gietend tussen twee grote vergieten. Op die manier verwijder je ook meteen de laatste vliesjes.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

karel
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 15:38
Locatie: Rotterdam

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor karel » di 16 jun 2009, 21:18

Een klein probleempje met mijn Gene. Het rubbertje van het tussenschot breekt regelmatig in tweeën. Heeft iemand anders dat ook?? Ik las op HB iemand die minstens een paar honderd brandingen achter de rug had voordat dit gebeurde.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~

~~)~~~~

~~(~~

~~))~~

. c[_]

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor Spironski » wo 17 jun 2009, 00:50

Je bedoelt die stootrubbertjes van dat vliesverwijder-klepje? Ik heb nu een stuk of 30 brandingen achter de rug en nog nergens last van (afkloppen). Je kan ze gelukkig vervangen, toch?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

karel
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 15:38
Locatie: Rotterdam

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor karel » wo 17 jun 2009, 01:01

Ja dat wel. Maar zoals ik al dacht ook bij jou blijven ze heel. Dus waarom gaan ze telkens stuk bij mij??
Misschien een slechte zending. (ik heb er al vier versleten op een stuk of 20-25 brandingen.) Heel apart.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~

~~)~~~~

~~(~~

~~))~~

. c[_]


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron