Ik heb problemen met veel belletjes in mijn Cappuccino!

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
itsLoora
Berichten: 17
Lid geworden op: di 07 jul 2020, 17:42

Ik heb problemen met veel belletjes in mijn Cappuccino!

Berichtdoor itsLoora » ma 13 jul 2020, 11:50

hallo!

Ik ben nieuw op dit Forum, ik zal mij eerst nog even voorstellen.
Ik ben Laura en heb al ongeveer 4 jaar in de horeca gewerkt, waarvan de meeste jaren ook als Barista.
De afgelopen jaren heb ik veel geleerd en ben ik steeds beter geworden in koffie maken en latte art, maar sinds kort heb ik grote problemen met mijn koffie en het is zeer frustrerend voor mij, en het maakt het koffiezetten steeds minder leuk.
Ik zal wat foto's erbij sturen om mijn probleem uit te leggen.
Mijn melk is goed als ik dit opschuim. Het is mooi glad en er zitten niet veel belletjes in.
Zodra ik het inschenk verschijnen ze al vrij snel. De eerste foto is vrij snel na het maken, de laatste misschien 1-2 minuten erna.
ik heb dit nog nooit eerder gehad en ik weet niet wat het probleem is. Andere latte's die ik maak, bijv met poeder ipv koffie, hebben hier geen problemen mee, wat mij laat denken dat de problemen bij de koffie liggen en niet bij de melk.
Dit is helaas een machine op mijn werk, en van de machine heb ik niet veel verstand. ook ben ik de meest ervaren barista dus kan ik mijn collega's niet om hulp vragen. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?! ik hoor het heel erg graag!
ik hoop dat dit de juiste categorie op het forum is.. ik wist niet zo goed in welke ik dit moest posten!
IMG_20200704_145550.jpg
IMG_20200704_145652.jpg
IMG_20200704_145731.jpg

Ik zal hierbij ook nog foto's sturen van ongeveer een half jaar geleden, om te vergelijken hoe het er vroeger uit zag. Dit is dezelfde koffiemachine op dezelfde werkplek.
IMG_20190716_092216.jpg
IMG_20191125_111810.jpg

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Ik heb problemen met veel belletjes in mijn Cappuccino!

Berichtdoor fransg » ma 13 jul 2020, 11:58

kan ook wijzen op zeer licht gebrande koffie (zuur) of zeer versgebrande boontjes (veel gas)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

itsLoora
Berichten: 17
Lid geworden op: di 07 jul 2020, 17:42

Re: Ik heb problemen met veel belletjes in mijn Cappuccino!

Berichtdoor itsLoora » ma 13 jul 2020, 12:03

kan ook wijzen op zeer licht gebrande koffie (zuur) of zeer versgebrande boontjes (veel gas)
Wat betreft verse boontjes... Deze zitten vaak meerdere dagen in de koffiemolen, en dit gebeurd ook met zakken die al meerdere weken liggen. Ik denk dat dat dus niet het probleem kan zijn.
Of de koffie licht gebrand is weet ik niet zeker, dit zou ik moeten navragen, dus misschien dat het hier wel aan zou kunnen liggen.
Heel erg bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Ik heb problemen met veel belletjes in mijn Cappuccino!

Berichtdoor fransg » ma 13 jul 2020, 12:16

als je de koffie proeft zonder suiker en melk, smaakt die dan erg zuur?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Ik heb problemen met veel belletjes in mijn Cappuccino!

Berichtdoor Marcje » ma 13 jul 2020, 12:22

Gebruik je toevallig andere melk?
Ik gebruik normaal gesproken volle melk, maar af en toe is die op en dan pak ik de halfvolle melk uit de koelkast. Dan zie ik ook iets dergelijks.
Als er minder vet in de melk zit krijg je meer grote luchtbellen, ipv een mooi glad microfoam. Is nog erger bij magere melk.
Zou dat het kunnen zijn?
dus...

itsLoora
Berichten: 17
Lid geworden op: di 07 jul 2020, 17:42

Re: Ik heb problemen met veel belletjes in mijn Cappuccino!

Berichtdoor itsLoora » ma 13 jul 2020, 14:40

als je de koffie proeft zonder suiker en melk, smaakt die dan erg zuur?
Ik zal volgende keer dat ik aan het werk ben nog eens goed proeven of het zuur is of niet.

itsLoora
Berichten: 17
Lid geworden op: di 07 jul 2020, 17:42

Re: Ik heb problemen met veel belletjes in mijn Cappuccino!

Berichtdoor itsLoora » ma 13 jul 2020, 14:42

Gebruik je toevallig andere melk?
Ik gebruik normaal gesproken volle melk, maar af en toe is die op en dan pak ik de halfvolle melk uit de koelkast. Dan zie ik ook iets dergelijks.
Als er minder vet in de melk zit krijg je meer grote luchtbellen, ipv een mooi glad microfoam. Is nog erger bij magere melk.
Zou dat het kunnen zijn?
Ik gebruik al sinds het begin Arla biologische volle melk, dus ik heb niks veranderd nee.
Het enige wat enige tijd is veranderd is dat we een ander filterbakje gebruiken aangezien de vorige kapot was gegaan.
Dit bakje is een klein beetje groter, dus de hoeveelheid koffie per bakje is iets meer geworden.
Ik dacht altijd dat dit er niet mee te maken kon hebben, maar aangezien dit de enige verandering is de afgelopen tijd..
Misschien dat dit er toch iets mee te maken heeft?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Ik heb problemen met veel belletjes in mijn Cappuccino!

Berichtdoor fransg » ma 13 jul 2020, 14:51

Kun je precies zeggen welk bakje je had, welk bakje je hebt (merk en type), hoeveel gram je doseert en hoeveel espresso er in hoeveel seconde uit komt?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

itsLoora
Berichten: 17
Lid geworden op: di 07 jul 2020, 17:42

Re: Ik heb problemen met veel belletjes in mijn Cappuccino!

Berichtdoor itsLoora » ma 13 jul 2020, 15:02

Kun je precies zeggen welk bakje je had, welk bakje je hebt (merk en type), hoeveel gram je doseert en hoeveel espresso er in hoeveel seconde uit komt?
Ik kom hier woensdag op terug! Dan ben ik weer op werk en dan ga ik dit onderzoeken.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Ik heb problemen met veel belletjes in mijn Cappuccino!

Berichtdoor Keyser » ma 13 jul 2020, 17:20

Hey, ik vond dit een interessant "probleem" en dacht je zal vast niet de eerste zijn Afbeelding
Dus op google gezocht onder 'bubbles espresso milk'. Daar vond ik onder andere deze twee links:
https://www.beanscenemag.com.au/why-cof ... k-bubbles/

https://www.home-barista.com/tips/help- ... 42453.html


Terug naar “Melk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten