Vraag over houdbaarheid melk

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
EdRaket
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 05 feb 2012, 01:46

Vraag over houdbaarheid melk

Berichtdoor EdRaket » za 16 mar 2019, 10:58

Ik heb een vraag over de houdbaarheid van melk, iets wat ik niet begrijp. Ik heb een volautomaat van Miele, waar een glazen kan bij wordt gebruikt waar de melk in gaat.
Ik gebruik van die lang houdbare melk. Ik maak een pak open, doe de helft in de glazen kan, maak een latte en zet in de koelkast:
1) de glazen kan met deksel dicht en 2) het halve pak melk met hoekje afgeknipt (open)
Wat ik nu zie is dat na 2-3 dagen de melk in de kan al zuur is, terwijl de melk in het pak nog prima is. Iedere keer weer. Ik snap dat niet. Herkent iemand dit en/of is dit verklaarbaar?
Hartelijk dank!

Gebruikersavatar
DeepnGroond
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 18:14

Re: Vraag over houdbaarheid melk

Berichtdoor DeepnGroond » za 16 mar 2019, 11:16

Verzuring komt doordat melkzuur bacteriën de lactose in de melk omzetten in melkzuren. In houdbare melk zijn deze bacteriën niet of nauwelijks aanwezig. Een open pak houdbare melk on de koelkast zal daardoor langzaam verzuren.

Als beiden in de koelkast staan en de melk in de kan verzuurd sneller, kan dat misschien komen doordat 1. de kan niet goed schoon is en bacteriën bevat en/of 2. de kan regelmatig uit de koeling wordt gehaald, waardoor de temperatuur (en daarmee bacterie groei) toeneemt en bacteriën makkelijker in aanraking met de kan kunnen komen.

Los van nog schoner werken (vgl kaasmaken) is daar verder niet heel veel aan te doen.

MichielH
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 05 sep 2018, 13:06

Re: Vraag over houdbaarheid melk

Berichtdoor MichielH » za 16 mar 2019, 19:36

Naast bovengenoemde oorzaken kan de oorzaak ook in het slangetje zitten wat wellicht wordt gebruikt. Dat is een bron van bacteriën waarmee je de melk in de kan besmet. De ruwe binnenwand is een makkelijke hechtplaats voor de melk(-vetten en - eiwitten) en de bacteriën.
Ek43s SSP
V60 / Gabi / Chemex / Bairro alto
BZ Duo - Lelit paddle mod

EdRaket
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 05 feb 2012, 01:46

Re: Vraag over houdbaarheid melk

Berichtdoor EdRaket » zo 17 mar 2019, 07:52

OK, dank voor de hulp. Zal het slangetje ook weer eens ontsmetten.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Vraag over houdbaarheid melk

Berichtdoor @3aan » zo 17 mar 2019, 09:10

OK, dank voor de hulp. Zal het slangetje ook weer eens ontsmetten.
Klinkt alsof dat geen regelmatige routine is, wat tot de standaard schoonmaak zou moeten horen, een stoompijpje van een espressomachine met melkschuimfunctie, dient elke keer na het schuimen afgenomen te worden met een vochtige doek (welke regelmatig goed uitgespoeld dient te worden onder de hete kraan) na dat goed afvegen dient de stoompijp doorgeblazen te worden met een fikse stoomstoot om de laatste evt. melkresten en of andersoortige verontreiniging weg te blazen, daar melk de neiging heeft na stomen door afkoeling zich in het stoompijpje te nestelen (vacuumwerking)

Het elke keer opnieuw reinigen van alle contactoppervlakken met het te bereiden product is (moet) een vanzelfsprekendheid (zijn)

AfbeeldingAfbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Melk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron