Houdbare Jersey melk opschuimen

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
Newbeanie
Berichten: 52
Lid geworden op: za 17 aug 2019, 19:19

Houdbare Jersey melk opschuimen

Berichtdoor Newbeanie » ma 19 aug 2019, 14:06

Ik heb al heel wat melksoorten geprobeerd op te schuimen. Geitenmelk ook, en uiteindelijk Jerseymelk. Die ging prima!
Nu heb ik de houdbare Jerseymelk geprobeerd en die geeft me toch een lang perfect blijvend schuim. Ik houd zelf wel van schuim dat lang stevig blijft dus ik ben er blij mee. Het stort zelfs niet in van cacao of kaneel. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Ik heb gekeken of ik het hier vond maar zag het niet, sorry als het dubbel is of zo.

Hopelijk voeg ik het plaatje goed toe, ik weet nog niet precies hoe het hier werkt :lol:
Okee, plaatje werkt niet ik krijg de melding dat het 1000 hoog mag zijn, wat het ook is, dus hm... :?
Dan maar als URL.

https://hollandjersey.com/wp-content/up ... update.png

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Houdbare Jersey melk opschuimen

Berichtdoor Marcje » ma 19 aug 2019, 14:50

Ik heb wel eens met hun gewone melk gestoomd en dat ging ook erg goed, haast te dik.
Het was wel wat duurder, en in de blinde proef kon de vrouw geen verschil ontdekken, dus ik gebruik nu (weer) de volle melk van de Appie (Zaanse hoeve)

In z’n algemeenheid vind ik houdbare melk vaak net wat te zoet/chemisch, maar da’s persoonlijk.
Laatst gewijzigd door Marcje op ma 19 aug 2019, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
dus...

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Houdbare Jersey melk opschuimen

Berichtdoor bvds » ma 19 aug 2019, 14:51

Jersey melk is hier al wel eens langs gekomen op het forum.

De lang houdbare variant valt voor mij af. Alle gesteriliseerde melk heeft een bijsmaakje.

Verder is Jersey melk een mooi product. Het heeft dezelfde bèta-caseïne variant (A2) die ook in geiten- en schapenmelk zit. Deze variant wordt in de darm makkelijker afgebroken dan de A1 variant die de op melkproductie doorgefokte Hollands melkkoeien (Holsteiner) produceren. Je kan dus zeggen dat Jersey melk wat lichter verteerbaar is.

Jersey melk schuimt inderdaad heel goed op. Voor mij is dat niet alleen maar een voordeel. Ik hou namelijk niet van heel stevig schuim, maar wil juist wat dunner micro foam dat zich beter laat mengen met de koffie.

Hou er ook rekening mee dat Jersey melk met 6% veel vetter is dan normale volle melk (3%). T.o.v. Jersey melk is normale volle melk halfvol en normale halfvolle melk (1.5%) kwartvol. Dit maakt Jersey melk dus super romig maar ook relatief zwaar.

Tot voor kort had de AH ook halfvolle verse Jersey melk (dus net zo vet als normale volle melk). Die beviel me het beste maar is uit het assortiment.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Newbeanie
Berichten: 52
Lid geworden op: za 17 aug 2019, 19:19

Re: Houdbare Jersey melk opschuimen

Berichtdoor Newbeanie » ma 19 aug 2019, 14:59

Bedankt!
Ik heb ook de gewone Jersey gebruikt, die vind ik ook heel goed schuimen. Het is ook zo persoonlijk he, maar je hebt gelijk; met sommige houdbare proef je een verschil. Ik houd het zelf voorlopig op de Jersey, die houdbare vind ik wel handig om op voorraad te hebben omdat ze soms de gewone niet hebben in mijn filiaal.

Ik wilde dit al posten toen opeens de andere reactie ook zichtbaar werd.
Ah jij vindt ook dat het een bijsmaakje heeft. Wat een goede informatie, bedankt. Ja, ik weet dat het heel wat meer calorieën zijn. Maar hij is zo lekker, en ach, voor af en toe is het niet zo erg.

Goed om te weten van de bèta-caseïne, ik heb soms wat problemen met gewone melk. Misschien dat deze, en ook geiten en schapenmelk, mij zo goed bevallen.

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbare Jersey melk opschuimen

Berichtdoor Youssef » di 01 okt 2019, 23:13

Ik weet niet wat het is met de houdbare jersey melk, heb 3 pakken gekocht.
2 ervan waren direct bij openen al niet meer goed.
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Houdbare Jersey melk opschuimen

Berichtdoor Frup » wo 02 okt 2019, 23:23

Geen ervaring met Jersey. Wel met houdbare melk, die smaakt mij niet lekker. Ik heb een tijdje Boerderijzuivel volle melk van Appie gebruikt. Om te drinken lekkerder dan andere. Maar in een cappucino proef ik het verschil met ‘normale’ volle melk niet zo. Daarom nu weer volle melk van Arla of AH huismerk. Maar dan wel de biologische.
Eigenlijk altijd wel mooie foam.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.


Terug naar “Melk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron