Melk van hoog niveau

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Melk van hoog niveau

Berichtdoor Frup » ma 02 mei 2022, 17:46

Na mijn laatste skivakantie een paar pakken van deze melk meegenomen uit de Spar in Oostenrijk.
https://www.milch.com/de/premium/premi ... -fett-382/
Ik vond hem verrassend lekker. Vooral het idee dat de melk van koeien komt die de alpenwei bevolken maakt me al vrolijk. Mooi uitzicht, sappige weides. Gelukkige koeien, denk ik dan. Heel wat anders dan de koeien-gevangenissen die je hier veel ziet (daarom kies ik i.i.g bio-melk).
Afbeelding
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Melk van hoog niveau

Berichtdoor Dirk Jan » ma 02 mei 2022, 18:51

Leuk, zo'n gevoel en zulke gedachten zou ik er ook bij kunnen hebben.
Ik ben grootgegroeid op een boerderij met melkkoeien (jaren '50 en '60). De koeien werden nog met de hand gemolken en als de melkemmer vol was werd die door de zeef in de melkbus gegoten. Dat schuim dat op de zeef zat, heerlijk!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Melk van hoog niveau

Berichtdoor fransg » ma 02 mei 2022, 20:19

Leuk!

In 1980-82 woonde ik met gezin in een woongroep. Wie aan de beurt was om melk te halen ging op een grote zware fiets met in elke degelijke fietstas een enorme emmer naar een boerenland in de buurt wanneer er werd gemolken en dan kochten we beide emmers vol. Als de deksels goed genoeg waren gesloten kwam dat ook allemaal mee naar huis, waar we het voor in de koffie gebruikten, de room ervan ook weleens als slagroom, en met het meeste maakten we yoghurt in een hooikist, met biogarde als 'starter'. Na een aantal rondes werd de yoghurt dan heel zuur en dun en kochten we een nieuw bekertje biogarde als starter.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Melk van hoog niveau

Berichtdoor Frup » ma 02 mei 2022, 20:47

Mooi verhaal. Gebruik je nu nog verse melk?
We hebben in plaats van emmers, een aantal glazen flessen met dop. Dan fietsen we naar de biologische boer voor verse melk. Die heeft daar een mooie tapmachine voor. Erg lekker.
Vorig najaar echter merkten we dat het opschuimen niet meer lukte. Waarschijnlijk was de melk te vet, doordat de koeien op stal stonden.
Binnenkort weer eens proberen.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero

Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Melk van hoog niveau

Berichtdoor fransg » ma 02 mei 2022, 21:15

Mooi verhaal. Gebruik je nu nog verse melk?
Als lang niet meert van de boer, dat was alleen tijdens die paar jaar in de woongroep waar we ook omstebeurt een stuk of zes grote zuurdesembroden bakten, en we hadden kippen in een kippenhok van wilgentenen.

Sinds een tijdje gebruik ik alleen nog havermelk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Melk van hoog niveau

Berichtdoor bobbee » ma 02 mei 2022, 21:37

Leuk!

In 1980-82 woonde ik met gezin in een woongroep. Wie aan de beurt was om melk te halen ging op een grote zware fiets met in elke degelijke fietstas een enorme emmer naar een boerenland in de buurt wanneer er werd gemolken en dan kochten we beide emmers vol. Als de deksels goed genoeg waren gesloten kwam dat ook allemaal mee naar huis, waar we het voor in de koffie gebruikten, de room ervan ook weleens als slagroom, en met het meeste maakten we yoghurt in een hooikist, met biogarde als 'starter'. Na een aantal rondes werd de yoghurt dan heel zuur en dun en kochten we een nieuw bekertje biogarde als starter.
Indrukwekkend!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Melk van hoog niveau

Berichtdoor Dirk Jan » ma 02 mei 2022, 21:58

In 80 - 82 woonde en werkte ik in Guinee Bissau en met mij zo'n 20 andere Nederlanders met of zonder gezin. Zelfde tijdsgeest dus wij maakten daar ook onze eigen yoghurt. Dat ging bijna vanzelf. De melk kochten we in de ochtend vrij vroeg van de vrouwen die langs ons huis naar de markt liepen. Aangezien de stroom meer uitviel dan gewoon stroomde werd de melk vanzelf yoghurt.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Melk van hoog niveau

Berichtdoor GuidovW » ma 02 mei 2022, 22:40

Ha ha, mooie verhalen….

Beging 90er jaren woonde ik, met m’n vrouw en (later) 2 kinderen, in het voormalige Transkei, in Zuid Afrika.
President Mandela is daar geboren en ook begraven.

Daar maakten we ook onze eigen yoghurt, op de manier zoals Frans beschrijft.
We woonden en werkten op een ziekenhuis terrein en ik werkte samen met mannen van de technische dienst; de workshop.
We kregen iedere dag eten en ook melk mee vanuit het ziekenhuis.

Die melk kwam in ongekoelde tankwagens uit de hoofdstad, zo’n 100 km verderop en voornamelijk over zandwegen.
Op z’n best was de melk erg zure karnemelk, maar meestal was het veel erger, met dikke zure klodders die erin dreven…..
Lekker was het nooit, maar ik ben er ook nooit ziek van geworden. :mrgreen:

Ook nu nog zal ik niet snel melk weggooien, omdat het niet meer goed is….. :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Melk van hoog niveau

Berichtdoor Frup » ma 02 mei 2022, 22:46

Ik heb nooit yoghurt gemaakt. Was in die periodes vooral bezig met studeren en het studentenleven in Amsterdam.
Maar ik geniet van jullie mooie verhalen. Bij deze dus enkele 'likes'. :D
Laatst gewijzigd door Frup op di 03 mei 2022, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero

Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Melk van hoog niveau

Berichtdoor Ypuh » ma 02 mei 2022, 22:49

In '80-82 gaf mijn vader met een flinke slok op in de Ringo Bar van Veenklooster zijn eerste knipoog aan mijn inmiddels moeder.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.


Terug naar “Melk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron