Goedkope lekkere koffie? Bestaat dat wel?

Heb je iets te melden? Zoek je personeel, een penvriend of een carpool-maatje? Dit is de plek bij uitstek!
Boris268
Berichten: 4
Lid geworden op: do 20 mar 2014, 13:37

Goedkope lekkere koffie? Bestaat dat wel?

Berichtdoor Boris268 » di 25 mar 2014, 11:20

Een vriendelijk verzoek aan de mensen die bij voorkeur in Rotterdam wonen, maar daarbuiten mag natuurlijk ook;

Een lekkere espresso of cappuccino is voor weinig geld namelijk niet zomaar te vinden. Mijn opdracht voor mijn afstudeerstage is de markt in kaart te brengen van Rotterdam, kijken wat voor koffiedrinkers Rotterdammers nou eigenlijk zijn, of ze op dit moment wel blij zijn met het huidige (dure) aanbod van de Rotterdamse koffieketens.

Vindt u het aanbod van de huidige koffieketens voldoende? Of bent u hier niet tevreden mee?
Alvast bedankt voor uw deelname.

https://www.esurveycreator.com/s/799c01f

Gr

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Goedkope lekkere koffie? Bestaat dat wel?

Berichtdoor @3aan » di 25 mar 2014, 13:12

Dat bestaat wel degelijk; ;)

Afbeelding

Zie ook http://www.facebook.com/A3koffie 11 mei 2014 v.a. 7:30 - 15:30
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Boris268
Berichten: 4
Lid geworden op: do 20 mar 2014, 13:37

Re: Goedkope lekkere koffie? Bestaat dat wel?

Berichtdoor Boris268 » di 25 mar 2014, 13:27

Dat ziet er erg leuk uit. Hetzelfde idee was me ook te binnen geschoten. Ik ga me er in verdiepen!
Alsnog heb ik informatie nodig van de afnemers van koffie in Rotterdam, toch bedankt.

Gr

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Goedkope lekkere koffie? Bestaat dat wel?

Berichtdoor Bluecold » di 25 mar 2014, 22:45

Je opdracht is de markt in kaart brengen maar je stelt de vraag of mensen goedkopere goede koffie willen. Natuurlijk willen mensen goedkopere koffie die net zo goed is.

Ik zou voor de grap eens aan de gemiddelde koffiebareigenaar vragen hoeveel hij er nou werkelijk aan over houdt. Vrij zeker dat het geen vetpot is.

Hoe dan ook, ga eens een uurtje in een hoekje zitten bij een koffiebar en ga turven wat er besteld wordt. Daarvan moet de koffie betaald worden. Personeelskosten, pandkosten kun je zelf wel achterhalen.
Grondstofkosten help ik je mee:
bonen: 20 euro per kilo(dan reken ik alsof er ruime marges zijn bij de brander), 30 shots per kilo (dan heb je een zuinige barista),
melk: 300ml per cappuccino, er wordt veel weggegooid, vaak wordt fancy biologische melk gebruikt. EDIT: 200ml dus. 300 is wel heel erg veel.

Verder, hier komen alleen koffiedrinkers. Dus als je wil weten wat voor koffiedrinkers koffiedrinkende rotterdammers zijn zit je hier goed (het antwoord: koffiedrinkende rotterdammers zijn koffiedrinkers die koffie drinken). Als je wil weten wat voor koffiedrinkers rotterdammers zijn dan zou ik dat vragen op locaties waar niet alleen maar koffiedrinkers komen.
Laatst gewijzigd door Bluecold op di 25 mar 2014, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Goedkope lekkere koffie? Bestaat dat wel?

Berichtdoor @3aan » di 25 mar 2014, 22:49

Hoe kom jij aan 30 shots per kilo?
Melk 300 ml?

Overdrijven is ook een vak! :o
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Goedkope lekkere koffie? Bestaat dat wel?

Berichtdoor pichichi » di 25 mar 2014, 22:58

Hoe kom jij aan 30 shots per kilo?
En dan hebben we het over een zuinige :!: barista
Melk 300 ml?
Dat is zijn iets minder zuinige collega?

:lol:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Goedkope lekkere koffie? Bestaat dat wel?

Berichtdoor Bluecold » di 25 mar 2014, 23:00

Als je lekker tempo kan maken dan kom je inderdaad aan de nominale waardes. Meestal kun je geen tempo maken. Dan is het maler purgen en al die andere meuk. Digitaal zal je allicht minder verlies hebben. En let wel, meestal betaalt een barista de koffie niet. De 300ml hoort trouwens 200ml te zijn, dat was een typfout.
Is je koffie te zuur?

Is je koffie te bitter?

Is je koffie te intens?

Snap je het allemaal niet meer?

Lees dit

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Goedkope lekkere koffie? Bestaat dat wel?

Berichtdoor @3aan » di 25 mar 2014, 23:13

Ik haal gemiddeld 90 koffies uit de kilo, dan heb ik het over single shots.

Met de molen die ik gebruik heb ik ongeveer een 80 gram per kilo wat ik wegveeg en dat is dan ruim genomen, de Versalab werkt wat dat betreft zeer netjes, wat je er boven ingooit komt voor het grootste deel in de PF.

Ik gebruik voor de Cappuccino 250ml papercups daar gaat 30ml koffie in en hooguit 125 gram melk deze wordt wat zwaarder door de stoom, dan hou je een mooie gevulde cup over ze moeten ook nog aan te vatten zijn en goed drinkbaar zonder te morsen, dat zijn dus meestal zo'n 7 cappuccino's per liter en dan ben ik echt geen kruidenier. ;)

Met 200 koffies op een dag heb ik het echt wel naar m'n zin, het leuke van mijn publiek is dat ze er echt voor komen rijden en dan a passant de rommelmarkt ook "even" meenemen en natuurlijk de "Rommelanten" die een lekkere koffie willen, er staat vaak genoeg een rij van 10 tot 20 man te wachten, en geen wee-klank te horen.

Op mijn manier is het ook geen vetpot, ik doe het voor de lol en het wegzetten van een goede koffie en de uitleg ernaast, wat een bepaalde binding schept.

Laat mij maar tobben. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Goedkope lekkere koffie? Bestaat dat wel?

Berichtdoor Bluecold » di 25 mar 2014, 23:24

Ik had het over doubles, en een grote Robur werkt net wat minder netjes dan een Versalab. ;)
Hoe dan ook, als mijn waardes niet kloppen, dan kan Boris gewoon wat andere waardes in zn excelsheet frommelen.
Resultaat zal nog steeds zijn dat er op de 'dure' koffie van Boris eigenlijk best weinig marge zit.
Bij jou ook Adriaan. Zelfde prijs voor een cappuccino en espresso terwijl die eerste 2x zoveel tijd kost en meer grondstoffen verbruikt? Die cappuccino maak je weinig winst op.

Verder Adriaan ik moet echt nog eens langskomen bij je kar.
Is je koffie te zuur?

Is je koffie te bitter?

Is je koffie te intens?

Snap je het allemaal niet meer?

Lees dit

Boris268
Berichten: 4
Lid geworden op: do 20 mar 2014, 13:37

Re: Goedkope lekkere koffie? Bestaat dat wel?

Berichtdoor Boris268 » wo 26 mar 2014, 09:55

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal mijn opzet van dit onderzoek even snel uitleggen.
Mensen die uit Rotterdam komen die deze enquete invullen zullen ook hun demografische gegevens achterlaten. Ik hoop dat ik aan de hand daarvan bepaalde voorkeuren kan blootleggen van bepaalde doelgroepen. Natuurlijk wil iedereen goede koffie die ook nog is goedkoop is. De marge die op dit moment zit op koffie is ook zeker niet zo groot, toch is het wel het product dat in de afgelopen jaren de grootste stijging heeft gezien qua prijs, en dat komt niet omdat de bonen duurder zijn geworden.

Door kosten laag te houden kan je ruimte vrijmaken in de marge van koffie, die je vervolgens door kan spelen naar de prijs van de koffie zelf. De koffie die je haalt bij een grote koffieketen heeft zijn prijs door het grote winkeloppervlak en het personeel. Vandaar dat ik me niet verder meng in de kosten van de grondstof van koffie want die zijn relatief gezien klein. De reden voor dit onderzoek is dus in feite bekijken welke doelgroep hier interesse in heeft.


Terug naar “Oproepjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron